Gå til innhold

Kan noen forklare meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest mange innlegg her inne og blir veldig nysgjerrig på alle som får modningsakkupunktur, strippes og røskes og det ene med det andre, også før termin. Jeg skjønner at i noen tilfeller så må man settes i gang av medisinske årsaker, spes hvis man har gått over tiden.

Er det sånn at mange blir "satt i gang" før termin, og som egentlig har et "normalt" svangerskap uten fare for komplikasjoner?

Jeg stusser litt for det virker som at vi har det så travelt med å få ut ungen at vi stresser oss unødig opp? Eller har jeg bare lest for mye inn i innleggene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke noe av det der... Hos meg har det ikke vært snakk om noe sånt i det hele tatt. Jeg synes de greiene der høres heslig ut, og er nok ikke noe for meg!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg,froeken... Mange gravide virker som om de begynner å stresse allerede en måned før termin...At babyen nå mååå ut... Jeg prøver heller å nyte det å gå gravid og kjenne på bevegelsene inni der... Å gå i fødsel før man er moden er ikke så gøy har jeg hørt (ikke at det er gøy ever,men verre ihvertfall) og babyen blir sterkere av litt lengre tid i magen.

Å bli strippet og røsket osv er noe det virker som om mange vil,men jordmødre holder igjen. Flott syns jeg. Naturen må avogtil få lov til å gå sin gang, og det er ikke alle ting som vi kontrollfreaks bør få gjøre noe med ;)

Første svangerskapet mitt hadde jeg krykker de 2-3 siste månedene pga bekkenløsning og så mye vann i beina at jeg kunne glemme alt annet enn sandaler... Og fødte 10 dager over. Men selv om jeg var lei så spiste jeg ikke glass med kanel for det om ;)

Dette er jo forskjellig fra person til person... For min del syns jeg naturen skal få gå sin gang i den grad det er mulig (selvsagt,etter lang overtid trenger man hjelp) ...Skjønner ikke helt uberstresset :)

Skrevet

Ja jeg snakket litt med jordmor om dette og jeg har lyst til at det skal sette i gang naturlig selv om jeg er redd for stort barn pga svdiabetes. Hun sa så at legene er mye mer gira på å strippe og sette i gang fødsler enn det jordmødre er. Jordmødrene er mest opptatt av minst mulig inngrepen med mindre noe annet er det forsvarlige. Og når jeg legger sammen de samtalene jeg har hatt med ulike i helsevesenet de siste to mnd, kjenner jeg meg igjen i det hun sa. En av legene gikk så langt som å si at jeg enten ikke kom til å gå til termin eller at jeg burde vurdere keisersnitt pga faren for totalruptur, noe jordmødrene stilte seg nesten helt uforstående til. Dette gjør at jeg blir så skeptisk når jeg leser her inne...

Skrevet

Jeg har lurt på dette selv. Alle snakker om alt de gjør for å sette i gang fødselen. Jeg er nå to dager på overtid, har prøvd å gjøre litt sånne "småting" som folk anbefaler meg, men uten hell. Jeg har, personlig, ikke så veldig tro på at dette som skal fremskynde fødselen jeg. Har i hvertfall ikke fått noe positivt ut av det selv.

Jeg mener nok at babyen kommer når den er klar, og at vi ikke har noe innvirkning på dette. Men dette er mine meninger da! Jo mer man stresser jo lengre blir ventetiden. Jeg har sluttet å vente nå, for jeg blir rett og slett deppa av å gå og vente/håpe på at noe skal skje. Da er det bedre å bare ta det som det kommer.

Skrevet

Jeg skjønner også godt hva du mener! Tror jeg kommer til å savne magen og bevegelsene veldig når lillegutt er ute! Har 27 dager igjen i dag, og er laaangt i fra lei av å gå gravid. Føler ikke magen er såå stor, jeg er ikke så sliten og føler jeg har en god del overskudd..

Allikvel har jeg hatt min første time til modningsakupunktur, og har neste time på mandag. Dette er for å forhåpentligvis slippe en lang fødsel, for å kunne få en kortere renselse og komme seg raskere etter fødsel. I tillegg setter hun nåler som gjør at jeg ikke har hatt halsbrann etter at jeg var til behandling, jeg sover bedre om natten og bekkenet er blitt bedre :)

Akupunktøren sa til meg at hun kan sette nåler i uke 38-39 som kan sette i gang fødselen, men slik som jeg har det nå føler jeg ikke for det i det hele tatt.. Tror nok samboeren min kommer til å bli mer utålmodig på slutten enn det jeg blir!

Jeg syns det er litt skremmende hvor liten tid det er igjen, selvom jeg gleder meg så UTROLIG mye til å hilse på den lille prinsen i magen<3

Skrevet

Synes det er bra at noen setter dette på dagsorden, for jeg også har reagert på at det er mye fokus på å føde nå og kjappest mulig.

Det er tungt å gå gravid, av ulike årsaker, og vi opplever det alle ulikt. Derfor vil jeg ikke kritisere noen som ønsker seg fødsel, for jeg vet ikke hvilket svangerskap hver enkelt har hatt. Men jeg har hatt et svangerskap som gjør meg takknemmelig for at jeg har klart å ta vare på babyen vår i magen helt til nå - som er snart 39 uker. Når leger og jordmødre i midten av august begynte å fortelle meg at hver dag jeg klarte å beholde babyen, var en bonus, er det for meg en seier å gå til termin. En graviditet er jo tross alt på ni måneder - pluss/minus noen uker - fordi det er den tiden babyen trenger på å bli klar til å møte verden!

Skrevet

Tror ikke de fleste blir strippet eller hva det nå enn her før termin- tror bare de som får det skriver om det.

Det var aldri aktuelt under mitt første sv.skap- ble heller ikke sjekket om jeg hadde noe åpning e.l. Blir nok ikke noe aktuelt dette sv.skapet heller, har nå 2,5 uker igjen til termin.

Selv merket jeg at jeg ble veldig utålmodig akkurat på termindato- da satt jeg bare og ventet.. Vannet gikk kvelden etter, så slapp jo å vente så lenge da. Er ikke så utålmodig nå heller- håper jeg føder nærmere termin- tenker barnet da er mer robust. Men jeg er litt lei av å være gravid- er tungt og mye vondt og ubehag. Men nå kan jeg iallefall slappe mye av- og gjør det.

Skrevet

Jeg ble strippet av jordmor da jeg var 12 dager over min termin men ikke ul termin som jeg visste ikke stemte (var ikke fysisk mulig at jeg ble gravid da de mente). Da jeg var til kontroll hos jordmor 2 dager før ul termin og 12 dager over min termin fant jordmor ut at jeg var moden med 2 cm åpning. Så hun tilbød å strippe. Hun visste at det stresset meg at jeg kunne risikere å gå lenge over tiden, nesten en måned faktisk om jeg måtte settes i gang.

Jeg er glad det ble gjort da, hjalp nok litt.

Barnet mitt ble konstantert VELDIG overtidig etter fødsel av barnelegen som måtte ta i mot babyen, lite fostervann, tørr og holdt på å gå galt på slutten, var en stor gutt for å si det sånn.

Denne gangen stemmer min termin overens med ul temin. Men om jeg er moden og jordmor sier hun kan strippe/tøye litt når jeg er ved termin er det helt greit. Men ikke snakke om uker før, vil da at den lille skal holde seg der til han er innenfor temin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...