Gå til innhold

Når kan man begynne og redde de små...??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på når egentlig regelen er for dette med og hjelpe og ikke.

Det står jo at før 22 til 23 uker så kan det ikke leve utenfor livmoren. Men når begynner de og redde barna??

Jeg er nå 22 fullgåtte uker etter ul termin men min egen termin så er jeg 23 fullgåtte uker.

Men hva er hovedregelen???

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å huske at etter 23 uker skal de gjøre alt i sin makt for å redde babyen..

Skrevet

Kan man ikke få være med på å bestemme dette selv?

Jeg vet jammen ikke hvor tidlig jeg ønsker at de skal forsøke å redde mitt barn. Da vil jeg først få god informasjon om hvilke problemer barnet mitt kan møte, og noe god statistikk på hvordan det "pleier" å gå med barn som er født i den uken.

Jeg vil heller sørge over tapet av et barn, enn å se på at barnet mitt pines for resten av livet. For det er jo også et alternativ.

Eller går dette på barnets egne rettigheter, slik at foreldrene ikke har noe de skulle ha sagt?

Skrevet

Det er uke 24 som regnes som uken da sjansen for overlevelse er til stede i høy nok grad til at alle medisinske innsatsfaktorer skytes inn. Det er vel trolig ultralydterminen de forholder seg til når det gjelder dette spørsmålet.

Denne oversikten fant jeg her: http://miscarriage.about.com/od/pregnancyafterloss/a/prematurebirth.htm.

Length of Pregnancy Likelihood of Survival

23 weeks 17%

24 weeks 39%

25 weeks 50%

26 weeks 80%

27 weeks 90%

28-31 weeks 90-95%

32-33 weeks 95%

34+ weeks Almost as likely as a full-term baby

Det står også følgende om sjansen for vedvarende skader hos barnet:

In babies born before 26 weeks, only 20% will have no long-term problems. About 34% will have a mild disability, such as cognitive impairment or near-sightedness. Another 24% will have a moderate disability, such as visual/hearing impairment or cerebral palsy with the ability to walk. Finally, 22% will have a severe disability, such as cerebral palsy and no ability to walk, blindness or profound deafness.

Babies born after 26 weeks also face an increased risk of learning disabilities and other problems, but the specific odds of these problems vary heavily on factors, such as birth weight and whether or not there was oxygen deprivation before birth

Skrevet

de redder ikke før uke 23 i norge...

men som hun over skriver at % andelen går opp masse fra 23-25 bare:)

Skrevet

Jeg har lest at de ikke bare ser på uker, men også tar hensyn til barnets vekt og da helst at barnet er over 500g, men tror ikke det er noen absolutt grense. Jo høyere vekt, desto større sjanse for at de prøver å redde.

Skrevet

Man får ikke lov å være med å bestemme selv, men de ser vel an når barna ligger helt i grenseland når det gjelder uker. Jeg har hørt om flere som jobber med premature som sier at hvis fødselen deres hadde startet i uke 23-24, så hadde de vurdert å bli hjemme så lenge at de ikke rakk sykehuset i tide til at det var mulig å redde barna. Grunnen til det er selvfølgelig at de som blir født så tidlig stort sett alltid for en del problemer pga det.

Det vil forresten uansett hva det gjelder alltid være ultralydterminen de følger. Selvom du HI mener du har kommet en uke lengre, så er det egentlig bare å glemme det, for det kommer ikke til å bli tatt hensyn til, verken ved en evt for tidlig fødsel eller ved evt overtid.

Skrevet

Det är 22 + 6 om jag inte minns fel - alltså i vecka 23 - aldrig tidigare. Utvecklingen har gått fort framåt inom Neo-vården och det var inte speciellt många år sen man inte räddade barn under vecka 25-26 (stor skillnad). Nu har de tex insett att de bebisarna som är väldigt prematura, mår bäst av att få kroppskontakt från mamma, istället för att BARA ligga i kuvös. Då förstår man hur viktig kroppskontakten är! ♥

Skrevet

Det er vanligvis ikke tid til å få god informasjon og vurdere det, her snakker vi om å redde eller ikke. Det er også umulig å vite skadene med sikkerhet før etter at det har gått en stund. Har hørt at folk har blitt spurt, men jeg mener det er helt feil, en hver foreldre vil ønske å redde, men vi vet ikke konsekvensene. Jeg er enig med deg der, jeg vil heller miste enn at er barn skal være grønnsak resten av livet.

Skrevet

Her er tall for alle prematurfødsler fra 1999-2000

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5618&MainArea_5661=5618:0:15,3325:1:0:0:::0:0&MainLeft_5618=5582:55727::1:5624:5:::0:0.

I de siste årene har det vel skjedd store forbedringer i intensivbehandlingen, så jeg regner med at tallene er enda bedre nå med tanke på overlevelse og senskader.

Her er en debatt med litt forskjellige synspunkter på grenseoppgangen mellom intensivbehandling eller ikke.

http://www20.nrk.no/meldinger/webmelding.aspx?prosjektid=1204&type=skriv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...