Gå til innhold

Hvilket bilsete har du, og hva er positive og negative sider ved det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snupp er 11 mnd snart og vi er nødt til å ha et nytt sete. Men vi klarer virkelig ikke bestemme oss. Jeg har sett på disse besafe setene, og det er endel erfaringer med at hodet til barnet blir "hengende" når de sover i disse setene. Har også sett på britax sine seter, men de ser ut til å være veldig rette i ryggen.. Så har jeg vært inne på maxi cosi sine sider og sett, men det virker jp nesten som de setene er forovervendt...

Det finnes vel mange andre merker og, men jeger ikke så bevandret i denne jungelen av bilseter. Så derfor vil jeg gjerne høre litt erfaringer fra dere.

Takk for svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BeSafe izi Kid

Fordeler:

*Det kan ikke snus framover, så da blir en ikke fristet til det heller

*Det er enkelt å feste i bilen når man vet hvordan man gjør det

*Det står utrolig støtt

*Barnet har god plass i det

*Det er ikke så veldig dyrt i forhold til en del andre stoler

*Har vært best i test flere ganger, god sikkerhet

Ulemper:

*Det tar litt stor plass i noen biler

*I biler med veldig helling på baksetet, så kan setet selv i liggeposisjon være så bratt at hode kan dette litt fram, men dette har vi bare opplevd i en bil. Ellers detter ikke hode fram i liggestilling

*Det går bare opp til 18 kg, så om man har et barn som er stor for alderen, så må en gå over til framovervendt før 4 år

Skrevet

Besafe izi combi

Fordeler:

står stødig

barnet sitter høyt-god utsikt

Ulemper:

går bare til 18kg

litt lite for de største(vi måtte bytte til større og framovervendt før vi egentlig hadde lyst)

litt korte seler når barnet blir 3år og har vinterdressen på

hodet henger lett når barnet sovner

Britax multitech

Fordeler

lange seler - klossen mellom bena kan flyttes ut slik at ungen får større plass etterhvert

ikke så bratt i ryggen - ungen henger ikke like mye med hodet

går til 25kg og kan brukes som vanlig beltestol etterhvert(ta ut 5punkts-selen)

kan reguleres i høyden

Lett å regulere(på et lite blunk kan vi putte 3,5åringen vår i setet til ettåringen)...

Ulemper

kommer ikke på noen akkurat nå...

Begge setene er litt styr å få festa, men leser man bruksanvisningen går det greit. Er uansett et sete man ikke tar ut og inn hver dag...

Skrevet

Vi har også Britax Multitech og jeg signerer alle positive sider som er nevnt over her.

Men - negativ: jeg synes det er forferdelig vanskelig å få strammet selen skikkelig. Drar til jeg blir rød i ansiktet, men føler at den ikke er stram nok.... Noe jeg har gått glipp av her?

Skrevet

Etter du har satt ungen i setet liksom? Har aldri hatt trøbbel med det.... Prøvd å dra i forskjellige vinkler?

Skrevet

Er veldig fornøyd med izi combi. Hadde izi kid til eldstemann, og kjøpte dette setet igjen siden vi var så fornøyde.

Ulempen er jo at det som de fleste andre bakovervendte stoler, er litt stort, særlig pga støttebenet. Men vi flytter ikke setet rundt, så det er null problem.

Poden sitter også veldig høyt og fint, noe en veninne på Britax Multitec er litt misunnelig på. Hun er ikke så veldig fornøyd med det setet.

Skrevet

Vi har også besafe izi combi og hadde problemer med at hodet hang på jenta vår når hun sov. Men da la vi bare en stor tre bit i ryggen så satt vi setet oppå det. Da står det mer rett og hodet henger ikke lengre. Vi har litt seter som heller endel men da ble det problemet løst. Det står fortsatt helt fast og støtt.

Skrevet

Har Akta Graco cosmic comfort

+

stødig sete

lett å montere

god plass til ungen

går helt opp til 25 kg

har støttehodepute mens de ennå er "små"

kan regulere ryggstillingen

tar ikke voldsomt stor plass i bilen (har avensis)

kan snus begge veier

-

hm.....eneste minuset er at vi ikke kjøpte et sete til den andre bilen samtidig som vi kjøpte dette- butikkdama gjorde nemlig feil, så vi betalte kun 975.- for det!!!

Skrevet

Vi har akkurat flyttet vår gutt på 8mnd over i en Besafe izi combi x1 izofix. Er kjempe fornøyd med setet. Eneste er at det virker litt lite. Hode til babyen vipper ikke fremover, men så har vi rette setter bak i bilen (de heller ikke bakover)

Han sitter høyt og veldig godt. Kan også snus fremover når den tid kommer.

Skrevet

1+2=3jenter: ja, etter at lillegutt sitter i setet. Jeg har dratt oppover, nedover og til hver side. Jeg surrer beltet rundt hånden for å få skikkelig tak. Det strammer seg jo, men jeg føler at jeg ikke får den siste lille biten stram...

Skrevet

Da ville jeg tatt med setet til forhandler og spurt om det var noe fiel med det... Har som sagt aldri hatt dette problemet... Tar bare tak i stroppen og strammer....

Skrevet

Acta Graco cosmic Comfort! :)

Fordeler:

Går opp til 25 kg

Kan snus begge veier

God plass til barnet

Barnet sitter stødig

Stødig hodepute til de mindre

Tar ikke stor plass i bilen

Barnet kommer høyt-ser godt

Hofte-vippefunksjon (barnets hofter flyttes så det blir litt mer sovestilling)

ulemper:

ingen som jeg ser.... :) skal kjøpe enda ett! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...