Gå til innhold

Tips ang alternativ til sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos fastlegen i dag for å høre om sykemelding pga bekkenløsning. Jeg er lærer, trives godt på jobb, men sliter med bekkenet. Det jeg ønsket var muligheten til å gå hjem når jeg ikke har undervisning for å hvile. Legen min sa jeg godt kunne få ei sykemelding på f.eks 40%. Men han foreslo i stedet et skriv om tilrettelegging for gravide utarbeidet av arbeidstilsynet. I dette skrivet skrev han hva slags tilrettelegging jeg trenger. Dette skrivet tar jeg så med til arbeidsgiver og han må krysse av for om det går å gjøre slike tilrettelegginger eller om han vil anbefale sykemelding.

Det er jo slik at man bare kan være sykemeldt i ett år å få sykepenger, etter det er det rehabiliteringspenger som jo ikke er det samme som 100% lønn. Hvis jeg nå blir sykemeldt kan jeg komme til å tape på det dersom noe uforutsett skulle skje innet ett år og jeg blir sykemeldt.

Jeg er veldig spent på hvordan arbeidsgiver vil reagere når jeg kommer med mitt skjema i morgen, men regner med at det vil bli tatt positivt i mot. Legen sa at det var lite brukt, men at flere burde se på muligheten for tilrettelegging før de ble sykemeldt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV har visst begynt å jobbe mer aktivt for å få flere leger/JM til å få arbplasser til å tilrettelegge for gravide. Å være gravid er ingen sykdom og dessverre er gravide kvinner en høy prosentandel av sykemeldte i norge. Hvis arb. plass ikke kan tilrettelegge for deg krysser han av for dette og skjemaet går videre til NAV. Da kan man få noe som heter svangerskapspenger.

På min arb.plass driver vi også å finner ut av tilrettelegging da jeg jobber nattevakter og dette ikke er ønskelig for gravide. Det finer er jo at svangerskapspenger ikke går utover sykepengeordningen i tilfellet man skulle bli syk ved en senere anledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...