<3lovebaby<3 Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 hva var symptomene deres og hvordan utartet sykdommen seg? Jeg er i uke 33+6 og føler jeg får mer og mer vann i kroppen. Det er mest i føttene. Det er dype kanter fra strømpene, stramme bukser etc kort tid etter jeg har tatt det på meg. Bl.trykket mitt ligger på 140/85 i gjennomsnitt, blir alltid målt 3 ganger. Denne uka var jeg inne hos kontordama hos legen bare og målte. Hun sa jeg kunne komme tilbake om 14 dager for ny måling. Syns det er litt lenge til jeg? Har ikke noe utslag på urinpr.men må det være protein for at det er sv.skaps.forg?Er det liksom det viktigste tegnet? Føler meg tung og kraftløs og har antydninger til hodepine iblant(ikke mye, men veldig plutselig og kortvarig). Vil gjerne høre hvordan dere andre har opplevd dette.
Alltid Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg gikk de siste 2 månedene med forhøyet blodtrykk, litt hevelser, 1-2 + på urin og hodepine som kom og gikk. Ble fulgt nøye opp hos lege og jordmor og var flere ganger på sykehuset til ekstra ultralyd for å sjekke at alt stod bra til inni magen. Da det nærmet seg termindato fikk jeg trykkende magesmerter som ikke ville gi seg. Jeg ringte etterhvert føden, fikk beskjed om å komme inn, det ble tatt blodprøver, ultralyd etc, og det ble konstantert HELLP syndrom som førte til keisersnitt. Har du fått beskjed av legen eller jordmor hvilke tegn du skal se etter, og hva du i tilfelle skal gjøre? Om det dukker opp flere sympotmer, så ville jeg kontaktet legen, jordmor eller føden, alt etter hva du har avtalt. Synes også 2 uker hørtes noe lenge til til neste kontroll, men det er bare å ringe selv, om noe skal dukke opp. Lykke til!
Fødeklar med stor F Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Synes også 14 dager er lenge. Hvertfall når du har disse symtomene. Jeg hadde også mye vann i kroppen, en del hodepine, ikke høyt blodtrykk, men proteiner i urin. Hadde også en merkelig følelse i kroppen kan jeg huske, litt sånn utenfor deg selv opplevelse. Du kan jo ringe føden og forklare situasjonen, antakelig tar de deg inn til overvåkning. Blodtrykket ditt er jo rett under grensa, 140/90. Når det gjelder proteiner vet jeg ikke om det må være der for at det kalles svfg, men jeg hadde jo alt det andre utenom høyt blodtrykk. Har også hørt om andre med disse symptomene som IKKE har hatt svfg, så behøver ikke være det, men man skal passe på for det kan komme plutselig. Lykke til:)
<3lovebaby<3 Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2009 Takk for tilbakemeldingene. Blir veldig usikker jeg, men får kanskje ringe føden å snakke med de i morgen. Føler meg alltid til bry når jeg ringer jeg, er det alvorlig nok...liksom?! Spesielt på legekontoret, synes de er så krasse. Er kjempetrøtt i kveld, ligget på sofa siden kl 20.30 nå og duppet av flere ganger, nå går jeg likeså godt til sengs. Leggene og lårene er det mye vann i kveld også, men ikke spes mye på selve foten?....føler meg litt små kvalm også. legen har ikke sagt noe spes om sv.skapsg.nei, men dette er mitt 4.sv.skap så jeg vet jo litt hva jeg skal se etter, men likevel føler jeg meg usikker til syvende og sist. Er vel like greit å ringe på føden kanskje.
DenherJenta Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 undertrykk på 85 er greit, på 90 er å greit.. jeg har undertrykk som har vært myye høyere.. å fått beskjed så lenge det holder seg under 100 så er det greit og morkaka klarer jobben. hodepinen som hører til høytblodtrykk er trykkende, slik man får når man trener for hardt... jeg var til kontroll hver uke, å så lenge undertrykket ikke stiger over 100 så klarer morkaken jobben bra.. har hatt det helt oppi 116. men det er pga blodtrykket har vært tett på 100 + at jeg da måtte gå på medisiner for å få det ned.. jeg så stjerner når jeg reiste meg pga blodtrykket.. vet ikke om det var til noe hjelp...
ellesant Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 Da jeg hadde svskfg var det overttrykket de var bekymret over. Jeg var oppe på 150/90, og da ble jeg fulgt opp på sykehuset. Fikk ikke noe problemer ellers, hadde høyt BT og var sint og sliten, men fikk ikke noe mer problemer, og vannet gikk av seg selv og resulterte i normal vaginal fødsel. Jeg hadde også protein i urinen(+1-2) og litt ødemer i beina.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå