Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Skal kjøpe bil. Summen er 90.000 kr. Hvordan pleier det å foregå? Kjøper av privatperson som bor ca 30 min unna meg. Skal han ha pengene inn på sin konto før jeg får bilen? Da kan jo han stikke av med pengene mine. 90.000 kr er mye for meg å sjanse med. Skal jeg ha bilen før han får pengene? da kan jo jeg stikke av med bilen. Skal jeg overføre penger og overta bilen samme dag som pengene er sendt? (pleier jo å ta 1-3 dager før han da har de på konto) Hva er normalt?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Det er noe dere må bli enige om. Jeg ville aldri kjøpt bil fra privatperson om jeg ikke hadde hatt ekspertisen om bil. Sikrere å kjøpe fra forhandler. Da ordnet vi billån i banken og de ordnet med betalingen av bilen.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 bilen jeg skal kjøpe er nettopp EU godkjent og den har ny NAF test. Jeg har også fått kameraten min til å se på den, han er bilmekaniker. Det er en 04 modell, så den er altså heller ikke fryktelig gammel.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 Det går jo som regel helt fint, men jeg er glad vi hadde det gjennom forhandler. Vi fikk da 6 mnd garanti og i løped av den tiden fant vi ut at aircondition ikke fungerte opptimalt og de fikset det med en gang. Hadde vi kjøpt den privar måtte vi ha betalt for det og ventet på time for å få det gjort.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 ja jeg er klar over det. Men til sammenligning koster den bilen jeg skal ha 90.000 hos privatperson og jeg må gi 150.000 for den hos forhandler. (Da har jeg sjekket mange steder også).. Så vinningen går litt opp i spinningen i tilfelle da. Hadde jeg derimot skulle ha kjøpt en mye dyrere bil, hadde jeg valgt forhandler.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 Om du får samme bruktbil 60 000 kr billigere privat ville jeg vært veldig skeptisk. Bruker ikke skille så mye som regel bare 10.15 tusen. Om ikke dette er en vennepris.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 I gamle dage ville du betalt med en sjekk. Sjekk mot kontrakt. Jeg foreslår at du får papirer på at bilen er din (kontrakt) og at det står der at du skal betale via nettbank samme dag. Dagen etter får du bilen. Hvis eier stikker av med bilen etter at du har betalt, har du i hvert fall kontrakt på at bilen er din. Du kan altså melde den stjålet, med antatt gjerningsmann.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #8 Skrevet 16. oktober 2009 Du kan kjøpe en bankremisse (tror jeg det heter) i banken. Det er en slags sjekk. Det gjorde vi når vi kjøpte bil for noen år siden.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #9 Skrevet 16. oktober 2009 dere skriver en kontrakt med underskrift fra begge. Der skal det stå at bilen selges for 90.000,- og legg ved evt feil eller mangler. om håndpenger betales, så skal dette føres på. disse pengene taper du om trekker deg fra handelen. di er for å sikre selger at du kjøper bilen. Skriv i vognkort del nr 2, og han som selger skal levere den. del nr 1 skal følge bilen. når dette blir overført på konto er det også liggende bevis om han evt skulle stikke av med bilen. om du vet hvor han bor, og navn, så er den sannsynligheten liten. men følg magefølelsen uansett..Lykke til
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #10 Skrevet 16. oktober 2009 Ja, jeg ble også skeptisk til å få bilen så billig, men den er som sagt EU godkjent i August 09, den ble godkjent uten feil eller mangler. Har snakket med verkstedet som utførte kontrollen og jeg har sett rapporten. Den er også NAF godkjent. Og kameraten min er mekaniker og driver sitt eget verksted på 15. året, så han vet hva han skal se etter. Han sier at bilen er helt topp og at om ikke jeg kjøper den, så kjøper han den HI
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #11 Skrevet 16. oktober 2009 er d ikke normalt at kjøper overfører penger, og får bilen samme dag som pengene ble overført? slik har vi gjort det hvert fall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå