Termin 080110 Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index.xml Endelig leste jeg noe jeg skjønte litt mer av. Har lest mye for å prøve å komme til en avgjørelse om jeg skal ta vaksinen eller ikke. Må se om det kommer mer info om dette med de forskjellige vaksinene, og om akkurat pandemrix er mindre heldig for gravide, men jeg må si at akkurat denne art. fikk meg til å tvile igjen. Det er ekkelt å vite at det finnes renere mindre risikofulle, MEN dyrere vaksiner der ute..som vi ikke har tilgang på. Hvorfor hører man ikke noe om det fra folkehelseinstituttet? (Har i hvertfall ikke hørt noe om dette før nå da jeg leste denne artiklen.) Lukter det muffins eller er det bare meg som begynner å bli gal? Det kan godt hende det siste altså. Makan til dillemma..
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Viktig å lese hele artikler - overskriftene kan være direkte misvisende! Jeg opplever at konklusjonen til spesialistene er helt unisone i forhold til anbefalinger for gravide. For de av dere som fortsatt er usikre på hvorvidt dere ønsker å vaksinere dere eller ikke, vil jeg anbefale dere å ta kontakt med pandemi telefonen - hvor dere får snakket med kompetente folk. Min konklusjon er at jeg iallefall ikke besitter informasjon eller kompetanse utover det som spesialistene har tilgang til, og synes derfor det er vanskelig å la være å følge deres sterke anbefaling vedr dette. Her er fra siste artikkel på vg.no: Svineinfluensa farligere enn vaksinen - I denne situasjonen er det langt mindre farlig å bli vaksinert enn å få svineinfluensaen, der gravide har vist seg å ha en betydelig økt risiko for komplikasjoner, understreker hun. Det aktuelle stoffet, squalen, er ifølge overlege Bjørn Iversen ved Folkehelseinstituttet, en naturlig fiskeolje som skal stimulere immunforsvaret, og som er brukt i mange vaksiner mot sesonginfluensa. - Dette er et stoff som har vært i bruk en god stund og det er helt riktig at det ikke har vært testet på gravide mennesker, fordi man av etiske grunner ikke gjør det, sier Iversen. Han legger til at squalen har vært testet på drektige dyr. I tillegg har man erfaringer fra bruk i USA hvor gravide de siste årene blitt anbefalt vaksine mot sesonginfluensa. Gode erfaringer - Erfaringer derfra viser ingen tegn til skadelige virkninger av squalen hos gravide, sier Iversen, som forstår at gravide kan være usikre på om de vil la seg vaksinere. - Tidligere har vi her i landet ikke anbefalt influensavaksine til gravide. Svineinfluensaen, med alvorlige komplikasjoner for mange gravide, har imidlertid gjort at vi har måttet endre praksis, sier han. FHI anbefaler sterkt gravide å vaksinere seg mot svineinfluensa og gravide har derfor førsteprioritet i vaksinekøen. Det vises til rapporter fra USA, Australia og New Zealand hvor det framgår at gravide kvinner har flere ganger høyere risiko enn andre friske for å få alvorlige komplikasjoner i forbindelse med svineinfluensa. Derfor mener de at vaksine er så viktig for denne gruppa, og de forsikrer at Pandemrix er en sikker vaksine.
Termin 080110 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg leste hele artikkelen. To ganger og Men enig at man kan bli tullete av å bare henge seg opp i overskrifter. Spesiellt i medier som vg og dagbladet. Har helt sluttet å lese glossy tabloid nå pga jeg ble så påvirket av all skremselen. Og ble irritert over måten å selge aviser på. Kan godt hende at jeg ender opp med å ta pandemrix altså. Det er og blir et valg man må ta. Det ser jo heller ikke ut som vi har noe valg om noe annet her til lands. Altså vi har den ene vaksinen å forholde oss til. Men jeg synes det er viktig å kjenne til hva som faktisk finnes. Synes det er lettere å ta et veloverveid valg. For en må som sagt bestemme selv, og man er nesten sånn sett ansvarlig selv. (sånn føler jeg det i hvertfall) Men jeg tror jeg hadde følt meg litt "lurt" hvis jeg eller babyen skulle fått bivirkninger og jeg ikke på forhånd visste om at vi kanskje ikke fikk den beste vaksinen på markedet. At jeg gikk i tro på at vi ble tilbudt det beste, også var det ikke helt sånn. At det fantes andre vaksiner der ute som var ansett som sikrere for gravide. Føler jeg trenger mer info/svar på dette før jeg bestemmer meg. Hvorfor Pandemrix ble valgt for Norges befolkning. Og hvor mye eller mindre sikker denne er enn de andre. Uansett om vi nok ikke vil få tilbud om noe annet. Men har nå sendt en mail til FHi og spurt rundt dette. Tviler kanskje jeg får svar da. Men da har jeg prøvd. Det kan godt hende det er helt logiske og greie svar på det. Jeg bare lurer!
k.v.l Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg har forstått det sånn at den vaksinen de får i usa er uten squalen og kvikksølv. Har hørt de sier her at den mengden kvikksølv vi får i oss av vaksinen tilsvarer det man får i seg gjennom maten iløpet av noen dager, så da er det greit. Jeg syns jo det sier mer om hva mat vi får i oss.
tvillingen Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Har vurdert dett spørsmålet jeg også, og er s usikker på om jeg skal ta vaksinen... Det er jo et legemiddel man tross alt ikke kjenner til alle bi- og senvirkninger. Man har jo ikke fulgt opp noen barn eller dyr fra drektige dyr, der mor har fått vaksinen... Er generelt forsiktig med legemidler og spesielt i et svangerskap, men er veldig usikker.. Er man i en risikoguppe også på andre områder blir det annerledes, men er man frisk før og i svangerskapet, heller jeg nok litt mot å "være forsiktig". Jobber selv som sykepleier, har diskutert dette med kollegaer, sykepleiere og leger, og nesten alle er skeptiske.. Man vil jo bare sitt barn det beste, så det er et vanskelig valg..
Termin 080110 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2009 Må dele følgende spørsmål og svar som jeg fikk i forbindelse med dette. Jeg skrev inn til FHi og spurte om følgende: "Hei Håper veldig å få svar på et spørsmål jeg hittil ikke har funnet svar på noe sted når det gjelder vaksinering mot H1N1. Kommer det til å bli tilgjengelig en annen type vaksine i Norge som inneholder høy dose virusantigen (15ug) og ikke inneholder adjuvans eller kvikksølvholdig konserveringsmiddel, og som leveres i ferdige endosepakninger? Evt når? Mvh - gravid i 3.trimester. " Fikk følgende svar: (veldig positivt at de svarte bare noen timer senere!) "Hei, Per i dag er det ikke tilgjengelig annen vaksine enn Pandemrix i Norge. Det vil også ta noe tid før dette eventuelt blir tilgjengelig i Norge. Noen land (med egne fabrikker) kan man tilby gravide skvalenfrie og tiomersalfrie vaksiner. USA er et sånt land, men vaksinene rives bort så snart de forlater fabrikken, ettersom behovet er større enn produksjonskapasiteten nå denne sesongen. Canada og USA (og Australia) produserer egne vaksiner, men de eksporterer ikke. Allerede neste sesong kommer det å bli annerledes – da kommer H1N1-varianten å inngå i vanlige engangsdose-vaksiner, som kan leveres uten skvalen og kvikksølv. Vennlig hilsen Avdeling for vaksine "
Lola2016 Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 .... Jeg var også nesten overbesvist av en lege om å ta vaksinen, men snakket en annen overlege som sa jeg burde ta i betrakning hvem jeg var og hva jeg gjorde (jobb etc...) Jeg har ingen andre underliggende sykdommer. Sunn, frisk, slank og hatt mange sesonginfluensa tidligere. Jeg ønsker ikke å bli en prøvekanin. For det er nettopp det man blir... Vaksinen er testet på 5000 (Pandemrix) men ingen av dem var gravide!! Så da blir interessant å se hva som skjer... for håpe det stemmer at den ikke er farlig. Ingen ting verre om noe skulle skje med de små som kommer til verden:( Skepsis mot vaksinen er sterkere enn redsel for influensa!
Lillespire_jan08 Skrevet 16. oktober 2009 #8 Skrevet 16. oktober 2009 jeg vet ikke hva jeg skal tro på i det heletatt, jeg er lungesyk i tillegg. er veldig skeptisk til denne vaksinen, og alle sier forskjell. hva skal man tro på? en mann i london sa helsemynndigheten her i norge, hadde drevet med så skremsel propoganda at det ikke burde være lov. og han skjønte ikke hvordan norge kunne bestille så mange doser med vaksine, når vaksinen ikke var ordentlig utprøvd eller om denne såkalt pandemien kom tilbake igjen. han skjønte godt at den norske befolkningen ikke hadde tillit til helsemyndighetene. hvordan skal man klare å ta denne avgjørelsen?
Fullrulle86 Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 vaksinen er testet på gravide i ungarn
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Om den er testet på gravide, så vet man enda ikke om senskader/effekt. Jeg synes det er rart at MANGE fagfolk (leger og lignende) ikke vil vaksinere seg, og at land som Tyskland og England ikke vil bruke vaksinen. Jeg kommer ikke til å vaksinere meg. Her finner du 10 grunner til ikke å vaksinere deg: http://svineinfluensaen.blogspot.com/2009/10/svineinfluensa-ingen-vanlig-influensa.html
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 har du en link til en side hvor dette står snohvit86??? jeg spør fordi jeg vil i såfall lese det med egne øyner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå