snart5_82 Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 er i uke 15. har ikke orket tanken på å bestille første kontroll før nå..grunnen er denne gyn undersøkelsen..venter vår tredje og måtte pine meg igjennom det begge gangene,men no kvir jeg meg...ikke for selve undersøkelsen,men bare det å ligge der..naken nedentil..blottet.må jo ikke hvis jeg ikke vil vel? det er jo gjort på minutter,men alikavell.. uff..ska dit i morgen..
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg hadde gyn, på første kontroll, men etter hva jeg har lest her inne så er det visst ikke så vanlig
mamma og my Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 For det første er jo alle undersøkelser frivillig, det er ingen som kan tvinge deg. Men det er ikke et must at en må ta gyn.us på første kontroll, en del leger har gått bort fra det. En forventer jo ikke å finne så mye mer enn en forstørret livmor. Hvis det ikke er spesielle ting som tilsier g.u, som dersom det er lenge siden en har tatt celleprøve så gjør en det, og alle under 25 skal få ta clamydia-test. Så ta opp med legen din de argumentene der, og diskuter med han. og hvis du tar gu, går det jo veldig kjapt og så kommer du garantert til å føle deg veldig letta etterpå!
ayaah Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg tror ikke noen kan tvinge deg! :-) Jeg har faktisk ikke hatt noen gu i dette svangerskapet (er 23+3). Ved første kontroll konstanterte legen at det ikke var så lenge siden sist celleprøve, og jeg hadde ingen grunn til å mistenke noen infeksjon el, så det var ikke nødvendig. Men jeg hadde gu i de to første svangerskapene ihvertfall, husker ikke tredje. Det gjør egentlig ikke meg noe, men gidder ikke uten at det har noen hensikt.
MammaMø med to små Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 jeg hadde ikke g.u. har enda ikke hatt det,og virker ikke som om legen har tenkt til å ta det med det første. men jeg har vært til regelmessig kontroller de siste årene da:)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Hadde ikke gyn.undersøkelse hverken med førstemann eller denne gangen (på to ulike legekontor). Bestill deg en time til kontroll du, og blir det snakk um GU kan du si som sant er at du har utsatt 1.kontroll pga at du gruet deg sån for GU. Så kan du sikkert ta igjen denne ved en senere anledning. Greit å komme i gang med kontrollene slik at du vet at alt er vel med deg og den lille. Og så er det jo greit å få henvisning til ordinær UL (kanskje litt sent nå?) og søke om fødeplass..
FrkBomst&Frø Skrevet 15. oktober 2009 #7 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har aldri tatt sånn cellevevsprøve og fikk da gyn.un., og syns det var greit for å sjekke at alt er som det skal være. Jeg visste jo om det på forhånd, at han skulle undersøke, derfor hadde jeg kledd meg i et vidt skjørt. For det første føler jeg meg da ikke så naken når jeg skal hoppe opp i stolen, og når han snur seg kunne jeg bare legge skjørte over ansiktet og late som om jeg ikke var der. Det gjorde undersøkelsen mye lettere for meg hvertfall Og etterpå faller jo skjørtet ned og dekker meg til, som et omklednings-telt, når jeg kler på meg igjen.
You can call me Dårris Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg tok ikke GU på første kontroll i dette svangerskapet, men hos gynekolog noen uker senere. Jeg kan ikke tenke meg at de kan tvinge deg til kontroll, men det er jo greit å sjekke at alle celleprøver ol er ok en gang i blandt? Hvis du syns det er ukomfortabelt hos fastlegen, så få en henvisning til kvinnelig gynekolog feks? ¨ Uansett trenger du ikke grue deg til første kontroll, for de kan ikke tvinge deg
*BettyB* Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 Hei Ta på deg en tunika e.l da kan du ha denne over uten å føle deg "helt" ukomfortabel Lykke til!
Irene Adler Skrevet 16. oktober 2009 #10 Skrevet 16. oktober 2009 GU er ikke obligatorisk ved svangerskapskontroll. Det er et tilbud til gravide under 25 år eller etter vurdering om anamnestisk informasjon tilsier høyere risiko for clamydia. Så er du over 25 og har hatt samme mann i noen år, er du utenfor gruppen som får GU.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå