Gå til innhold

Symfysemål... Noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangs og trenger litt hjelp :)

Jeg er 24+3 i dag :)

Var hos jordmor i går for første gang og hun så på symfysemålet mitt. Jeg er liten (157 cm) og spedbygd fra før så jeg regnet med at jeg skulle få et lite barn, men jordmoren mente hun ikke er så lita. Jeg lå akkurat på den røde streken, men jordmora mente at den lille tulla i magen lå slik at målet ikke ble helt riktig og at jeg egentlig er over denne streken. Noen som har erfaringer med slike mål? Hva vil dette si i forhold til størrelsen på den lille?

Setter pris på alle gode innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke sikkert, men mitt symfysemål var 24 i uke 24 (og 20 i uke 20). Dette er over den røde linjen, men jordmoren forklarte at de med litt høyere mål i begynnelsen ofte får en linje som "jevner seg ut" noe etter hvert, slik at de blir liggende på gjennomsnittet til slutt.

Har hørt at hvordan man bærer barnet, hvor lang rygg man har og mengden fostervann også spiller inn.

Blir jo spennende å se hvordan det utvikler seg, mye kan jo skje i ukene fremover :)

Skrevet

Jeg er godt over den røde streken, men på ul viste det seg at jenta var 5% i negativ avvik på estimert fødselsvekt, ei lita jente med andre ord.

Tror ikke alltid at det er slik at store sf mål nødvendigvis gir store barn. Hvor mange svangerskap man har fra før spiller jo også inn på dette.

Skrevet

Okey, jeg bare ser for meg at når jeg er såpass liten som jeg er så kan det bli problematisk om babyen er stor..? :) Vet ikke om det egentlig er mer problematisk om man er liten eller stor da, kan godt være at det ikke spiller noen rolle?

Skrevet

Jeg er 162 cm og min førstefødte var 4,3 kg og 53 cm og hadde stort hode i tillegg. Lå med høye symfysemål hele veien.

Skrevet

Hei

Dette med SF mål er litt opp og ned. Man måler først og fremst for å se at barnet vokser. Jeg hadde veldig høye mål (kurven langt ut i det hvite feltet) og fikk ei jente på 4370g. Fødsel og alt gikk veldig fint (2,5 timer fra jeg våknet til hun var ute). Størrelsen på barnet er ikke så viktig, det er omkretsen på hodet som teller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...