Gå til innhold

Noen med barn som er allergisk mot ull her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillesnupp på ett år får utslett og kløe av all slags ull, så jeg jeg vet ikke hlet hvordan jeg skal kle henne i vinter... Noen tips fra noen med erfaring? Jeg kan ha ull utenpå bomull for reagerer hun ikke på. Men, jeg er så redd hun skal bli for kald...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To av mine kan ikek bruke ull. de bruker superundertøy eller silke i stedet. Eller bomull hvis det ikke er minusgrader. det går kjempefint.

Skrevet

Finnes det superundertøy for ettåringer? Hvor eventuellt?

Skrevet

Hm, nei for så små vet jeg ikke...

Mne i str. 2 år fins ihvertfall. kanskje du kan søke litt på nettet...

Skrevet

Min er ikke direkte allergisk, men får veldig tørr hud av det og er i faresone for atopisk eksem da vi begge to har det.

Jeg har noen få inneplagg i ull (helst ull og silke) for dager der det er skikkelig rått. Han bruker så å si aldri ullbody, det går mest i bomullbody. Men jeg bruker ull som uteplagg, gjerne ullfleece.

Det går bra så langt, men han er bare 8 mndr og går ikke i barnehage, vi kan holde oss inne når det er for surt. Og han er varm av seg i utgangspunktet.

Godt tips det med silke, skal undersøke markedet nærmere...

Skrevet

2 av mine 3 gutter tåler ikke ull, og jeg ser vesla også viser antydning til eksem, så blir ikke ull på henne heller.

Vi bruker vanlig bomull vi, og så har vi gode dresser når de er ute. Evt kan du bruke superundertøy om hun tåler det, men også polyester kan gi litt kløe pånoen eksembarn, så ville prøvd med bare ett sett før du evt hamstrer inn. Våres har i hvertfall ikke vært for kalde om vinteren :-)

Skrevet

Sønnen min på 8 år er allergisk mot ull, hadde også atopisk eksem som liten..

Han bruker superundertøy fra sportsbutikken, er ganske sikker på at noen merker går ganske lavt ned i størrelse, men det må du nesten sjekke.

Vi bor på sørlandet da, så vi opplever sjelden veldig mange minusgrader og da holder det med vanlig bomullsundertøy. Han er kjempeglad i å være ute og blir veldig sjeldent kald. Men jeg er veldig nøye med det ytterste laget tøy da, det må være helt vind- og vanntett pluss pustende. Han har også goretex sko som er helt tette. Da skal det noe til å bli kald når han har bomull og fleece under.

Så det er bare på ekstra kalde dager, eller dager vi vet vi skal være ute i mange timer (dagstur i skogen osv) at vi bruker teknisk undertøy.

Skrevet

Vi har en og når vi er på fjellet/ute i minusgrader bruker han superundertøy. Ellers blir det mer bomull, og det er jo greit siden han sier ifra selv. Investerer ekstra i god dress til han. Devold har syntetisk innside, og en del kan bruke det uten problem. Ikke fall for butikkdamers overbevisning om at bomull innerst/ull ytterst plaggene kan erstatte ull. Det er sikkert varmere enn ett lag bomull, men en kan like godt ha tynn fleece utenop bomull. Ellers bruker noen de helt tynne fleece dressene rett på huden, og det er jo både varmt og godt.

Skrevet

Bomull er varmt så lenge det ikke blir vått, så hvis hun har tett dress/regntøy utenpå og ikke for mye klær så hun blir svett, så er det ikke noe problem med bomull. Vi brukte det store deler av vinteren i fjor fordi han fikk eksem av ulla og det fungerte veldig bra. Vi har brukt ull som mellomlag og det har heller ikke vært noe problem.

Skrevet

Joha, cubus og reflex selger tøy med bomull på innsiden og ull på utsiden. Kanskje det kan være et alternativ. Det skal være ganske tett til ull i kvalitet og har blitt ganske populært både blandt de som ikke tåler ull og for de som føler alt klør.

Lillebror brukte det i hele fjor, og når det var 5-10 minusgrader ute så hadde han microfleece dress utpå. Fungerte helt supert og opplevde ikke at han var kald!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...