Gå til innhold

Streptokokker i urinen..

♥Vesla-nov 09♥Baby-juni 12♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

De ringte meg fra legekontoret nå og informerte meg om at det var funnet streptokokker i urinen min. Den har stått til dyrkning siden jeg var på svangerskapskontroll i går. Man er visst symptomfri, selv om man bærer på det. Jeg er i dag 37+4 og har levert "rene" urinprøver tidligere, med unntak av helt naturlig mengde protein noen ganger. Jeg må gå på en ukes antibiotikakur pga. dette. Det var visst ikke påvist noen fare for fosteret med antibiotikaen, bortsett fra at man frarådet bruk av antibiotika i 1.trimester. Er det noen flere som har hatt dette? Bare lurer litt på hva som kan være konsekvensene for barnet evnt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg har streptokokk b i skjeden og dette fant jeg ut i uke 12. Jeg har ikke hatt noen antibiotika siden det bare blomstrer opp igjen sier de.

Men dette er en farlig bakterie for barnet. Barnet kan bli smittet under fødsel og kan få infeksjoner av det som hjernehinnebetennelse og hjerneblødning osv. Barnet kan dø av dette og det er noen barn som dør av dette uheldigvis.

Jeg har styrtfødsler og skal inn til legen nå i uke 23 på sykehuset for og planlegge hvordan fødselen skal foregå. Jeg kan ikke få antibiotika når jeg kommer inn intravenøst siden jeg har styrtfødsler og da vil det jo ikke virke før barnet er ute. Jeg får vel antagelig antibiotika kur for så og bli satt i gang noen dager etter.

Men siden du har det i urinen så er det ganske tor oppvekst av de bakteriene i skjeden din for og si det slik.

Lykke til!!

Skrevet

30% av oss har dette i vår normalflora. Det er ikke lenger vanlig å behandle dette med antibiotika, bortsett fra av og til intravenøst rett i forkant eller under fødsel.

Men det er viktig å være obs på eventuelle infeksjoner hos barnet umiddelbart etter fødsel, og de kommende mnd. Disse infeksjonene skal behandles med riktig antibiotika, derfor er det viktig at vi foreldre vet om sjansen for at barnet er smittet av denne bakterien.

Skrevet

jeg fikk påvist dette i tillegg til urinveisifeksjon i uke 32.

De satte meg på en ukes antibiotika kur, og ba meg sjekke urinen en uke etter endt kur. Jordmor har ikke funnet noe etter dette, men jeg har bestemt meg for å levere urinen til dyrking i morgen uansett...

Det jeg fikk beskjed om er at vi får antibiotika intravenøst under fødsel, slik at fosteret ikke skal smittes.

Og det var ikke så mye å tenke for mye på....sa både jordmor og legene på sykehuset.

Vi har det ofte i oss uten å vite det..

men sjekk det opp igjen....slik at du ikke har masse under fødselen.

Skrevet

Hei!

Jeg har også hatt GBS (gruppe B streptokokker) 2 ganger i urinen. Det er noe skikkelig dritt syns jeg. Det er riktig at 30% av alle kvinne har denne bakterien i skjeden og at man derfor ikke skal bli så bekymret, men det er litt mer trasig når bakteriemengden er såpass stor at den skaper urinveisinfeksjon. Jeg mener ikke å uroe deg, men det er viktig at du får rett behandling og ikke minst at man er obs på barsel. Det er ingen fare for mor, men det kan potensielt være veldig farlig for barnet dersom det ikke oppdages/behandles. Man regner et barn som behandlet når mor har fått 2 doser antibiotika under fødsel. Det er viktig å opplyse føden om at du har hatt GBS i urin dersom vannet skulle gå først. Da skal du inn og få antibiotika fordi da er veien "åpen" inn til barnet. Før vannet går er barnet helt beskyttet inne i magen.

Jeg gjentar igjen at jeg ikke mener å uro deg, men det er faktisk viktig å vite hva som skal gjøres! (Den irriterende allmennlegen min satt ikke engang på helsekortet mitt at det var GBS i urin, mens når jeg fortalte til jordmor ble det skrevet i rødt! Ikke alle er like oppdatert på dette...)

Fosteret tar forresten ingen skade av antibiotikaen som gis, det virker bare beskyttede. Oops, ble litt langt dette...

Skrevet

jeg er fjerdegangs fødende. fikk påvist streptokokk b med barn nr 2, fikk da behandling med antibiotika i svangerskapet og under fødsel. med nr tre var det nye regler på riksen og jeg ble kun behandlet under fødsel. nå venter jeg nr 4 og nå har de enda en gang endret rutiner, nå skal jeg kun ha behandling under fødsel hvis det er påvist GBS i urinen(de må ha en test som ikke er eldre enn en mnd) hvis man har det kun påvist vaginalt skulle jeg ikke ha antibiotika. det er ikke til å bli helt klok p:). det jeg kommer til å være nøye med er at barnelegen på barsel sjekker barnet nøye for tegn til eventuelle infeksjoner før vi drar hjem, det opplevde jeg at de gjorde veldig bra ved forrige fødsel. dette har stresset meg endel tidligere, men nå tar jeg det med ro, tror det viktigste er at vi er klar over at vi har det og følger med på barnet etter fødsel. self obs i forhold til tidlig vannavgang som skrevt over her. lykke til, ifølge fagfolkene er jo dette noe de kjenner godt til.

Skrevet

Jeg ble fryktelig urolig igår kveld når jeg leste de første innleggene. Jeg skjønner at alt var skrevet i beste mening, men kvelden igår ble litt for tøff. Har prøvd å ringe til jordmor nå for å snakke med henne, men de åpner ikke tlf før 12.30 igjen. Regner med at hun kan forklare bedre enn allmennlegen gjorde. Jeg spurte jo legen om det var farlig, men hun sa bare at det var større sjanse for å føde ett prematurt barn eller ett lite barn, og ikke noe særlig mere enn det. Slo meg til ro med at det ikke ville gjelde meg siden jeg er innenfor grensen for at det skal være prematurt og fordi jordmor mener babyen kommer til å være mye større enn 3.5 kg ved fødsel. Legen min satt og leste om det når hun ringte meg, så tror ikke hun har så mye greie på det etter det jeg hører her nå. Takk for at dere tok dere tid til å skrive litt rundt dette, jeg skjønner jo nå at det mest sannsynlig vil gå bra hvis de riktige rutinene følges:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...