Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Har en venninne som fikk innvilget yrkesrettet attføring i fjor, hun begynte på en privatskole som kostet over 80.000 kroner, dette betalte nav. Så kom april og hun ga opp hele skolen, skylte på altfor mange eksamener osv.. Så gikk hun på nytt til nav og sa at hun nå var motivert for og fortsette skolen og om de kunne dekke det også denne gangen, saksbehandler sa ja og hun begynte på skolen i august. Nå har hun bestemt seg for og slutte for og søke jobb av alle ting. Blir helt sjokkert når nav bare kan betale og betale også fullfører ikke personer som henne et slikt opplegg. Jeg mener ærlig talt nav burde ha sendt henne faktura og bedt henne om og betale alt dette selv, synes ikke dere det er rett og rimelig? Man skulle jo også tro hun ville ha innskrenkede arbeidsmuligheter ettersom hun kom inn under attføring. Jeg er fly forbanna på hva enkelte får seg til uten at det får noen som helst konsekvenser.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Merkelig at hun ikke må betale noe.. :s Men mulig hun ikke sier noe om det da. En bekjent av meg måtte betale tilbake penger når han strøk på eksamen i et fag som dem hadde betalt skole for.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg har også fått innvilget yrkesrettet atføring og vet hvor vanskelig det er å forplikte meg til en skole jeg ikke vet om jeg klarer å fullføre. Jeg har en skade som er fysisk, men som forverres under stress, satser derfor på en kort utdanning, men man vet jo aldri om det kommer til å gå! Yrkesrettet atføring er jo et opplegg for de som har en skade eller lyte som gjør at de ikke kan fortsette i den jobben de har eller har en innskrenket mulighet for arbeid. Det er jo mulig du ikke vet hele historien hennes...? I forhold til det at hun kutter ut hele opplegget og begynner i hvilken som helst jobb er vel verre for henne vil jeg tro, for det er ikke barebare å komme innunder et sånt opplegg igjen. Jeg har mange ganger tenkt tanken selv, og bare i drite i hele nav og være selvhjulpen og slippe å gå som "trygdet", men jeg vet jeg ville fått en backlash hvis jeg hadde gjort det. Det er mange jobber jeg kan ta, men de bør være stillesittende da bevegeligheten min er sterkt redusert. Kunne sikkert fått en sånn jobb uten hjelp fra nav, men det ville sannsynligvis vært veldig usikkert. Jeg velger derfor å ta i mot den hjelpen jeg kan få, prøve å få meg en utdanning og bli et bidragsytende menneske igjen. Mulig din venninne ikke ser mål på seg til å fullføre og gjøre dette. Det at hun skal betale for skolen hun fikk dekket blir jo helt tullete. Man har ca 60% av sin tidligere inntekt på atføring og det er ikke mye! Tror nok bare hun prøver å finne sin plass i livet og det er kjipt at hun har bommet to ganger, men det at hun nå velger å begynne å jobbe berømmer jeg henne for. Hun kunne sikkert sittet på rompa å bare mottatt trygd i en god stund til!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 Vil gjerne se HI's respons på det siste innlegge fra anonym 09:34. En sak har som regel mer enn en side og dette lukter sjalusi lang vei, HI!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå