Gå til innhold

Har vi fått ulldilla?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg har tenkt på mye i det siste. Overalt finner vi reklame for ull og dens gode egenskaper. På Meny selger de ullundertøy, på Barnas Hus går damene amok foran ullhyllene. Halve butikken er ull. Jeg var på en barnebutikk en av de første kalde dagene, og mammane hadde kurvene fulle av ull i alle varianter. Kriklet, ullblanding, ren ull og ull-silkeblanding, og gud vet ikke hva. For å ta det med en gang: jeg betviler ikke egenskapene, og barna mine har ull fra topp til tå.

Men da jeg fikk første for tre år siden, var utvalget langt mindre, og informasjonen mye mindre. I barnehagen gikk de fleste jentene med fargerike strømpebukser fra H&M til 59 kr stk og vanlige bomullsgensere. Så begynte vi å få med lapper om hvordan barna skulle kle seg, og for all del ikke glem ull. Det jeg vil frem til er at når jeg nå har to barn i barnehage, og har en langt lavere inntekt enn før, kunne jeg også godt tenkt meg å kjøpe en strømpebukse fra HM til 59 kr. mot en strømpebukse i ull til 199,-. Men de må jo ha ull må de ikke? Hvis ikke blir de kalde og forkjøla?

Gang dette opp med 2-3 barn enten kjøpt selv eller kjøpt garn (som heller ikke er billig) og det blir en anselig sum. Du må jo ha tynne sokker, undertøy, tykke sokker, 3-lag, tykk genser og lue. Minst.

Men av og til får jeg en bismak i munnen, da jeg ennå ser de som kjøper rimeligere klær til barna. Og ofte ser jeg at de kanskje ikke har så god råd som de andre foreldrene. Det gjør meg litt trist. Nesten på linje med "merkepress" eller gammeldags klasseskille for de som har god råd og vil gi det beste til barna og de som ikke har råd til dette.

Er det flere enn meg, som har tenkt tanken, eller føler et press på å kle barna i ull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var et ullbarn selv, og har vel ikke tenkt på at det er noe spesielt. Utvalget har absolutt blitt større og bedre, og ikke minst at spar kjøp har så billig og bra ullundertøy.

Det blir kanskje et skille, men jeg tror ikke økonomi alene bestemmer det. I barnehagen vår merker vi nok at de med ullundertøy har foreldre som har høyere sosial status, og blandt de er det mange som er sparsomme og gjennbruk er viktig. En kjøper heller færre strømpiser, og handler der det er rimelig og ikke minst på tilbud.

Vi har mange nye nordmenn blandt foreldrene og de er kjempe flinke med ull. Naboen vår handler alltid ull på våren, og vinterdress/sko - og det har jeg lært mye av. Strikka barnetøy er jo in, og rimelig.

Skrevet

Nå er jeg oppvokst i en "turfamilie", men jeg er flaskefora med at ull er det eneste som duger. Og jeg har testa det selv mange nok ganger til å vite at det stemmer.

Så joda, du har sikkert sett meg med handlevogna full av mer ull enn jeg egentlig har råd til. Meget mulig det er en motegreie, men for meg har det aldri egentlig "gått an" å sende ungene sine ut i kaldt vær med bomull (eller verre ting), i alle fall ikke innerst og helst ikke overhode. Og for meg er ikke dette en ny greie, som sagt, men noe jeg husker fra min oppvekst på åttitallet. Vi hadde alltid ull.

Skrevet

Eg er veldig glad i ull, og ungane våre har så å seie alltid ull (i alle fall innerst mot kroppen = ulltrøye eller body og strømpebukse) i vinterhalvåret. Heile året som baby.

Større etterspørsel gir større konkurranse, bedre utvalg og lavare prisar.

Viss du faktisk kjøper strømpebukser til 199,- bør du begynne å flkge med på tilbud og kampanjer. Eg kjøpte janus ullstrømpebukser for 69,- hos coop obs for ein månad eller to sidan for eksempel. Body til 120 kr.

Ein bomullsbody i snitt er billegare enn ein ullbody, og vi har brukt ein del bomull spesielt då ungane var mindre (vokser fort, treng mange bodyar i mange str), mi løysing var då å kjøpe garn frå Nøstebarn og strikke litt sjølv. Eitt nøste til 100kr er nok til 4-5 undertrøyer i nyføddstørrelse, eller 2-3 trøyer til større barn. Det er ikkje dyrt.

Eg har nettopp strikka tjukke ullgensere til ungane våre; garnet (deilig og mjukt i fine fargar, du kan sjå resultatet her: http://www.facebook.com/photo.php?pid=4086140&l=6498344278&id=670782526 ) kom på ca 300kr til saman. Var då nok til ein genser i str 2 år og ein i str 4 år, samt hue til begge to. Har no og funne billegare garn på Sparkjøp, og har strikka ein genser til ei veninne sitt barn. Garnet kom på den nette sum av 75 kroner til ein tjukk vintergenser.

Så viss du kan strikke (eller har familie/vener som gjer det gratis for deg) er det ikkje dyrt å kle opp eit barn i ull frå topp til tå, om du handlar billeg garn. Om det ikkje er eit alternativ å strikke må ein følge med på tilbud dersom ein ikkje har veldig god økonomi. Det er og mulig å ønske ullklede til ungane til bursdag og jul. Ungane våre skal få ullribbukser frå Nøstebarn til jul av foreldra mine, dei er for dyre til at vi kan kjøpe dei sjølv sånn utan vidare.

Men for å svare på spørsmålet ditt: Ja, eg har følt ullpresset, men egentlig berre frå meg sjølv :o) Av og til skulle eg ønske bomull var like bra for våre barn, men det er det ikkje. Så derfor blir det ull, i alle fall om vinteren.

Skrevet

Ull finnes i billigere varianter også.....

Jeg er litt mer skeptisk på hva ull egentlig gjør med huden.

Jeg kjenner at ull gjør vondt hvis jeg er tør! Bruker ull en del selv siden jeg har en utejobb.

Så er det dette med at en kan utvikle allergi mot ull hvis en bruker det for mye. Jeg tror vi vil se mer og mer av det etterhvert!

Ull har nok desverre blitt et merkeplagg ja.

Nevøen min er av den varme typen. Han svetter av ingenting. Likevell tar moren på han ull hver dag i alle mnd som slutter med en R.

Selv i juleselskap under pendressen. Noe som alltid ender med at han må av med pentøyet og bare går i ullundertøy....

Men ull ut ei kulda er jo helt klart en fordel da!!

Jeg har foresten tenkt mye på dette med ulltrusene i det siste Ser det blir solgt til voksne. Hvordan er det da med renhold og hygiene? *humre*

Skrevet

Jeg har ikke ulldilla, egentlig så kan jeg ikke fordra det og får en ekkel følelse av ordet. Tåler ikke ull og synes alle typer klør. Nå når jenta mi er såpass stor at hun kan si fra om tøyet føles like ubehagelig som på meg har jeg begynt å bruke det mer. Det er veldig praktisk i og med at tøyet ikke blir kaldt når det er vått, ellers tror jeg det er litt overdrevet med tanke på positive egenskaper.

Det er for eksempel ikke noe man kan vaske på høye temperaturer og man må til og med bruke egne vaskemidler for å ikke ødelegge fibrene. Det er vanskelig å få bort flekker, og jeg tror det er en del barn som pines daglig fordi de blir tvunget til å ha på seg noe som kan oppleves svært ubehagelig. Selv får jeg enten ståpels og fryser eller jeg blir for varm og rødmussen, selv når jeg bare har en enkel ullgenser som ikke er i kontakt med huden. Men jeg forstår ikke hvorfor mange velger å kjøpe så dyrt ulltøy, selv er jeg mer fornøyd med bodyer og stilongser i det som er ensfarget i merket tom&trine fra sparkjøp enn jeg er med nøstebarn. Gensere og bukser strikker svigermor så koster meg ikke annet enn noen kroner for garnet. Sokker velger jeg å kjøpe fordi de ikke anbefaler ren ull i goretexsko.

Skrevet

Ull er jo ikke alltid dyrt, bestilte akurat ullstrømpebukser fra Sparkjøp til 50 kr stk. Blir litt mer siden det er en del i frakt, men bestiller man alt man skal ha på en gang blir det ikke så ille. Ellers kjøper jeg når det er salg på våren. Kjøp gjerne litt stort, snuppa har Janusdressene (kjøpt på 50% salg ;) sine på andre vinteren nå, enda tror jeg de holder til pysj neste år om hun ikke vokser kjempemye. Er i tillegg så heldig at tanten min strikker til oss, så da har vi ullbukser, sokker og gensere. Ulla er heldigvis mye snillere nå enn da jeg var liten, husker godt hvordan det klødde. I tillegg er det jo greit med fleece over et lag ull, og fleece er ganske rimelig nå.

Skrevet

Jeg syns ikke vi er ullgale uten grunn. Jeg er en frossen en selv og med ull så overlever jeg vinteren. Uten går jeg bare rundt og skjelver av frost hele tida. Og ulla transporterer jo bort svette og slikt, så ingen fare for at de små blir klamme og kalde heller:) Genialt.

Skrevet

For meg har ull vært et selvsagt valg! Bruker ull høst vinter og vår selv og kunne ikke falle meg inn å gjøre noe annet for lille snuppelure. Ull er jo også et materiale med lang fartstid og tradisjon i Norge.

Man må jo selv velge hva man synes er best for barnet sitt, men for meg er det ull og jeg ser ikke noe hysteri i det.

når det gjelder merkedresser - vi arver heldigvis mye og det blir den dressen vi arver, som vi bruker. Er det en merkedress - så fint det - er det noe annet - så er det også fint. Med ull innerst, så går det greit. Er det vått og ikke så altfor himla kaldt, så fungerer jo regntøyet (som jeg kjøpte rimelig på nameit) helt greit!

har aldri selv brydd meg om merker, og det er mange år til snuppa selv blir klar over slike ting håper jeg! (da får det bli en kamp og en forklaring på merker vs. kvalitet - ikke alle merker er kvaliet)

Skrevet

Ja, det har blitt litt vel mye ull. Minstemann har alt i ull omtrent.

Jeg har en gutt på 10, som har gått i barnehage

i Nord-Norge. Vi hørte aldri et ord om ullundertøy. Han hadde kun ullgenser, ullsokker og ullbukse strikket av bestemor. Ellers gikk

det masse i fleece.

Skrevet

Ranveig: Jeg så på bildet ditt og lurer på hvor du har fått tak i oppskrift og garn til genserene. Elsker å strikke og har lyst å prøve på noe sånt:)

Skrevet

Nå finnes det alternativer, som å handle ull på salg, superundertøy er også et godt alternativ, særlig til de som ikke tåler ull. Følg med.

Det er viktig at man kler barna riktig, og man trenger ikke mange sett hvis man vasker så fort det er skittent.

Ser i barnehagen at de fleste har et sett ull i kurven, men fåtallet har ull når de kommer i barnehagen, kansje fordi de ikke har mange sett. Mine barn har mange sett, men det er nok fordi jeg har fulgt godt med å handlet mye ull til en svært billig penge, feks 30kr for longs og like mye for skjorte, 25kr for et par ullsokker, og min mor strikker ullbukser, sokker ol. hvis jeg skulle trenge det. Fleece dresser til å ha imellom er billig stort sett, får dem til 100kr settet hvis man passer på.

Man må nemlig ikke ha nøstebarn og reima for å holde barna tørre og varme.

Skrevet

Jeg og lillemor bruker ull, er helt avhengi og etter jeg begynte å bruke det syns jeg ingenting annet holder meg varm...

Men nyttnick ღ 00/07/10ღ; Du sier nevøen din er av den varme typen som svetter mye, og allikevel tar moren på ull....Jenta mi svetter masse om natten, ennå det er fin sove temp. på rommet. Fordi hun svetter mye, blir dyna våt, noe som etterhvert gjør henne kald, og derfor ofte forkjølet. Men nå har vi isteden kjøp et stort ullteppe på Bånsull som hun bruker isteden for dyne, og har på en tynn ulltrøye fra Janus når hun sover. Etter vi begynte med det svetter hun ikke lenger, og er heller ikke forkjølet... Så ull er ikke bare for KALDE barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...