Gå til innhold

Hva kommer du til å savne mest av mat/drikke i jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gikk akkurat opp for meg at jeg ikke kan spise fenalår! Vi pleier å kjøpe 1-2 fenalår hver jul, og så koser vi oss med det og øl om kveldene, med fyr i ovnen, talgelys og god stemning. Ølet komer jeg ikke til å savne så mye, men fenalåret blir et stort savn! Vet ikke om jeg klarer å holde meg helt unna. Hvis jeg legger skivene i frysern et par dager er det kanskje ok?

Gleder meg hemningsløst til mandarinene kommer da!!! Er vel ikke så lenge til..

Ellers har jeg nok synda bittelitt, har spist en brødskive med salami og majones, smakte lit røykelaks på et par skiver, og kjøpte en brie som jeg spiste helt alene (det sto på pakken at den var pasteurisert, da, er kanskje ok?). Litt dårlig samvittighet i etterkant, men guuuud så godt det var!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke jeg kommer til å savne noe i julen. Spiser ikke spekemat uansett, og det er ikke så viktig for meg med alkohol til maten...

Jeg vet dessverre ikke om fenalår blir friskmeldt av å ligge i fryseren, det er vel bare én type bakterier som dør av slikt?

Brien som er pasteurisert er vel helt ok.

Mmm, mandariner!

Skrevet

Kommer ikke til å klare meg uten fenalår altså :( *snufs*

Tror jeg må prøve å finne ut om man kan fryse et par skiver..hehe

Ellers så kan man spise røkt laks på brødskiva hvis den e nyåpnet og fersk fra pakken...

Har aldri vært noe særlig for alkohol uansett, så den blir jeg ikke å savne...

Klementiner derimot skal jeg spise masse av...:) :)

Har allerede måttet kjøpt et par, men de er ikke sååå gode...

Å julebrus!!!!!:) Namme namme nammenam :)

Julestemning here i come :)

Skrevet

Kommer til å savne røykelaks og juleøl. Ja, jeg kommer til å savne øl og vin til jul;)

Skrevet

Spekemat og røykelaks kommer jeg til å savne definitivt..

Kan man spise det om det fryses ned? Og hvorfor er det egentlig farlig å spise spekemat?

Skrevet

kommer til å savne juleølet ja.. selv om det finnes alkoholfrie øl... så er det liksom ikke det samme utvalget... men det skal nok gå greit tenker jeg...

Skrevet

Rødvin.. Helt klart..

Kommer ikke til å savne det bare i jula, men hele svangerskapet;o)

Skrevet

Jeg kommer nok til å savne vin aller mest.

Ellers bruker jeg å drikke øk og akevitt til ribba. Synes alkoholfritt øl smaker helt greit, så jeg får kjøpe inn en 6-pack... Må kanskje kjøpe inn mer forresten for mannen må være "kjørbar" når vi er såpass nært termin.

Skrevet

Vil bare tipse om Santa Clausthaler, som jeg drakk forrige gang jeg var gravid.

Synes ikke alkoholfritt øl smaker spesielt godt, men den kunne jeg faktisk ikke smake at var uten alkohol.

Skrevet

Roastbiff blir helt klart det største savnet! :( Vet ikke om jeg klarer holde meg helt unna... :/

Så kommer jeg til å savne alkohol. Men den skal jeg klare å holde meg unna :)

Skrevet

Kommer ikke til å savne noe spesielt :)

Jeg skal spise pinnekjøtt m/tilbehør og drikke vann og julebrus, samt Nidar marsipan til dessert, da har jeg det jeg trenger, hehe :)

Skrevet

spekemat savner jeg allerede, og det kommer til å bli smerte i jula når alle andre sitter og gomler sånne godsaker. Også røkelaks som er nevnt, etterhvert kommer rakfisken... eggedosis, en whiskey til gaveåpningen, en røyk etter mamma har lagt seg mmmmm

mye som var så godt før som ikke har vært godt de siste mnd og, f.eks. hvitløk, oliven, det meste av eggemat, for fort for mye smågodt. Jeg venter fremdeles på dilla, det eneste jeg har fått hittil er avsky for enkelte matvarer....

Skrevet

Savner spekemat her og. Hjemmelaget julebrygg blir nok og savnet..

Men gleder meg til sylte, bayonskinke og lefse. Og ikke minst julebrus og klementiner:)

Skrevet

Åååå... Jeg kommer også til å savne spekematen... Det er jo bare snadder... Skal kjøpe et lår ekstra å fryse det ned til i februar, og kose meg med det da :o)

Ellers klarer jeg meg fint uten vin, akkevitt og Champagne, som ellers ville "hørt" jula til ( I begrensede mengder selvsagt)...

Til deg som har spist Brie, det har jeg også, men nå sa JM til meg at NEI selv i de pastauriserte brie typene er det funnet listeria bakterier,så det måtte jeg ikke finne på å gjøre igjen.... :( Er jo såå godt...

Det er ikke nok å fryse fenalåret, det dreper bare den ene typen bakterie, alt kjøtt må varmebehandles (kokes eller stekes) for at det ska være trygt...

( Kom til å tenke på asparges med spekeskinke, den blir jo stekt, kan man spise det kansje??? Anyone?? :)

Men jula blir jo kos uansett da, vagge rundt... Blir vel selvskreven som Nisse i år, slipper i hvertfall pute på magen :o)

Skrevet

Nyåpnet pakke med røykelaks kan spises:-) Fra matportalen:

Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.

Jeg spiste mammas laksepate med røkelaks sist jeg var gravid og jeg kommer nok til å gjøre det denne gangen også.

Spekemat har jeg ingen spesiell tradisjon med å spise i jula, så det skal jeg klare meg uten. Juleøl pleier jeg heller ikke drikke, så jeg tror jeg skal klare meg veldig fint gjennom jula. Bare jeg får hamstret julebrus i tide:-D (det var nemlig et år de var utsolgt overalt når jeg skulle ha, heldigvis skulle jeg feire julaften hos mamma og pappa og de hadde fått tak i det)

Skrevet

savner allerede et par glass rødvin til en god middag :(

men ellers skal jeg klare me braa tor jeg :)

Skrevet

Kaffe med Baileys i kommer jeg til å savne. Åsså hjemmelaget julebrygg. Ellers skal det vel gå bra med pinnekjøtt, riskrem og julebrus. Nam, nam:) Må nok snart gå til innkjøp av alkoholfritt øl, for det frister no innmari når gubben tar seg en øl til maten. Det rare er att når jeg kan drikke alkohol, så frister det ikke;)))

Skrevet

Kommer ikke til å savne noe i jula. Spekemat er ikke noe jeg forbinder med jul. Dessuten spiser jeg det når jeg føler for det... Små mengder en sjelden gang det serveres koldtbord i forbindelse med jobb. Rødvin er ikke noe spesielt savn, så det klarer jeg fint å holde meg unna. Pleier å ha en kaffe med baileys på kvelden juleaften, og det er ikke umulig at jeg unner meg det i år også. Har som dere skjønner en ganske liberal holdning til det å være gravid .-)

Grunnen til at de ikke anbefaler spekemat/rått kjøtt er forresten faren for listeria og toksoplasmose. Toksoplasmose dør av frysing, Ikke nødvendigvis listeria, som tåler kulde veldig godt. Og som kan formere seg enda raskere etter ting dersom det finnes i kjøttet. På en annen side skal det mye til før listeria dukker opp i så salt kjøtt som spekemat er.

Skrevet

trodde det var slik at fosteret kunne ta skade av bare et glass alkohol også jeg da?

uansett,alkohol og røyk har jeg slutta helt med når jeg fikk vite at jeg hadde en liten en i magen:)

er heller ikke mye pent å se gravide drikke alkohol eller røyke... men men,det er nå min mening:)

forresten, jeg kommer ikke til å savne noe i jula. hverken alkohol eller spekemat er noe jeg forbinder meg jul:)

skal nyte julematen for alt den er verdt:)

Skrevet

Juleøl og røykalaks. :-/

Skrevet

Ang. brie (og andre mykoster) så kan du spise dem i varmmat. Varme ostesmørbrød med brie er snadder. Bare pass på at osten er helt varm (bobler).

Skrevet

RAKFISK!

Kommer til å bli ei pine å sitte og se på de andre spise det...

Skrevet

jaa der kom rakfisken :-) Det er noe av det beste jeg får. Rakfisk med potetmos og rømme, pakket inn i lefse, men rå løk.. NAM.

Ellers tror jeg det ska gå greit :-)

Skrevet

Jeg kommer virkelig til å savne SPEKEMATEN. Jordmor sa det var trygt om jeg fryste det først men er skeptisk. Etter at baby er ute kommer jeg til å storkose meg med spekemat. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...