Gå til innhold

Gravide i 3. trimester bør få bruke handicapparkering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det hadde jeg trengt i dag. Var en tur på kjøpesenteret og syntes det var langt og slitsomt å gå fra parkeringen, spesielt når jeg var ferdighandlet. Måtte parkere litt langt unna inngangen fordi jeg trenger god plass når jeg skal inn og ut av bilen.

Er 38+3 og kroppen er temmelig lite samarbeidsvillig. Jeg er stoooor, tung og andpusten, blir nummen i bena hvis jeg må gå for langt i strekk. Jeg skal ikke klage høyest, for det er gravide som er verre stilt enn meg både med smerter og bekkenløsning. Derfor synes jeg at vi kunne få lov å bruke handicapparkeringen i sentrum og ved kjøpesentra. Det er tungt å skulle gå langt og vanlige parkeringsplasser er smale. H-plassene er bredere og jeg trenger all mulig plass for å komme meg ut og inn av bilen. Det er slitsomt å bære varer langt.

Jordmor eller lege kunne utstede parkeringskort som var gyldige fra 3. trimester starter til tremindato.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må være kranglefant og uenig. For de som har store plager med feks bekken eller av andre grunner har svært vondt for å bevege seg i siste del av svangerskapet (slik jeg forstår du har det nå) så synes jeg dette hadde vært en svært god løsning (vet ikke om det foregår slik allerede?) men generelt sett er vi gravide, ikke handicapede eller syke.

Skrevet

Der er jeg også uenig. Synes faktisk det er litt korttenkt skrevet med tanke på folk som faktisk Er handikappede, men, men...(Sikkert lett for meg å si, som ikke har problemer med bekkenet, da ;))

Skrevet

Enig med deg!!! Burde få en handicaplapp hos jordmor/lege når man kom over i 3.trimester. Ihvertfall visst man har bekkenløsning e.l.!!!

Har selv bekkenløsning med gangvansker, å må stortsett ha samboer med meg når vi skal handle. Slik at han kan sette meg av rett uten for inngangen, for så å parkere bilen. Å så hente bilen til inngangen når vi skal hjem igjen.

Skrevet

jeg er ikke enig, så lenge man ikke har bekkenløsning eller andre problemer....jeg ba om det og fikk det fordi jeg har gangsperre men ønsker å gå på skole(parkeringa på skolen er LANGT unna inngangen og derfor får jeg nå parkere rett ved inngangen på handycapparkeringa). Men hadde jeg ikke slitt med bekkenet hadde jeg ikke trengt det heller....

Skrevet

Dette er kun 3 MÅNEDER av livet, og om du da er avhengig av hjelp den siste tiden så syns jeg det er noe man burde takle. Om du har sett etter, er det MEGET begrenset m handicap-plasser og jeg ville blitt kraftig provosert om jeg hadde sett en handicapet som ikke fikk plass pga ei som var gravid stod parkert der!!!!

Har man spesielle årsaker slik som 1+1=2 syns jeg det er en annen sak, men for å kunne shoppe etc. får man heller vente på hjelp.

Skrevet

dette er det mest egoistiske innlegget på lenge!

handicap-plassene er faktisk for folk med fysiske problemer, og ofte fordi de trenger hjelpemidler som tar stor plass!

gravide tar større plass i en tidsbegrenset periode, hva da med overvektige? de har jo også problemer med at det er trangt mellom bilene..

og om det er slitsomt å bære kan du jo trille varene i vogn, du er gravid ikke handicapet! tenk om du får et barn som krever hjelpemidler og du faktisk trenger disse plassene og det er en dame som akkurat har passert uke 27 som hadde like stor "rett" på denne plassen?

nei, ikke ønsk deg slike rettigheter du ikke trenger!

Skrevet

Dette har jeg også tenkt på. Har hatt skikkelig bekkenløsning og måtte bruke krykker en liten periode. Da var det tøft å gå "langt". Så gjerne at jeg kunne parkert lettvindt og nært.

Synes dette i sær burde gjelde gravide med gangproblemer.

Rart det ikke finnes en ordning for oss.

Skrevet

Jeg er helt klart for handikapparkering til gravide med behov for det.

Og hvorfor heter det egentlig handikapparkering? Det kunne like gjerne blitt kalt parkering for bevegelseshemmede - noe svært mange gravide er.

Jeg har selv tenkt tanken utrolig mange ganger. Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 20, kan ikke gå veldig mange meter og i hvert all ikke bære noe samtidig, så min begevegelsesradius er veldig innskrenket og jeg har blitt isolert i lange perioder nå. Og nettopp for å unngå det er det praktisk å kunne ta bilen for å komme seg omkring. Men om man f.eks. bor i Oslo eller andre steder hvor det er vanskelig å få parkering, og man likevel må regne med å gå et stykke fra bilen, så blir man heller hjemme.

Men som sagt, synes det burde behovsprøves og ikke deles ut til alle i 3. trimester. Det trenger ikke nødvendigvis å være bekkenløsning som skal være utløsnede faktor - det burde holde med at man har bevegelsesbesvær. Jeg skjønner noen har fått det under graviditeten, så da er det kanskje sånn det fungerer allerede???

Skrevet

men dere som HAR bekkenløsning og store gangvansker KAN faktisk søke om parktillatelse=)

Legen min skrev attest til meg og jeg søkte kommunen om det og fikk det i løpet av 1 uke!

Gjest lillemamsi
Skrevet

haha ! nei vet du hva !

Vi har da to bein å gå på. Er opp til hver enkelt å sørge for at de er i fysisk trent form, er jo noe man har visst i et halvt år. At man skal bli så stor en dag.

Skal overvektige få det også da eller? Er for tjukk til å gå, er så tungt. Buhuu..

nei og nei...

er noe HELT anna med de som faktisk er syke...bekkenløsning i stor grad osv.

Skrevet

Burde ikke være som noen selvfølge. Langt ifra alle som blir handikappet av å gå gravid. De som sliter burde jo sikkert kunne få midlertidig parkeringsbevis.

Skrevet

Jeg var i frankrike i sommer og der hadde de faktisk parkeringsplasser for gravide på enkelte kjøpesentre. vi var også på en Obs lignende matbutikk og der hadde di egne kasser for gravide! Sånt burde det vært her også, så slipper vi krangle om handicap-parkeringene:o)

Skrevet

de gangene jeg har vært gravid har jeg hatt gangvansker som følge av bekkenløsning.

på slutten har jeg IKKE klart å dytte en tung vogn, løfte bena overdørstokker uten krykker, knapt nok greidd å gå uten krykker.

synes absolutt det er på sin plass at gravide med slike problemer bør kunne parkere på HC.

gravide generellt er jeg ikke for skal kunne det. kun de som faktisk har bevegelseshemming.

det er tross alt ikke alle som har en mann tilgjengelig hele tiden heller. min kjører fx ikke bil, så han kan ikke slippe meg av ved døra og parkere for meg...

Skrevet

Haha, nei vet du hva! Dette er det dummeste jeg har lest på lenge..! Har du hørt om handlevogn å trille varene i? Hvis det er så vanskelig for deg å bevege deg, burde du holde deg hjemme.

Har selv bekkenløsning, men kan ikke legge meg ned å dø av den grunn- må jo bare "tåle" litt.

Tenk på dem som faktisk ER handikappet. Noe så egoistisk. Du er gravid, kvinne-ikke lam, funksjonshemmet eller noe....

Skrevet

det er sant som det skrives, at man kan få midlertidig handicap tillatelse utstedt av kommunen.

Dette synes jeg er en fin løsning for de som får så store problemer at man ikke kommer seg rundt nesten på egenhånd.

Ser det var noen kommentarer her i mot at gravide med bekkenløsning skal kunne benytte seg av et slikt tilbud- men det er faktisk ikke bare oss med samboer/kone/mann som får slike problemer. Det er feks høygravide alenemødre som ikke alltid kan be familie venner handle for deg - de har min største sympati da jeg er hardt rammet av bekkenløsning selv- og trenger hjelp til så og si alt i hverdagen- heldigvis har jeg en hjemme som hjelper meg med alt dette- men det er det ikke alle som har!

og en ting til: bekkenlønsing handler da vel ikke om du var i "god form" før svangerskapet? dummeste jeg har hørt på veldig lenge!

Skrevet

solleander: seriøst, det finnes faktisk forskjellig grad av bekkenløsning og bare fordi du velger å "tåle" det har andre funnet ut av at det er smart å IKKE provosere bekkenet slik at man unngår kronisk bekkenløsning(hilsen fysioterapeuten min).

Og jo, jeg er faktisk funksjonshemmet akkurat nå.

Skrevet

Ja, du er det sikkert og det er mange andre som er det! Men ikke alle gravide i 3.trimester?? Hadde jo blitt for dumt hadde ei frisk gravid stått på handicap, bare fordi hun var 28 uker på vei!

Det er ikke det jeg mener, men hvis jeg går på kjøpesentre el nå så VET jeg at jeg ligger neste dag og sikkert mer... Det er jo et valg jeg tar når jeg gjør det ei sjelden gang:-) men jeg klager ikke til alle fordiom-er jo min egen feil. Er faktisk ikke noe jeg MÅ

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...