Gå til innhold

Hvilket bilsete har du, og hva er positive og negative sider ved det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snupp er 11 mnd snart og vi er nødt til å ha et nytt sete. Men vi klarer virkelig ikke bestemme oss. Jeg har sett på disse besafe setene, og det er endel erfaringer med at hodet til barnet blir "hengende" når de sover i disse setene. Har også sett på britax sine seter, men de ser ut til å være veldig rette i ryggen.. Så har jeg vært inne på maxi cosi sine sider og sett, men det virker jp nesten som de setene er forovervendt...

Det finnes vel mange andre merker og, men jeger ikke så bevandret i denne jungelen av bilseter. Så derfor vil jeg gjerne høre litt erfaringer fra dere.

Takk for svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har besafe og er ikke veldig fornøyd, den funker jo til daglig, men til soving ikke noe særlig. Han sitter omtrent 90 grader i ryggen og hodet henger og slenger når han sovner.

Maxi cosi har bare forovervendt.

Tror Britax ikke er så rette i ryggen.

Skrevet

Vi har Besafe izi combi og er veldig fornøyd med det. Har brukt det fra snuppa var 12 mnd og hun er nå 17 mnd. Det eneste negative er liggestillingen så hodet blir "hengende" når hun sover. Min erfaring er at dette ikke er noe stort problem for det er veldig sjelden hun skal sove i bilen nå når hun har blitt såpass stor. Var egentlig bare da vi var på bilferie i sommer det var et problem. I hverdagen kjører vi mest småturer og da sover hun ikke. Hun sitter høyt og fint i det og ser godt ut av vinduet. Hadde jeg kjørt mye på langturer og barnet skal sove mye i bilen ville jeg nok vurdert et annet sete. Eller prøvd det først i bilen, for det varierer visst litt fra bil til bil hvordan liggestillingen blir.

Kjenner noen som har Britax. Tror det også er bra, men der sitter barnet lavere og ser da ikke noe særlig ut av vinduet når de er små i hvertfall. Da blir det nok kjedeligere å sitte bakovervendt vil jeg tro.

Lykke til med setevalg :-)

Skrevet

Vi har besafe izi combi og er veldig fornøyde med det. Vi byttet over til dette setet ved 9 mnd alder. I forhold til babysetene så sitter de jo mye mer oppreist i sete nr 2 og jeg tror det er fordi det er en stor overgang at mange mener barna sitter for "bratt". Men vi skiftet setet såpass tidlig fordi snuppa ikke lenger likte å "ligge" slik som de gjør i babystolene.

I tiden mellom 1 og 2 år slutter de fleste å sove så mye i bilen og blir mer interessert i å se ut av vinduet etc, så det er vel meningen at de skal sitte mer opp.

Men det har litt med bilens seter å gjøre hvor bratt det blir, og litt med hvordan man monterer setet.

Skrevet

Vi har Britax Multitech og synes det virker som et veldig sikkert sete som vi er fornøyd med.

Ulempene er, som det nevnes over, at han sitter veldig rett i ryggen, men hvis han sovner er det støtte på sidene som han hviler hodet på. Virker som han er strålende fornøyd.

I tillegg tar det stor plass bakovervendt. Vi har en Volvo XC70 (stor bil hvertfall utvendig), men jeg må velge om jeg skal sitte helt rett i ryggen eller ha knærne i dashbordet.

Jeg vil absolutt anbefale dere å prøve setet i bilen den skal stå i.

Skrevet

Vi har og Britax Multi-tec,å vi har "forandret litt på sete",

lagt det litt bak i ryggen,mer liggestilling som gjør at hun ikke sitter 90grader. Dette var tips fra Barnas Hus på forus/Stavanger.

Er veldig fornøyd,å vi har kjørt helt fra Stavanger til Gøteborg å snuppa sov godt å fint i det..

Vet dette sete og BeSafe skal komme akkurat likt ut i test,altså et veldog bra sete:)

Men alle biler er forskjellige iforh. til plass ol.

Så dere leverer inn visa kortet deres i butikken,

tar barnesete i bilen å prøver det i før dere bestemmer dere.

Det anbefales på det sterkeste:)

Lykke til med valg av bilsete:)

Skrevet

Vi leier et besafe sete, og er veldig fornøyd med det. Eneste er jo sovinga, men det går ann å tippe sete bittelitt bak, hjelper litt. Men nå kjører vi egentlig sjeldent bil pga det er kun mannen som har billappen, så jeg og småtassen går somregel til de fleste stedene eller tar bussen.

Skrevet

Vet ikke hva dere mener med å ha "forandret litt på setet" og "tippet sete bittelitt bak". Men å legge noe under for å bedre sovestilling eller lignende bør man ikke gjøre da er ikke setet like sikkert lenger.

Skrevet

maxi cosi har et bakovervendt sete, heter TOBI tror jeg. Samme stilen som de andre maxi cosi setene, men bakvovervendt:) Vi har det forovervendte maxi cosi setet (fikk det av min søster siden vi ikke hadde råd til splitter nytt) og poden sitter som et skudd i det:) Selvsagt ønsker jeg helst bakovervendt, men må spare opp litt først;)

Har også prøvd besafe iziKID, men det var håpløst når han sovnet, hodet hang nesten utenfor setet, og det er ihvertfall ikke trygt!

Skrevet

Hun bruker fortsatt babysete, men når hun skal opp i størrelse, så har vi Britax Decathlon som hun arver fra storesøster. Ingen ulemper med den, liker den veldig godt. Har god stilling (lener seg ganske bra bakover), god støtte for hodet, tar liten plass, og enkelt å feste i bilen. Storesøster brukte den til hun var 5 år, men da hadde vokst fra den i lengden, ikke vekt (ørene var for høyt opp i ryggen pga at hun har veldig lang rygg og korte bein).

Skrevet

Vi har Britax Multitech og er kjempe fornøyd. Det eneste er at det er veldig dypt. Bør prøves i bilen før kjøp. Vi har stasjonsvogn, men har veldig dårlig plass i forsetet pga barnesetet bak. Har også hørt at man kan få justert sittestillinge slik at den ikke er så rett, men vi har ikke hatt behov for det. Hun sover godt og hodet hviler mot hodestøtten på siden.

Skrevet

Vi har MaxiCosi Mobi:) Det er bakovervent. Vi er ikke annet enn fornøyd med bilsetet. Det tar litt stor plass,men man sitter alikevel godt og romslig i passasjersetet i vår Bmw 530 stasjonsvogn. :) Min erfaring er at alle bakovervente seter tar stor plass...

Liker at man lett kan endre sittestilling. Barnet sitter komfortabelt og trygt i dette setet :) anbefales på det sterkeste!

Han har brukt setet siden han var 9 mnd.

vi kjøpte vårt på www.kidsandcare.no :)

Skrevet

KREMT...

Så du ikke at jeg skrev at dette er noe de som solgte sete som viste oss.??!!! (Barnas Hus i Stavanger)

En kan ta det litt bakover "liggestilling" som de kaller det i BRUKSANVISNIGEN!!...

Skrev forestten ikke noe at vi la noe under sete for å få det i den stillingen.Det er rett og slett et hakk som de kaller liggestilling slik at barna ikke sitter 90 grader å som er LOVLIG!!!!!!!!!!!

Så alt er self. sikkert.. Hadde aldri gjort noe for at vår gull skal sitte usikkert!!

Skrevet

Vi er superfornøyde med våre to Britax MultiTech, gutta sitter som prinser og setene kan brukes lenge. Som beltestol senere fram til de bare trenger pute. Så det er en god investering mener jeg. Nakkestøtten er stødig og eneste på markedet som er fast (hva jeg vet). Veldig mange innstillingsmuligheter, og lett å monteret. Ferdig montert sitter setet 100% fast, ikke noe vingling :-) Vi var heldige og fikk setene på tilbud hos BabyProffsen på Nordby til 2500,- NOK

Skrevet

Britax two way: passer i alle biler, har hvilestilling, har gjort det bra i sikkerhetstester, går opp til 25 kilo, billig og lett å bære med seg. Vi har ikke bil og for oss er det perfekt, når vi ofte må dra med oss sete på tog o.l. Tror det koster 2000:)

Skrevet

Vi har britax multitech og e kjempe fornøyde.. lett å feste både fram og bakovervendt..

Skjønner ikke at dere skriver at det tar stor plass i bilen????

vi har ford mondeo-02mod og mannen min på 190 sitter ikke rett opp og ned eller har knærene i dashbordet.....

be safe, tar stor plass...!!!

Skrevet

Vi kjøpte nettopp Britax Multitech- Det krever stor plass. Har beina nesten i dashbordet. Min mann kan ikke lenger sitte på høyre side i bilen- der vi har bilstolen bak. Jeg er kort i beina og får såvidt plass. Bare til orientering. Vi har også en relativ stor bil- stasjonsvogn. Opel Astra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...