Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Noen som har hørt om tilfeller med gravide og svineinfluensa? Har ikke hørt om noen som har dødd, abortert eller født barn med skade? men er ikke den som ser på nyhetene og slikt heller da.. Noen som kan opplyse meg?
You can call me Dårris Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg tror det har vært noen tilfeller av brukere her inne som har hatt det. Så vidt jeg har skjønt så har de ikke vært veldig syke. I norge er en nybakt mamma død av influensaen, jeg tror ikke babyen hadde noen skader, men vet ikke sikkert. Har hørt om en i scotland og en i sverige også som døde, og vet at det har vært flere rundt om, som jeg ikke har lest om. Jeg er en av dem som ikke er veldig bekymret for denne sykdommen, det er så mange andre måter å dø på og dette blir bare en liten ekstrating. Ikke for å bagatellisere heller, men det er nok mange ting som er mye farligere. Pass på hygienen, så tenker jeg det går bra
Sommerfugl82 Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg tenker i de samme banene som En Til i februar. Svineinfluensan har vært i media lenge nå, og den skulle allerede vært på " topp " flere ganger, ut ifra alle skriveriene de siste 6 månedene... Men sant nok, jeg tviler ikke på at enkelte grupper, og mennesker er mer utsatt til en tøffere smittegjennomgang enn " vanlige " friske mennesker, så hygiene osv er en viktig faktor for å holde seg unna svineriet. Samtidig kan jeg dette ned trappa i morra også, og kanskje bli liggende med brudd og pådra meg blodpropp, og det er ikke bra det heller....så med sunn fornuft og forsiktighet kan man klare mye tror jeg:) Da jeg har termin i februar selv, vet jeg at det er spådd en ny " topp " i februar også, men vi får se;)
Termin 080110 Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 Dere to som svarte her over virker som fornuftige mennesker. Altså at dere ikke har blitt for påvirket av alt snakket om dette og tenker rasjonelt. Jeg misunner dere litt og prøver å tenke som dere. Og noen dager klarer jeg det - andre dager ikke.. men jeg streber mot å tenke sånn jeg og. Det er tross alt det som er sunnest for både en selv og babyen. Bare lurer - skal dere ta vaksinen fordi dere også tenker det samme om den, at det er liten sjanse for at det vil skje noe pga det, eller tenker dere da at det er så liten sjanse for alvorlig sykdom allikevel at dere ikke vil ta den?
lillenims Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 I Australia og New Zealand (som har hatt sin vintersesong nå når vi har hatt sommer) har de sett på ca 700 pasienter som var lagt inn på intensivavdeling (det er altså flere som legges inn på vanlige sykehusavd. til overvåking) med svineinfluensa. 9% av disse var gravide, mot 1% av befolkningen som helhet. Det kan være minst tre årsaker til dette: de gravide hadde andre risikofaktirer i tillegg (astma, overvekt, urbefolkning (sannsynligvis dårligere levekår der)); det er lavere terskel for å legge inn gravide på intensiven; eller rett og slett at gravide blir dårligere enn ikke-gravide. Hele artikkelen kan du lese selv her: http://content.nejm.org/cgi/reprint/NEJMoa0908481.pdf Forøvrig er en av de vanligste komplikasjonene ved svineinfluensaen lungebetennelse pga virus (den kan altså ikke behandles med antibiotika). Risikoen for denne øker med mindre lungevolum og hos pasienter som av ulike grunner ikke får til å hoste opp slim&gugge skikkelig - feks pasienter med KOLS/lungeemfysem/astma - og gravide. Lungekapasiteten vår synker kraftig dess lenger ut i svangerskapet vi kommer, fordi innvollene presses oppover når ungen vokser (den tar den plassen den får - og det er slett ikke bare i form av kul på magen), og lungene får da ikke til å utvide seg helt slik at de er mulige å hoste tomme. (Litt ekkelt, jeg vet.)
Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 søskenbarnet mitt hadde svineinfluensa i starten av 2 trimester, hun var virkerlig syk, men hverken hun eller ungen tok noen skade av det..
fremtidoghåp Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg leste nettopp at 28 av 100 gravide som var innlagt på intensivavdeling i USA var døde. SKUMMELT!!!
You can call me Dårris Skrevet 16. oktober 2009 #8 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg har faktisk ikke helt bestemt meg enda, men tror nok at jeg kommer til å høre på legen min og hans anbefaling. Han er en oppegående fyr med mange barn selv som jeg har kjent lenge, så jeg tror nok jeg stoler på han. Jeg har egentlig ikke gjort meg opp noen mening ang vaksinen sånn sett, men tviler vel på at det vil bli så voldsomt med skader i etterkant. Vi blir vel bare nødt til å vente å se. Til 18.40: Ja, det er skummelt, men tenk på hvor mange som ikke har blitt lagt inn på intensiven. Når de blir lagt inn på sykehuset så er de allerede ganske syke vil jeg tro.
Termin 080110 Skrevet 16. oktober 2009 #9 Skrevet 16. oktober 2009 Ja, det som hadde vært interresant å vite var: Hvor mange av ellers friske og nogenlunde sunne gravide utviklet alvorlig sykdom - av alle friske og nogenlunde sunne gravide som fikk influensaen? Det er kanskje respektløst og kynisk å si og tenke på sånt, men jeg skulle ønske at jeg visste mer om helsesituasjonen til dem som faktisk har fått alvorlig komplikasjoner og også dødd. Hvordan nøyaktig var sykdomsforløpet. Er det noe de gjorde som går an å prøve å unngå? En vet lite om hva som egentlig skjedde. Tenker da f.eks på hun som dessverre døde i Norge.
Lillevenn33 Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Hun som døde av svineinfluensa i Norge var ellers helt frisk, ingen underliggende sykdommer.
ladylennie Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 Her er en personlig historie fra en engelsk avis om en gravid kvinne som fikk svineinfluensa i sommer. Det gikk fint med både hun og ungen til slutt. http://www.dailymail.co.uk/news/article-1220995/Hes-little-swine-flu-miracle-Coma-mother-baby-boy-feared-hold.html
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #12 Skrevet 17. oktober 2009 Takk for alle svar Jeg er så utrolig usikker på om jeg skal ta den eller ikke.. Jeg vet ikke hva som er farligest.. Har mest lyst til å la være å ta den..
Lacey*har fått erta Skrevet 17. oktober 2009 #13 Skrevet 17. oktober 2009 Hei Eva Annie, jeg titter innom fra 3.tri og jeg har hatt svineinfluensa. Om du har spørsmål, så må du bare skrive en PM til meg så skal jeg svare etter beste evne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå