Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Hvordan kommer dere til å stille opp økonomisk når barna blir eldre? For å utdype, vi sparer til våre to barn slik at de kan få litt økonomisk drahjelp hvis de vil studere, kjøpe seg leilighet osv. Vi er begge klar over at det å ha to tenåringer ikke kommer til å bli billig og bare tanken på at eks fotball koster fra 1000- 2000 kr pr.barn kunn for kontigenten i vårt distrikt satte en støkk i oss. Hvordan har dere med mange barn og en normal inntekt tenkt til å klare det? (hetser ikke bare lurer)
Hildemor fra vest Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Har 4 barn i alderen 20 mnd 3 år, 12 år og 14 år. Jeg har min uføretrygd og mannen min er selvstendignæringsdrivende mekaniker og driver gård i samdrift. De to eldste er jo i den aktive alderen, spiller fotball begge to men koster 500 kr pr barn. Klart ungene vil ha merkeklær,mobiler,PC men man må jo bare begrense det litt, og la ungene spare litt penger selv og la dem ønske seg penger til bursdager. Synes det fungerer helt fint. Vi har somsagt ingen super inntekter men vi har nettop pusset opp huset til rett under en million og hatt et flott bryllup med 85 gjester så har så vi klarer oss. Har ingen planer om å spare penger til dem og deres utdannelse eller kjøp av bolig. Synes stipend og studielån er gode ordninger som hvis de vil studere og hvis de skal ha seg hus eller leilighet senere må de finansiere det selv. Klart skulle det innimellom komme litt uforutsette utgifter som de spør om hjelp til så må man jo alltids kunne trå til litt der og da men i utgangspunktet synes jeg de klare seg med sin egen økonomi;-)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 Vet du, jeg bekymrer meg ikke over det, men tar en dag om gangen. Foreløpig går det greit med 4 barn; 1 i barnehage og 1 i SFO (fra neste år 2 i barnehage pluss 1 i SFO). Og en stor sønn som vil ha fotballer til kr 1000 med mye mer. Barna sparer litt penger, og vi vil vel oppfordre dem til å spare BSU og hjelpe dem med førerkortet. Skaffe seg bolig må de nok på egen hånd, de har ikke noe rike foreldre. Vi er rause med kjærlighet og oppfølging, og så har de materielt det de trenger mener jeg. Vi får leve i nuet og kose oss med de flotte barna vi har fått;) Alt ordner seg! hilsen en med normalt, ryddig økonomi
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Har 4 barn og kommer nok til å ha normal inntekt, men litt over snittet, så skal nok klare oss fint. Vi er flinke med penger begge to, så skal nok kunne hjelpe ungene øknomisk om de trenger det, men vil også lære dem å stå på egne ben så kommer nok ikke til å finansiere studietiden deres fullstendig akkurat.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Hi her.. Selvfølgelig skal jo også våre barn lære seg å stå på egne ben, men hvis de velger en lang utdannelse så er det greit å ikke drukne i studiegjeld før de kan begynne å tjene skikkelig er liksom tanken.. Det samme gjelder med hus/leilighet også, det er godt å ha litt å legge i selv. Er det bare i vårt distrikt prisene på fotball er så sinnsyke?? 500 kr er jo overlevlig med mange barn, men 2000 kr pr snute synes jeg er masse penger for å sparke en ball...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 det har du vel råd til, som skal kjøpe utdannelse og hus til ungene dine?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #7 Skrevet 15. oktober 2009 En av grunnene til at det blir dyrt for unge å komme seg inn på boligmarkedet er jo nettopp slike foreldre som står bak og spytter inn masse penger og dermed driver boligprisene opp... Usikker i forhold til det med å spare til ungene sine jeg. De er små enda, og de har hver sin sparekonto der bursdagspenger osv settes inn. Tror ikke jeg har noe ønske om å gi dem hundretusenvis av kroner når de blir 18. Men heller stille opp ved behov. Mine foreldre hadde ikke spart opp penger til oss, har i grunnen klart meg bra :-) De har jo mye bedre råd nå enn da vi var små, så de har jo bidratt en del med å kjøpe klær og utstyr til ungene osv.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Vi har fire barn og gir dem en trygg oppvekst hvor de har alt de trenger og mere til. Vi prioriterer livet her og nå, betaler jevnt og trutt ned på boliglånet vårt og har akkurat nok penger til å ha en grei hverdag. Klær, fritidsaktiviteter osv klarer vi fint, men vi har ikke allverden å sette av til sparing. Det bekymrer meg faktisk ikke, jeg har selv fire søsken og har ikke fått noenting hjemmefra og har alikevel klart meg fint. Det regner jeg med at mine barn vil også. De må finansiere studiene sine selv, med lån og helgejobbing, akkurat som jeg måtte. De får kjøpe en liten bolig og oppgradere etterhvert, akkurat som jeg har gjort. Men jeg sparer litt da, har en konto i mitt navn som jeg sparer 600 kr i måneden på, de pengene er tiltenkt ungene en gang i fremtiden. Vi betaler jo også ned på gjelden vår, så den dagen ungene skal ut å stå på egne ben regner jeg med at vi har såpass god økonomi at vi har mulighet til å stikke til barna våre en tusenlapp i ny og ne for å hjelpe til med løpende utgifter. Det er den hjelpen barna våre kommer til å få fra oss. Synes det er helt feil at vi skal snu på krona nå, eller velge å få færre barn fordi vi skal fø på dem også etter at de har blitt voksne. Jeg setter ihvertfall mye mer pris på mine fire søsken enn jeg hadde gjort på å få 100.000,- på 18-års dagen.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 Du ærlig talt, har tenkt til å HJELPE dem til å begynne på livet.. Kommer fra en stor familie med NULL til overs fordi foreldrene mine prioriterte andre ting og vil selv ikke at barna mine skal ha det sånn, det er vel helt normalt det.. Vi har en ok økonomi nå, har faktisk råd til å både spare til barna og leve i nåtiden, mye pga at vi ikke bruker 2000 kr på hver aktivitet barna vil delta i.. Jisses, sjalue kvinnfolk altså..
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #10 Skrevet 15. oktober 2009 prioriteringer, kalles det.. vi har 5 barn! å ingen mangler noe:) å vi er slettes ikke rike.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #11 Skrevet 15. oktober 2009 Vi har 6 barn i alderen 2 til 15 år, vi har ikke baken full av penger vi heller men har så vi lever ett godt liv, ungene får det de trenger og enda litt til. Vi sponser ikke spill-maskiner på hver unge, vi har kjøpt en på delings, eldste har sin egen maskin som h*n har kjøpt for penger h*n selv har arbeidet for. Noen av ungene har organsisert fritidsaktivitet, en går på kampsport, en klimprer på gitar (fikk gitar i julegave), en går på håndball osv og disse aktivitetene betaler selvsagt vi foreldre for, akkurat som vi også betaler for TG-kurs for eldste. Hva gjelder utdanning så er det stipend som gjelder i første omgang, velger de å studere videre utover vanlig videregående er det studielån som gjelder, å evnt skaffe seg egen bolig og slike ting er også noe jeg mener ungene må skaffe finansiering til selv. Hva gjelder sertifikatet så ser vi at vi nok kan hjelpe litt til, men i utgangspunktet får de skaffe seg jobber og spare... Vi føler at vi ikke kommer til å hjelpe ungene her mye når det kommer til penger, annet enn at vi nok stikker til de litt når vi ser det kniper, vi satser heller på å hjelpe til mer praktisk, hjelp til oppussing, barnevakt og slike ting.. Dette er en enkel vurdering gjort utifra hva vi selv føler vi trengte aller mest, og det vi trengte aller mest var f.eks besteforeldre som stilte som barnepiker innimellom og slike mer praktiske greier, vi skaffet oss selv sertifikat ved å jobbe for pengene det kostet, bolig fikk vi lån til i banken osv, men foreldre som er interessert i barna , kunne være litt barnepike en gang i blandt og slikt har vi aldri hatt og det har vært/er vårt savn. Så planen vår er rett og slett å være gode foreldre som lærer barna å sette pris på det de får, lære dem å jobbe og stå på for de tinga de ønsker seg, så skal vi heller være super-bestemor og bestefar / super-snekkere så de unge får litt pust i bakken og litt assistanse når den tiden kommer.. Vi har ingen planer om å bli en ekstra-lommebok hvor voksne barn kan lene seg tilbake og anta at redningen kommer med pappa bak rattet. Og så langt ligger vi etter skjema, eldste vår er fornuftig og arbeidsom, h*n har selv tjent penger til x-box og sin egen pc. Ungene vet at lommepengene ikke kommer uten innsats, de er flinke til å hjelpe til hjemme, de klipper gress, går ut med søppel, ser litt etter søsken, plukker ut av oppvask-maskinen og slike ting, de er takknemmelige, høflige og hjelpsomme. Og som "premie" får de penger som de kan bruke til hva de vil enten det er en kinotur, ett cafebesøk med venner, ett klesplagg de synes er ekstra flott med som ikke er del av "må ha garderoben" osv. Flotte unger om jeg så skal si det sjøl!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå