MissAntrop Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Sikkert et teit spørsmål, men skal man også kunne se det på vekta at man har ødemer? At man går relativt mye opp på kort tid? Eller kan man ha ødemer uten at vekta går opp noe særlig??
Bromelia Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg har skjønt det sånn at vekta går opp når man får ødem/ vann i kroppen. Det er det som gjør vekt til en viktig indikator på om man er i faresonen for å få svangerskapsforgiftning. (i tillegg til høyt blodtrykk og protein i urin)
HeidiL Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 min vekt har steget jevnt og trutt siden jeg ble gravid (ikke vært dårlig) kom ikke noe hopp i vekta, men har nå 1 i ødemer (27+4) og kan SE det på bena og litt i ansiktet.. men er nok bare meg som legger merke til det foreløpig.. har gått opp 11 kg og jordmor er fornøyd, men vannet er visst noe jeg ikke får gjort noe med. Det er veldig vanlig mot slutten.. Men hvis du får vann i kroppen og vekta stiger kjapt så vil du bli ekstra kontrollert (blodtrykk etc for å utelukke svangerskapsforgiftning)
curly sue Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 tror nok at man kan opp til 1 i ødem uten at det fører til store sprang på vekta. Ser innimellom at jeg har lett hovne ankler noen dager og noen dager ikke, kan variere med 1 kg på vekta... går du opp mye og fort kan det være som de andre sier et tegn på sv.skaps forgiftn. Men tror nok også at man kan ha til dels store ødemer uten at dette er farlig. Man har jo generellt økt vann i kroppen ved en gravididtet, og noe av vektøkningen skyldes jo nettop dette.
curly sue Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 tror nok at man kan opp til 1 i ødem uten at det fører til store sprang på vekta. Ser innimellom at jeg har lett hovne ankler noen dager og noen dager ikke, kan variere med 1 kg på vekta... går du opp mye og fort kan det være som de andre sier et tegn på sv.skaps forgiftn. Men tror nok også at man kan ha til dels store ødemer uten at dette er farlig. Man har jo generellt økt vann i kroppen ved en gravididtet, og noe av vektøkningen skyldes jo nettop dette.
mamma og my Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Ja, det er en av grunnene til at en veier gravide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå