Gå til innhold

10 mnd, kan ikke åle seg framover ennå....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går i rulling over gulvet og litt bakoveråling.....og hun åler seg litt framover på rumpa om hun sitter (prøver å ikke la henne sitte så mye). Hun er veldig sterk når hun står og kan fint gå bortover med litt støtte. MEN, jeg blir litt redd for at hun skal hoppe over hele krypestadiet, siden hun er "flinkere" til å "gå" enn å åle seg/krype. Er det virkelig så "farlig" som de sier å hoppe over et stadium, og er ikke farlig nei,om hun er så sen med åling/kryping??? Det ble mange gåseøyne, gitt...(bekymringer, bekymringer....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger bekymre deg. Barn er forskjellige og utviklingen likeledes. Der er barn som åler seg på rumpa og lærer å krype først etter de har lært å gå. Babyene finner stort sett ut det som passer de best:)Så lenge de utvikler seg, er blid og fornøyd så hadde jeg ikke tenkt så mye på det, men hvis du er bekymret så kan du jo alltid ta det opp med helsesøster

Skrevet

Hei! Har ei jente på 10 mnd som for ikke lenge siden begynte å krype. De andre barna i barselgruppa har lenge reist seg opp og går med litt hjelp. Jeg har blitt litt bekymret, men har innsett at det bare er tull. De må få utvikle seg i det tempoet og på den måten de gjør det. Tror ikke det er en fasit på dette. Så flink jenta di er som går med litt hjelp! Gleder meg til jenta mi klarer det:)

Skrevet

Hei :) Jenta mi var også ekstrem på rulling og det jeg har lært er at rulling er en slags form for "krabbing" - bare med en annen teknik. Hun får jo ikke øvd diagonalen så mye som ønskelig, men teknisk sett så hopper hun ikke over et stadie, hun gjør det bare på en litt annen måte :) Jeg ble rådet til å la henne ligge i gulvet å rulle dit hun ville, og nå åler hun i vill fart, og kryper stadig mer. Hun elsker også å gå, og går fint langs møbler og med gåvogna si, og jo flinkere hun blir til det, jo mer prøver hun seg på krabbinga. Og selv om det er ønskelig at de krabber før de lærer å gå, så er det jo noen barn som ikke har tid til det da, og det blir nok strålende flinke småtroll av dem som hopper over et stadie også :)

Skrevet

Min søster har 4 barn, og alle har utviklet seg svært forskjellig, og bare så det er sagt, jentene har utviklet seg like forskjellig som guttene ;-)

Eldste gutten var veldig tidlig ute med alt. Neste gutt var helt på snittet, tror jeg, nest siste jente var veldig treg med det meste. Hun lærte vel aldri å krabbe skikkelig. Hun brukte i alle fall ikke det som primær fremgangsmåte. Hun akte seg på rompa. Etter hvert gikk hun med gåvognen, men slapp seg ikke før de tok vekk den da hun var 1 1/2 år gammel. Da var hun så stødig at hun løp en uke senere, og stakk av fra eiendommen en måned senere ;-) Kan ikke se på henne at hun har hoppet over noe som helst, og hun utvikler seg nå i en rasende fart. Minste jenta er nå bare 8 mnd og krabber allerede.

Poenget er at de utvikler seg svært forskjellig, selv i samme søskenflokk, og når de er 2 år er det ingen som ser forskjell på de!

Om jenta di synes rulling er en fin fremgangsmåte, så er det jo ikke så rart hun velger det. Det er jo det som er enklest for henne. Logisk nok! Det er vel knapt en eneste unge i denne verden som er gjennomsnitts på alt, takk og pris ;-)

Skrevet

Jeg krabbet aldri som baby, bare akte på rumpen. Jeg har det adeles utmerket, men jeg har faktisk veldig dårlig balanse og er ikke den sterkeste på koordinasjon grovmotorisk, noe som er typisk for barn/voksne som ikke krabbet som baby. Dette plager meg dog ikke i og med at jeg ikke har noen drømmer om å bli linedanser og klarer å være litt klossete på en forholdsvis sjamerende måte ;-)

Dersom hun ikke setter seg opp selv, ville jeg ikke stt henne opp i det hele tatt, og jeg ville også sluttet å gå med henne. Hun trenger ikke noen av disse tingene selv om hun sikkert synes det er gøy nå. Bare legg henne på magen, så kommer ting av seg selv. Noen babyer er mer bedaglige enn andre, og om et par år er det uansett ikke noen som kan se at hun var litt tregere der enn en del andre babyer.

Skrevet

hei

Helt sikkert ingenting å bekymre seg for:) Jenta mi som er snart 2,5 år var akkurat lik, rulla til ho var elleve mnd begynte da og krabbel litt, var super ivrig til å opp å gå og gikk da ho var litt over 12 mnd:) gutten min no er også veldig lik søstra, er snart ett år men krabber ikke helt enda, ruller stort sett og er veldig glad i å opp og gå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...