Gå til innhold

Sykt barn og sykemelde seg selv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som gjør dette, men det er jo ulovlig!!

Og jobben nekter å godta sykemeldinga hennes nå, så hun sliter litt..

Noen som har vært i samme situasjon? Jeg er litt bekymra for henne nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke at jobben kan nekte å ta imot sykmeldingen hennes. Da må de ha en kraftig grunn for dette, samt påvise at sykmeldingen ikke er riktig. Da må de vel få en annen lege til å undersøke henne, og DET skal det godt gjøres at de får lov til, da det går på personvern samt omdømme til legen som allerede har gitt henne sykmeldingen.

Skrevet

Jeg har aldri forstått dette med å "sykmelde seg selv". For å få en sykmelding må man jo oppsøke lege, og da er det _legen_ som skal vurdere om man er syk nok og får en sykmelding.

For egenmelding gjelder det egne regler, og når egenmeldingsdagene er brukt opp må man til lege for å få sykmelding.

Sykt barn-dager har også eget regelverk. For de som har et eller to barn, har foreldrene ti dager hver pr år, eneforsørgere har 20 dager. Man kan søke om flere dager hvis man har kronisk sykt barn.

Hva har venninna di egentlig gjort? Brukt for mange egenmeldingsdager? Fått tak i sykmeldingsskjema og skrevet ut selv? Det er i så fall forfalskning. Fått sykmelding fra en lege, når hun ikke skulle hatt det? Da må i så fall legen gås etter i sømmene. Brukt opp alle sykt barn-dagene, men barnet er sykt så hun blir hjemme? Det skjer jo av og til, men da er min erfaring at det lønner seg å være ærlig overfor sjefen.

Skrevet

Men problemet er at hu forsnakka seg og sa den første dagen at det var pga barnet..

HI

Skrevet

Dersom de ikke godtar sykemeldinga hennes blir hun trekt i lønn de dagene hun er borte fra jobb. Hun kan også miste retten til å bruke egenmeldinger dersom de har gode indikasjoner på misbruk.

Skrevet

Jeg var syk, samtidig som dattera mi.

Skrevet

Om barnet er syk over lang tid og man har brukt opp egenmelding ved sykt barn er jo å sykmelde seg selv eneste sjansen man har for å få lønn når man har sykt barn. Dette ble jeg selv anbefalt å gjøre av jobben min da barnet mitt var syk i lang tid.

Skrevet

Er hun litt kort?

Én ting er å svindle seg til sykmelding når det er barnet som er sykt, en annen ting er å være så tvert kørka at man faktisk forteller på jobb at det er det man gjør...

Arbeidsgiver kan fint bestride en slik sykmelding. Skulle bare mangle. I beste fall får hun bare fraværet omgjort til ulønnet permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...