mer enn bare mor Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Egentlig så har jeg tenkt på om jeg skulle skrive dette innlegget i flere dager nå.. Men, jeg tar sjansen;) Min situasjon: Er hjemme i permisjon med førstemann nå, (80% lønn i permisjonstiden- så, så lenge som mulig), men når jeg skal tilbake i jobb er mini 10 mnd. (har evt 5 uker ferie jeg kan ta, men tenkte helst å ta de i sommermånedene slik at vi kan feriere ilag som en familie). Har søkt barnehageplass, og det sier seg jo selv at jeg ikke kan jobbe uten bhg plass. Pappaen er selvstendig næringsdrivende, og for han (0g oss økonomisk) er det veldig ugunstig å ta permisjon i mai, så aller helst vil han ta ut permisjonen seinere. Så kommer alle spørsmålene: Jeg jobber 100 %, hvilket som vil si at mini må være i bhg i 8 timer hver dag. Mannen er ikke hjemme før i sekstiden, så han kan ikke hente. Virker som om det store flertallet her inne mener at det ikke er bra for små barn å være i bhg så lenge, og er i utgangspunktet enig i det, men for meg blir det en ønskesituasjon å kunne ha kortere dager i bhg. blir man en dårligere mor for det om? mener dere virkelig det? skulle man virkelig ha ventet med å få barn fordi man ikke kan være hjemme med barna lenger enn 1 år? hva med de som kanskje nærmer seg den biologiske klokkas siste slag? sett at jeg skulle redusert stillingen min på jobben, så hadde det ført til at vi måttet flyttet, og ja: snudd opp ned på livene våre - er det det beste for barnet da? hm, blir mange tanker dette her, men jeg må si at jeg gruer meg litt til å måtte ha mini i bhg, hvor de ser at jeg leverer og henter barnet mitt til en 8 timers dag i bhg.. for å ha sagt det: Jeg er ikke en usikker mor som leter etter "fasiten" på dib, jeg vet at jeg er den beste mammaen som min sønn kunne hatt, og jeg vet at han har det så godt som bare mulig, men er likevel interessert i å høre deres tanker
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg er av den oppfatning at enhver familie bør organisere hverdagen slik de mener er best og som foreldre kjenner de sine barn best og kan se hva de takler og klarer uten å skulle måtte rettferdiggjøre de valg de tar overfor andre. Jeg velger det jeg mener er best og andre velger det de mener er best. Sånn sett så er vi heldige i Norge;)
havrebodl Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Signerer vinterflickan. Går ut i fra at du gjør det som er best for deg og dine=)
dumme mamma Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Du er ingen dårlig mor fordi om du må ha barnet i bhg hver dag i 8 timer. Jeg har akkurat samme problemet, må jobbe 100% og har en mann som er selvstendig næringsdrivende og jobber lange dager. Da storesøster var liten hadde jeg barnepike to kvelder i uken så jeg kunne jobbe kveld og ha henne hjemme to dager i uken. Da hadde jeg barnepike til pappaen kom hjem fra jobb. Hadde det vært ett alternativ? Kommer til å prøve å få til det innimellom når jeg skal begynne å jobbe igjen i januar, men har ingen som kan passe de så ofte, så det kan bare bli innimellom når barnepikene/søskenbarna er ferdig tidlig på jobb og skole. Ellers må de levers kl. 7 og hentes etter halv fire hver dag. Har dessverre ingen andre alternativer jeg heller. Men barna har det bra på bhg heldigvis, men det er tøft og føle at man har for lite tid sammen med barna. lykke til, det går helt sikkert bra. Bare send meg en PM om du vil snakke mer.
AO3 Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Signerer Vinterflickan! Vet du, alle jeg kjenner har faktisk fullpass til barna sine i barnehagen, og de jobber fulltid. Hvor alle disse deltidsjobbende/hjemmeværende mødrene på DiB bor vet jeg ikke, men jeg kjenner i alle fall ingen av dem!
Tøysetipp Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg er sikker på at barnet ville hatt det bedre hjemme hos en av foreldrene, eller besteforeldrene da det var under et år. Forutsatt at dette var noe foreldrene ønsket. Noen sier jo at det går på veggen av å gå hjemme med barnet utover permisjonstiden. Mange ønsker den samme livsstilen som de hadde før de fikk barn. Og mange har jo også opparbeidet seg en karriere og sikker inntekt for å kunne gi barna det de mener er de beste vilkårene. Når det er sagt er jeg usikker på hvem det begunstiger, sånn aller mest. Man prøver å legge tilrette for en hverdag som passer den livsstilen man har fra før, og det blir galt og skulle 'legge skylden' på at det er til det beste for barnet at man opprettholder dette. Ikke for det, at man skal kaste alt åt skogen heller. I bunn og grunn så er det jo prioriteringer som gjør det mer lønnsomt for dere- kanskje ikke for barnet. Utover det er det slik hverdagen er for de aller fleste. Det ville blitt mange dårligere mødre i fedrelandet om man skulle hatt en slik tankegang. Veldig greit at man sørger for å gjøre det slik som passer èn best. Noen evner ikke å se lenger enn sin egen nese. Det som passer best for noen passer ikke nødvendigvis best for andre.
temine Skrevet 15. oktober 2009 #7 Skrevet 15. oktober 2009 Du vil merke det på gutten sin om han lider seg gjennom 8 timer i barnehagen. De fleste gjør ikke det, og koser seg etter en litt rolig tilvenning. Når gutten er 10 mnd har de ofte 2 dupper i løpet av dagen, så på det viset blir dagen litt kortere og. Det likte jeg i alle fall å tenke på da mi pie på 8 mnd måtte starte i bhg for at jeg skulle fullføre studiet og komme meg i jobb. Er det en mulighet for at mannen din kan ta ut permisjonen sin i tidskonto? At han f.eks tar en dag fri i uka i flere mnd, slik at du kan jobbe på dagen? Om det ikke går, er det mulig for han å starte sent ett par ganger i uka, og heller jobbe lenger, slik at han kan levere sent? Kanskje han kan jobbe kveld en gang i uka, og være hjemme med gutten på dagtid til du kommer? Regner med dere finner en løsning. Er jo bare å forsøke på fulltid i bhg, det går veldig fint hos de aller, aller fleste:)
Mrs. Bouquet Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg tror en del av de mødrene med reduserte stillinger og som har barn deltid i barnehagen hører til i bygda her. Kjenner kun ett barn som går fulltid i barnehagen av de 24 på avd. til jenta mi, men mulig det er flere. Ingen av nabofruene eller andre damer med barn i barnehagealder jobber fullt her i bygda. Mulig det er i byene fulltidsjobber og fulltidsplass er normalt, mens motsatt når man kommer litt mer ut på landet? Du spør om du er en dårlig mor fordi barnet ditt må gå fulltid i barnehagen. Nei, ikke dårlig mor, men jeg mener det ikke er til det beste for så veldig mange familier med det jaget det ofte blir i hverdagen. Har inntrykk av at mange ikke tenker framover i tid når de velger hvor avhengige en skal være av 2 100% inntekter blant annet når de skaffer seg hus og bil. En ting er om man bevisst velger dette fordi det er slik en trives, men jeg syns det er synd at mange klager i ettertid og nærmest skylder det på andre at de må jobbe fordi de må betale lån på bolig og biler. Mine foreldre jobbet også 100 % når jeg var liten og jeg ønsker ikke dette kaoset i min egen familie. Så jeg har bevisst valgt (helt siden jeg var tenåring) å tilrettelegge for at vi slipper å ha det slik. Mora mi valgte det motsatte fordi hun ikke trivdes å være hjemme, og da er det kanskje riktig. Jeg vet ikke, vanskelig å ta et standpunkt der. Man må vel bare ta det riktige valget for familien og prøve å ivareta hver enkelt persons behover og ønsker så godt det lar seg gjøre. Blablabla...... sikker ingen som orket å lese alt jeg hadde på hjertet, og sikker enda færre som er enige med meg.
Plingeting Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 Man er ikke en bedre mamma selv om man velger å være hjemme med barna lenger enn ett år.. og det er ikke vanlig å være hjemme lenger heller.. kjenner svært få som har vært hjemme lenger enn ett år. Er bare her på dib det.
Plingeting Skrevet 15. oktober 2009 #10 Skrevet 15. oktober 2009 og apropo.. hun ene jeg kjenner som ikke jobber.. hun har full bhg plass til barna!!! Litt festlig kan man si
Plingeting Skrevet 15. oktober 2009 #11 Skrevet 15. oktober 2009 trykka litt fort.. Men litt festlig egentlig.. for jeg spurte egentlig om hun ikke skulle begynne å jobbe snart.. ( mannen jobber seg nesten ihjel.. og hun går hjemme og dasser...) så sa hun så eplekjekt til meg ; " Jeg vil være hjemme med barna mine jeg se".. hehe.. så har hun full bhg plass til begge to.. festlig. Tror de er der fra ca ni-ti til fire
OsloMor Skrevet 15. oktober 2009 #12 Skrevet 15. oktober 2009 Ja, du får ikke glemme at pensjonen din blir dårligere av å ikke arbeide fulltid. Bare noe å ta med i betraktningen om du velger å arbeide redusert tid.
Mrs. Bouquet Skrevet 15. oktober 2009 #13 Skrevet 15. oktober 2009 Hvordan vet du at hun dasser hjemme? Kanskje de har høye krav til hva som kreves av gjøremål i hjemmet. I og med at mannen jobber seg nesten i hjel er det godt mulig hun har det fulle ansvaret på hjemmebane. Da tenker jeg ikke bare på klesvask og matlaging, men alt av vedlikehold, økonomi, planlegging, innkjøp, papirarbeid osv.
ventejenta Skrevet 15. oktober 2009 #14 Skrevet 15. oktober 2009 Heisann! Jeg mener at det beste for MITT barn er at han får være hjemme med meg eller pappaen til han er ca 2 år. Og jeg ville nok ha strukket meg ganske langt for å gjennomføre det. Nå har ikke vi mye lån, så det er ikke noe problem for meg å jobbe redusert. Men grunnen til at vi ikke har mye lån er fordi vi har utsatt å kjøpe større hus til vi har fått de barna vi ønsker oss, og yngste barnet er ca 2 år. Jeg tror også at om vi skulle få et uplanlagt barn etter at vi har flyttet, så skulle jeg nok ha klart å være hjemme litt ekstra da også. Man kan jo f.eks. få utsatt nedbetalingen på lånet, la være å reise på ferie. Kun kjøpe de klærne som er helt nødvendige, kjøpe brukte/arve klær til barna +++ Men jeg stoler også på at de aller fleste foreldre velger det de mener er best for SINE barn, og ikke minst seg selv. Og jeg har ingen grunn til å mene at andre er dårlige foreldre kun på grunnlag av at de sender barna sine i barnehagen tidlig. Jeg stoler også på at barnehagen er i god stand til å ta vare på barna, og de aller fleste barn har det fint der. Og det viktigste er jo hvordan familien som helhet har det. Hvis mor og far føler at de får dårligere livskvalitet av å flytte til et billigere sted, ikke ha råd til å reise osv. så er jo heller ikke dette heldig for barnet. Ikke minst dersom mor eller far ikke ønsker å være hjemme.
Mrs. Bouquet Skrevet 15. oktober 2009 #15 Skrevet 15. oktober 2009 Var det til meg OsloMor? Jada pensjonen blir dårligere om man ikke har en privat ordning. Men uavhengig av det så vil jo bare tiden vise hvem som syns de har gjort den beste invisteringen når vi sitter der som pensjonister.
digger Skrevet 15. oktober 2009 #16 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg er enig i mye du skriver her:) Men bor i by og av de jeg kjenner med små barn, er det bare 2 som jobber fulltid.
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #17 Skrevet 15. oktober 2009 Hei, min mening er at bhg hvor barn ikke kan være 8 timer i løpet av en dag ikke er gode! Hvis bhg kun skal være et 6 timers tilbud så må prisen ned. Om du merker at de ansatte presser deg pga barnet ditt er det 8-9 timer, så bør du ikke automatisk godta det som gode hensikter. Vet at det er en holdning blandt mange førskolelærere at barn er alt for lenge i bhg. Men du skal vite at mange bhg er opptatt av økonomi og spekulerer på at ikke alle er tilstede eller noen vil være syke. Så motivene for 6 timers dag er ikke alltid edle og gode fra bhg sin side. Hvorfor skal vi foreldre betale for 3 timer hverdag uten å få redusert regning? Dette er noe lureri! Om du får 100% plass og jobber selv 100% og ungen trives og du er trygg, så er ditt liv slik det bør være. Men merker du ubehag så finner du alltid en løsning : ) Masse lykke til og ikke bry deg så mye om hva andre mener. Alle må finne ut av sin hverdag.
OsloMor Skrevet 15. oktober 2009 #18 Skrevet 15. oktober 2009 Nei, det var til HI. En privat ordning vil nok uansett ikke kunne kompensere for 40 års full opptjening i offentlig pensjonsordning. Synd det er flest kvinner som ender opp som minstepensjonister, de har det sjeldent særlig fett i sin hverdag. Vil anta at det hjelper lite med søte minner om barnas barndom da. Personlig kjenner jeg nesten bare mødre som jobber 100%, og ser ingen problemer med det. De fleste har en utdannelse de vil bruke, og mange er jo avhengig av å ha to inntekter, med studielån og huslån å betjene. Og, hvorfor er det ingen menn som jobber deltid?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. oktober 2009 #19 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg synes at 8 timers dager i bhg hver dag er altfor mye for en liten baby på 10 mnd- barnehage er intenst og slitsomt for de aller minste, og derfor ville ikke jeg hatt barnet mitt der så mye, så tidlig. Synes ikke at en 10 mndling er klar for "full arbeidsuke", dvs 40 timer uka. Mine uttalelser baserer seg på min egen erfaring som assistent på en småbarns-avdeling, i en såkalt "god" barnehage, og siden du ba om folks mening her inne har jeg valgt å være ærlig med deg og si deg MIN. Jeg vil også råde deg til å vente litt med den endelige beslutningen (om mulig)- da det er langt ifra usannsynlig at du kommer til å forandre mening når tiden nærmer seg (ikke sikkert at du synes at babyen din er "stor" nok når den er 10 mnd, selv om du kanskje tenker slik nå Uansett er ikke dette et spørsmål om å være en dårlig mor eller ei- men om prioritering og hva som passer den enkelte familie best=)
Mrs. Bouquet Skrevet 15. oktober 2009 #20 Skrevet 15. oktober 2009 Hvorfor skal ikke en privat ordning kunne være like god som en offentlig? Det er jo bare å regne på det og sette penger selv inn i et fond med liten risiko. Det er også fullt mulig å bruke utdannelsen sin selv om man ikke jobber 100 % i mange yrker. Uansett er det ikke snakk om å være fraværende fra jobben fram til pensjonsalderen, men jobbe redusert for eksempel 5-10 år. Det er uten tvil flere kvinner enn menn som jobber deltid, og det har nok mye med interesser å gjøre. I tillegg til hva som svarer seg økonomisk for hver familie. Typiske kvinneryrker er fremdeles ikke godt nok betalt, så der må nok vi som kvinner skrike høyere for å få lønna vi fortjener. I noen tilfeller har det nok også med at det tradisjonelle mønsteret vi har hatt mellom kjønna gjør at vi trenger tid til å omstille oss.
mer enn bare mor Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #21 Skrevet 15. oktober 2009 nå er jo ikke jobbsituasjonen 100 % planlagt enda da, for med en mann som er selvstendig næringsdrivende så kan det fort skje forandringer. Akkurat nå er han feks hjemme i 6 tiden, mens det tidligere har vært perioder hvor han har kunne begynt seinere, eller hatt mer fri, jobbet mer hjemmefra, osv. Når det gjelder meg så kommer jeg til å prøve å få tilrettelagt jobben så langt det går, men grensen for hvor mye jeg evt kan gå ned i lønn er ikke så stor slik vi anser det. (for vårt OG barnets beste). Sett at jeg ikke kan få gjort så mye med jobbsituasjonen min så kan det hende at jeg kan levere seint i bhg de dagene jeg jobber seint, men må da få feks bestemor til å hente og passe til dess mannen kommer hjem. Siden den bestemoren som evt har mulighet til det bor en times kjøring unna hver vei, så sier det seg selv at det ikke alltid er like lett å få til. Den andre bestemoren jobber fullt selv, så det er ikke så lett å få til det heller. Men, regner med at vi bare får se etterhvert hvordan situasjonen løser seg og hvilke faktorer som vi må forholde oss til Jeg kjenner selv få mødre som er hjemme lenger enn permisjonstiden sin, med mindre de har veldig god økonomi (her jeg bor i alle fall) eller de rett og slett står på venteliste på bhgplass. Jeg tenker vel som så at tiden man faktisk har sammen med barnet, og hvordan den blir brukt og oppfattet av barnet, er det viktigste - ikke nødvendigvis antall timer. Hvis jeg må jobbe 100 % og ha ungen fullt i barnhagen så kommer jeg til å gå inn for at tiden vi har sammen, fridager osv blir desto viktigere. og nei, jeg skjønner rett og slett ikke de som sier at når ungen er i bhg 8 timer per dag så er det omtrent barnet som står for oppdragelsen. - slik ser ikke jeg det i allefall, selvsagt har bhg en viss innflytelse, men det vil ikke si at det er bhg som tar over foreldrerollen og oppdragelsen for det om. er enig med de fleste her som sier at det er viktig å gjøre det som er viktig for dere og deres familie. og at alt ikke nødvendigvis er likt og selvsagt; man må se an barnet. Hvis barnet mitt kommer til å mistrives i bhg vil jeg selvfølgelig lete etter andre løsninger. for øvrig så jobbet mine foreldre 100% når jeg var liten, men at vi hadde for liten tid sammen har aldri streifet meg en tanke. Minnene er fra den tiden vi hadde sammen, ikke fra den tiden vi ikke hadde sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå