Gå til innhold

Vil være hjemme med barnet lenger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så liten informasjon om hvilke muligheter man har som nybakte foreldre i forhold til det å være hjemme lenger med barnet utover svangerskapspermisjonen. Nå har jo far fått ti uker som skal tas av mor sin permisjon, det vil si at jeg må tilbake i jobb før barnet engang har fyllt året..Og far har ikke samme rettigheter til å ta ut sammenhengende perm. Det må avtales med arbeidsgiver, dvs at jeg ufrivillig må sende ungen min i barnehagen når den er så liten at jeg kanskje fortsatt ammer. Er jeg unormal når jeg sier det føles helt forferdelig?! Var inne på NAV sine hjemmesider angående kontantstøtte, og det er jo den nette sum av 2000,- eller noe i måneden, ikke akkurat nok til at jeg kan ta permisjon fra en jobb som betaler meg 18000,- i måneden, for hvem har egentlig råd til noe slikt? Finnes det virkelig ingen andre alternativer i Norges land som gir mødre en reel mulighet (nei, å godta 2000,- i måneden og gå hjemme på ei inntekt er ingen reel mulighet for de aller fleste etablerte familier med faste utgifter) til å gå hjemme med barnet sitt til det ihvertfall er 2 år? Jeg synes det er kjempetidlig å plassere barnet i en barnehage, der jeg er gitt at andre skal ta seg av omsorgen og oppdragelsen av mitt barn i 7 1/2 time hver dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 17-20 barn, og selv om vi er mange voksne kjenner jeg da selv at det umulig lar seg gjøre å vie den omsorg og nærhet til hvert enkelt individ som et småbarn absolutt trenger! Jeg er frustrert og deppa bare ved tanken på hvor kort tid som faktisk vies oss fra samfunnet. Synes det er en gjenganger, jammen blir vi kasta ut etter bare tre dager (INKL. fødedagen) på sykehuset også, og ammeveiledningen kommer etter seks uker i følge jordmor. Gratulerer med dagen.. Noen andre som har reflektert rundt dette, og eventuelt funnet en god løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fars ti uker tas ikke av "din" permisjon. Den har blitt utvidet med to uker, pluss to uker av den felles potten. Han har rett til å ta de ti ukene sammenhengende. Dere har også rett til å ta ut inntil ett års ulønnet permisjon etter fødselspermisjonen.

Vi skal ha permisjon med 100% dekning, pluss ferie og ti uker hvor jeg tar ut ulønnet permisjon. Dermed kan vi være hjemme med ungen til han er 14 måneder.

Må huske på at Norge har en av verdens beste permisjonsordninger. I mange land har de bare et par måneders permisjon.

Ang. liggetiden på sykehus, så er vel den ganske individuell. De kaster deg ikke ut dersom du har behov for å være der lenger. Og ikke vent på hjelp og veiledning om amming, men oppsøk selv enten ammepoliklinikk, helsestasjon eller ammehjelpen, eller spør på barselavdelingen. At man ikke får ammeveiledning før 6 ukerskontrollen tror jeg ikke på.

Skrevet

Lurte bare på hva du mener med at far ikke har samme rettigheter til å ta ut 10 uker sammenhengende permisjon? Det har han da, ingen arbeidsgiver kan nekte han det.

I tillegg så har jo også mor fått noen ekstra uker slik at selvom far nå får 10 uker kontra 6 uker tidligere, så "tar" han ikke flere uker fra mor.

Men jeg er enig med deg at kontantstøtten overhodet ikke er noen reeel inntekt for de som velger å være hjemme. Men tror neppe samfunnet har råd til å la alle mødrene gå to år hjemme med full lønn. Tror faktisk ikke det finnes annen løsning enn at mor etter endt permisjon må ta ut ulønnet permisjon hvis hun vil være hjemme lenger.

Eller så er vel jeg av den mening at kvinner i dag får ganske lang tid hjemme med barnet, våre foreldre hadde faktisk bare krav på 3 mnd permisjon etter fødselen! I tillegg får du jo bakt ferien din inn i permisjonen, så du får jo 50 uker hjemme da.

Hos oss regner jeg med at det blir til at jeg tar ut 46 uker med 100% dekning + 5 uker ferie og så 3 mnd med ulønnet permisjon. Etter det tar far ut 10 uker og når han er ferdig så er det straks somme rigjen, så da kan vi begge ta ut 4-5 uker ferie samtidig.

Uansett, lykke til med hvordan du enn velger å gjøre det!

Skrevet

ja får håpe vi får tre uker før termin,så vi får max tid med gullene:)

Skrevet

Hei!

Kan ikke bli mer enig - jeg synes det er altfor tidlig å sende de små i bhg når de er så små!

Hva jobber du med?

Som sykepleier er jeg heldig og kan jobbe kvelder og netter etter at den lønnede permisjonen er over. Da får jeg ubekvemstillegg, og dermed mer i lønn når jeg først er på jobb. Da kan jeg altså jobbe mindre, og samtidig tjene mer når jeg først er der:) Pappaen er hjemme når jeg jobber kveld kanskje en kveld i uka, og styrer heimen når jeg jobber annenhver helg natt. På den måten får jeg inn ca. 12-13000 i mnd. Med kontantstøtte og avdragsfrihet på lånet + minimalt med "luksus" i et år klarer vi oss på denne måten:) Så hvis du virkelig vil gå hjemme et år til er mitt tips å f.eks ta vakter på et sykehjem eller rus/psykiatri institusjon! Er ofte lett å få jobb som ufaglært der, også hvis du ikke har helsefaglig bakgrunn.

Selv om det er litt tungt å skulle jobbe annenhver helg, føles det atskillig bedre enn å skulle dra opp en ettåring kl. 06.30 på morningen, rushe til bhg og hente igjen kl. 16. Så for oss fungerer dette ypperlig, og anbefales:)

Skrevet

Jeg er helt enig! Var hjemme med forrigemann til han var 2 og det skal jeg med denne også. Vi har valgt å kun betale renter på lån, samt kutte ned på det meste av det som i bunn og grunn ikke er nødvendig. Det er verdt hver krone synes jeg. Klarer meg helt fint f.eksuten dyre ferier, restaurantbesøk, shopping, badeland, lekeland, treningsstudio eller hva det måtte være som jeg helt oppriktig trodde jeg trengte tidligere...:) Anbefales!

Skrevet

Som flere sier, far har krav på å ta ut de 10ukene i strekk han også, arbeidsgiver kan ikke si at han ikke får lov til det. Hvis han driver enmannsforetak el sånn at han er avhengig av å jobbe noe, så er det et alternativ at dere den siste tiden tar noen dager hver i uka med permisjon.

Vi kommer til å gå hjemme til babyen i magen er ca 16mnd og da regner vi med å få barnehageplass. Vi må selvfølgelig ha noe ulønnet permisjon, men det legger vi av penger til gjennom hele permisjonstiden og da går det bra. Vi kommer i tillegg til å gjøre det sånn at pappaen tar ut lønnet permisjon 3dager i uka mens jeg jobber og jeg er hjemme 2 dager i uka ulønnet. Da vil jeg jobbe ca 60% og har noe inntekt, samtidig som samboeren min har 100% lønn og foreldrepenger totalt, da blir ikke nedgangen i inntekt så mye.

Ammehjelp fikk jeg mye av første gang lenge før 6uker. Jeg dro i snora på sykehuset hver gang jeg skulle amme og hadde problemer og fikk masse hjelp. I tillegg fikk jeg litt hjelp av helsesøster som kom på hjemmebesøk en ukes tid etter fødsel og jeg var 2 ganger på barselpoliklinikken på sykehuset og fikk god hjelp der.

Prøv å ikke bare se det negative i alt, men tenk over hvor heldige vi er som får så mye som vi gjør. Vi får full lønn i 46 uker, har krav på ulønnet permisjon i inntil 1år etterpå. Vi får 1000 kr i barnetrygd og i tillegg kontantstøtte på litt under 3000kr (hvis ikke jeg tar feil). Vi har krav på barnehageplass fra august når barnet er 1år, sånn at vi slipper å la en tilfeldig dagmamma passe barnet fra det er 6uker som er realiteten i mange andre land.

Skrevet

-☆-82- ; hvis du får før tiden så mister du av de 3ukene! Den endelige permdatoen blir regnet ut fra fødselsdato.

Jeg er helt enig i at det kan føles som en kort tid vi får betalt for å være hjemme med barna! Men, jeg tror ikke at noen andre har så lang tid som oss?

Det siste HI sier om å vente 6uker før en får veiledning er helt feil!

HS ringer bare noen dager etter at de har fått papirene fra sykehuset. Da blir det evt avtalt hjemmebesøk fra hs eller at dere skal komme til kontoret hennes.

Likeså har alle HS åpen tid minst en dag i uka, i tillegg til at det er helt ok å ta en tlf eller komme innom for å veie el ellers.

Skrevet

Må si at jeg er ganske lei av å lese innlegg hvor folk frustreres over at de må sende ungene i barnehage tidligere og klager på den fantastiske goden av en permisjonsrettighet vi faktisk har i Norge. Dersom man syns det er så forferdelig å avlevere unger i barnehagen i 1års alder og absolutt ikke har økonomi til å løse det problemet på annen måte så mener jeg helt ærlig at man får vente med å få barn til man har råd eller akseptere tidlig barnehage.

Skrevet

Tnica:

Dere kan ta ut 46 uker TILSAMMEN med 100% dekning. Far får ikke 10 uker i tillegg til. Da må dere ta 80% dekning.

Så med 100% dekning kan mor kan ta 36 uker og far 10 uker, tilsammen 46 uker.

Ved 80% dekning, kan mor ta 46 uker og far 10 uker, tilsammen 56 uker.

Skrevet

Her er vårt eksempel på at det går å løse situasjonen uten å sende barna i barnehagen med en gang permisjonstiden er over:

Vi har ved alle permisjoner valgt 80% lønnsdekning og full permisjonstid. I tillegg til permisjonstiden har jeg bakt inn 4 uker og 1 dag (lovfestet ferie) og søkt om å ta ut fem uker ferie rett etter permisjonstiden er slutt hos arbeidsgiver. Når tiden har kommet for at jeg skal begynne å jobbe igjen har jeg valgt 50% nattstilling (sykepleier). Jobber da 7 vakter pr mnd, hvor 3 av de er på helg. Pappaen har tatt pappapermisjonen som 1 dag i uken og tar denne dagen når jeg trenger å sove mellom to vakter eller etter endt jobbehelg. I tillegg sover barna hos besteforeldrene to ganger pr mnd. Jeg sitter igjen med like mye utbetalt pr mnd når jeg har denne jobben + kontantstøtte+ barnetrygd, som om jeg skulle jobbet 100% og trukket fra barnehageutgiftene. I tillegg har man aspektet med at jeg måtte jobbe veldig mye mer, levert de 06.45 i barnehagen, stresse etter bussen og kommet å hentet de klokka 16 om ettermiddagen. Nå har hun eldste på 3 år begynt 3 dager i uken i en barnepark hvor hun får lekt fire timer. Etter dette er hun utslitt, og det selv om hun er en meget aktiv unge. Da får jeg noen timer hjemme mens hun minste på ett år sover dagluren sin et par timer i fred og ro og jeg får gjort husarbeid og ellers tatt litt vare på min gravide kropp.

Nå har jeg hatt små barn med kontantstøtte hele tiden, så de har på en måte overlappet hverandre. Når de er tre år er det på tide at de kommer seg litt ut blant andre barn, og da var park en perfekt løsning her i alle fall. I verste fall gjør det ingenting om de begynner litt i barnehagen. Jeg er sikker på at med litt kreativ tenkning så finner dere en løsning også. Nå skal det også sies at vi bor så billig som mulig, er veldig økonomiske i matveien, unner oss veldig lite luksus som kino, reiser o.l. Om man virkelig ønsker det kan man sikkert forsake noe for en liten periode. Jeg tror det er vanskeligst dersom man har etablert seg med stort huslån, billån, forbrukslån, høyt forbruk osv. Men det går hvis man vil. Kontantstøtten er forøvrig 3300 kr ca og nei det er ikke mye isolert sett. Men sammen med lønnet inntekt og barnetrygd så er det avgjørende for at vi kunne velge vår løsning.

Skrevet

En venn informerte meg om at når min mann tar pappaperm så kommer han kun til å få 67% av lønna si, fordi jeg jobber kun i 67% stilling. Hvis dette er riktig vil det ble svært trangt under permisjonen.

Jeg er enig i at det ville vært bedre med flere muligheter til å være hjemme hvis vi ønsket det, uten å tape så mye av inntekten. Det er ikke så ille å ville oppdra vårt eget barn istedet for å betale noen man ikke kjenner for å gjøre det for oss. Å oppdra mine egne barn er den viktigste jobben jeg noensinne kommer til å ha!. I alle tilfelle er jeg villig til å ofre både lønn og annet for å finne løsninger for å bli hjermme.

Jeg synes ikke folk skal måtte vente med å få barn bare fordi noen andre er leie av at noen er frustrerte av systemet. Alle har rett til sine meninger, og om noen er frustrerte av noe så er det greit å få det ut! Det er hva disse foraene er til for. Hvis du ikke ønsker å høre om andres frustrasjoner, ikke les dem!

Skrevet

Vi har valgt 80% dekning.. Da får jeg være hjemme med babyen i 46 uker, så blir pappaen hjemme i 10 uker mens jeg jobber fullt.. Når permisjonen hans er over, har vi tenkt at jeg bare skal jobbe noen kvelder i uka og være hjemme på dagen.. Da får vi 3300,- i kontantstøtte, 970,- i barnetrygd i tillegg til litt lønn fra jobben..

Vi tenker da å gjøre dette til barnet er 2 år, for så å sende henne i barnehage...

Kan da legge til at vi bare har huslån, og gjeldfrie biler... Skal få det til å gå rundt, selvom vi må tenke litt ekstra over hva vi bruker av penger! Vil heller være hjemme med jenta enn å ha veldig god råd;) Men vi er heldige som kan ta oss råd til å gjøre det på denne måten!

Skrevet

amandan;

Det sin din venn sier er ikke riktig. Vennen er ikke oppdatert. Sånn var det før, ikke nå lenger. Far får fødselspenger regnet ut etter sin lønn og sin stillingsandel. Dersom dere har valgt 80% dekning, vil han få 80% av sin lønn.

Skrevet

Takk for ideer, det var lurt å forlenge med å ta ut ferie, det hadde jeg ikke tenkt på, er jo en ekstra måned bare der. I det minste skal jeg gå ned i stillingsprosent har jeg funnet ut, så blir det ihvertfall ikke full uke i barnehage på den lille tulla mi. Desverre så er det ikke tull det jeg sier om at fars permisjon må avtales med arbeidsgiver, vi ringte NAV og fikk det svaret at det må godkjennes av arbeidsplassen. Og for min manns arbeidsgiver passet det ikke at han tok ut permisjon sammenhengende, mens han kunne ta det mer spredt, noen dager i uka. Noen arbeidsgivere er kanskje mer allrighte, men det er ingen selvfølge tydeligvis. Det var også på svangerskapskurs at jeg ble fortalt om at ammehjelp kommer etter seks uker, noe jeg stusset på. De sa seg enige at det kanskje ikke var optimalt, og selvsagt kan jeg selv komme ned dit og få hjelp, men det var ikke poenget. Den tetteste oppfølgingen bør jo være rett etter fødsel, og man burde slippe å måtte reise ned da.

Skrevet

mini begynte ikke i bhge før han var 20 mnd... slik gjorde vi det:

jeg var hjemme i 1 år. Begynte å jobbe i august 60 % og mannen min gikk noen kveldsvakter istedet for dag... også var vi heldige at søskenabarnet mitt kunne passe han noen timer 1-2 dager i uka hvis vi hadde problemer med å få "kabalen" til å gå opp:) (vi betalte hennes selvsagt=)

Vi angrer ikke et sekund, nå stortrives gullet i bhgen i en alder av 2 år og han var klar for det...

Selvsagt kunne vi hatt litt ekstra å rutte med (som at jeg fortsatte å bruke 1500 kr på klær hver mnd, 2000 i frisør, ikke kjøpte oss den flunka nye bilen vi ville ha osv) slik sparte vi noen ekstra kroner. har rimelig nytt hus så vi måtte ha litt mer enn disse 3300 også barnetrygden, ellers hadde jeg nok vært hjemme hele tiden uten å jobbe...

Håper dere får det til, det er deeeeilig å kose seg hjemme litt ekstra:)

Skrevet

Vi solgte huset i byen og flyttet på landet. Så vi fikk 1 mill mindre i lån. Så når jeg begynner å jobbe kan vi kjøpe oss ett større hus. Ferier tas på hytta til svigers, og jeg kjøper meg enkle basis klær som kan brukes om og om igjen. Er ofte på tur i skog og mar med ungene. De symtes det er kjempe stas. Jeg har nå gått hjemme siden første ble født for 5,5 år siden. Og begynner ikke å jobbe igjen før nummer 4 er 2-3 år. Det er virkelig verdt å spare inn og gå hjemme med barna hvis man kan det!

Skrevet

Jeg og syntes det var synd å sku sende jenta vår i bhg tidlig. Så jeg fant ut at jeg kunne ta opp noen studier via NKI, gjorde det. Fikk full kontantstøtte, stipend+litt lån. Var hjemme til jenta vår ble 2,5 år.

Skjønner jo at ikke alle kan gjøre det, men slik fikk vi det til ihvertfall. Med neste barn nå, så kommer jeg til å ta 56 uker permisjon, så er det jo sommerferie og slikt, Så da vil nok barnet være rundt 16mnd før det begynner i bhg. Litt bedre enn å sende hun/han i bhg før det kan gå ;o)

Skrevet

Pons:

Selvsagt, det var det jeg egentlig mente, jeg tar ut 36 uker + 3 mnd ulønnet permisjon, så tar far ut 10 uker. Ikke alltid lett å holde styr på alle disse ukene:)

Skrevet

Vi planlegger å ha neste barn hjemme til han/hun er minst 14-18 mnd. Vårt første barn begynte ikke i harnehage før hun var 17 mnd., og det føltes i grunn ganske passe. For å løse det økonomisk forrige gang var jeg dagmamma for datteren til ei på barselgruppen. Hennes lille tuppe var bare to dager yngre enn min, og de kom godt overens. Jeg fikk 6000 i mnd. for pass (07.30-16.30), men så gikk det jo litt bort på skatt. Også holdt jeg mat og bleier og inngangspenger til åpen barnehage. Så det var ikke allverdens jeg satt igjen med netto. Men det holdt til at vi kunne ha en grei hverdag uten å gå tom for penger. Jeg fikk også kontantstøtte de månedene jeg var hjemme.

Med nestemann som er ventet på vårparten tenker jeg å være hjemme fram til august. Jeg kommer ikke til å ville være dagmamma, men jeg har allerede begynt å planlegge tilværelsen ved å legge av noen tusen hver måned. Hittil har jeg klart å legge unna 2xmånedslønn til dette formålet, og det gir oss en del å tære på når jeg skal være hjemme noen måneder ekstra. I tillegg kommer vi vel til å være mer nøktern i levestandard denne perioden. Dvs. kutte ned på alle unødvedige kostnader.

Så mitt beste tips må bli å planlegge økonomien til permisjonen begynner. Legg av til smertegrensen under graviditeten og i første del av permisjonstiden. Selg ting dere ikke bruker på finn, dropp dyre og unødvendige utgifter, hint om litt "goodwill" fra nærmeste famile. Enten ved å bli spandert middag på, pengegaver, spandert ferie e.l. Vet også om en del kreative damer som har sydd/strikket i permisjonen på bestilling. Alt fra strikkedresser til Mei Tai som de kan hente litt provisjon på.

Håper dere får det til på et vis! Lykke til! :)

Skrevet

Hun med nicket "Maisie" skrev: "Fars ti uker tas ikke av "din" permisjon. Den har blitt utvidet med to uker, pluss to uker av den felles potten."

-Vil det si at det er feil som NAV sier da? Jeg har valgt 80% lønns-dekning i 56 uker, og har trukket fra 10 uker fra dette, dvs at jeg skal på jobb igjen etter 46 uker ifølge NAV. Stemmer det ikke å regne sånn når far skal ha ti uker?

Skrevet

Jo det stemmer, poenget Maise gjorde er vel at det er ikke DIN eller mors permisjon, mor har kun krav på 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel, mens pappaen har krav på 10 uker. De resterende ukene er felles og både mammaen og pappaen kan ta ut disse og fordele dem slik de vil... Det er m.a.o ikke mammas permisjon og så tar far 10 uker fra den, det er FELLES permisjon og uker forbeholdt mor og far...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...