Gå til innhold

Dere med jenter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte de å leke med dukker, dukkevogn osv?

Har allerede fått spørsmål om hva vi ønsker oss til jul til vesla. Babyleker har vi flust av, så det trengs ikke, og er jo kanskje greit å få noe annet enn bare klær (som vi trenger), så tenkte at vi kunne jo kanksje tenkte litt fram i tid. Begynner de med dukker og slik før de fyller 1 år? Eller er det ikke noen vits å ønske seg slikt til henne før til 1 års dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har ikke vært så veldig opptatt av dukker, og hun begynte hvertfall ikke før hun ble 2-3 år.

Skrevet

Her i huset har ikke dukker vært særlig populært hittil for 4-åringen. Hun liker bedre å bruke bamsen sin som "baby":o) Jeg ville ønsket meg bøker så dere har det til senere. Prinsessebøker osv. er populært her.

Skrevet

Fikk en til 2 årsdagen og en annen til 3 årsdagen. De lekes med periodevis som alt annet. Til babyer tror jeg en kosebamse er bedre, noe mykt.

Skrevet

Mine jenter har alltid vært veldig "jentete" og eldste her fikk dukke da hun var 9mnd;) Det var foreldrene mine som kjøpte en liten babydukke som hun kunne leke med og venne seg til å bli storesøster (jeg var gravid da...)

Hun fikk gråtedukke og dukkevogn til to-årsdagen sin og det var veldig populært!!

Da hun fylte 1 år fikk hun en slik tre-dukkevogn og den var godt brukt da hun fikk den "ordentlige" dukkevognen.

Søsteren fikk dukkevogn på 1-års dagen sin for da hadde de krangelt om storesøsteren sin i 1 mnd...:=)

Nå som de er 5,5 år og 6,5 år bruker de den bare ute av og til så de lekte mest med slikt da de var 1-3 år.

Skrevet

Min fikk dukkevogn til ettårsdagen. En liten rød en i tre. Hun har lekt med den siden. Nå har hun faktisk en i hver etasje av huset og begge brukes aktivt. Dukken går opp og ned av vognen og den trilles rundt . hun er muligens en skikkelig dukkejente da de i bhg fortelelr at hun leker med dukker og voigner hele dagen der også...

Skrevet

Den som leker med dukker her i huset, det er lillegutt på nesten 4 år. Storesøster på 6.5 år har aldri brydd seg om babydukker.

Hun fikk intet mindre enn tre barnevogner og x-antall dukker og dukkeklær fra velmenende besteforeldre, men det havnet etterhvert på lillebrors rom.

Ikke alle jenter som leker med dukker :-)

Skrevet

Det er veldig forskellig. Har tre jenter som alle har vært ulikt intressert i dukker og fra hvilken alder. Men alle tre har fått en Baby Born dukke første julen sin av tanta si. Synes det er en veldig fin gave jeg, så hadde fint kunnet ønske det. Minste som er 14mnd er den som har vært mest dukkegal så tidlig, hun begynnte vel å kose med dukkene sine når hun var ca 10mnd. Hun elsker dukkene sine slenger armene rundt dem og koser de hardt, hehe. Hun har an Baby Born og en liten med myk kropp. Hun leker foreløpig mest med den lille, men leker med Baby Born dukka og.

Hvis man ikke har ting man trenger til de er det veldig smart å tenke litt fremover:) Så jeg hadde nok ønsket meg en dukke(eller to sån som minsta har) kanskje en stabil og fin dukkeseng, en dukkevogn i tre(brio) minsta elsker sin, triller dukker, leker, bamser og annet i den. Et trelekekjøkken. En annen ting som har vært og er veldig populær her er Fisher Price sin stol (den med et litet bord med lampe og bok)

Nå vet jeg jo ikke hvor gammel jenta di er til jul da men dette var noen eksempler. Hvis hun er veldig liten fortsatt hadde det kanskje vært lurt å ønske seg tripp trapp stol og bilsete nummer to.

Skrevet

HUn er 2 år og er glad i dukkevogn og babyen sin, men det har ikke kommet før nå, ville også øsnket noe annet til jul i år :)

Skrevet

Plutseilg ved 1,5 år ble det helt krise å reise fra åpen barnehage og foralte dukken der.

Hun hadde da en stund allerede drevet og "ordnet" med bamsen.

Jeg kjøpte en billig liten en sånn foreløpig, og det ser ut til å holde enn så lenge. Klarer jo ikke å ta av og på tøy osv enda og den blir av og til kost og stelt med og av og til slengt veggimellom.....

Skrevet

Hun er ikke kjempeopptatt av dukker, men etter hun starta litt i barnehage nå i høst har hun blitt mer opptatt av det, mest å kle av og på henne, bytte bleie på den og sånt. Hun fyller snart 2 år. Dukkevogn var veldig stas fra hun var 14-15 måneder, før det var det en sånn tre-vogn hun trilla rundt på, det har hun gjort siden hun var rundt 11 måneder(de er tyngre og stødigere slik at de kan holde seg oppe uten å kunne gå selvstendig), men en slik vogn har du sikkert etter guttene dine.

Skrevet

Hei! Har tre jenter og en gutt, hun på 4 leker periodevis med dukker, ikke så veldig opptatt av de egentlig. Mest opptatt med duplo og bamser. Hun har masse dukker etter storesøstra og dukkevogn, den er i grunn ganske ubrukt.. Storesøstra lekte heller ikke så masse med dukker. Men alle er jo forskjellig!! :)

Så for mine jenter har det ikke vært vits å kjøpt dukkesaker før de fylte 1 år.

Skrevet

Nei ikke sant, her har mellomste vært lite intressert i dukker. Lekt med det iblant og gjør det fortsatt. Men det tror jeg er mest for at storesøster som er veeeeeeeeldig jentete gjør det (det skal sies da at hun er veldig glad i barbie og polly pocket). Melomste her er litt guttete av seg, hehe. Hun er helt oppslukt av Cars og da fremforalt McQueen og Tow Mater. Har masse lekebiler og klær med cars motiv

Skrevet

vesla her var veldig glad i dukker ganske tidlig, hun fikk vel en arvet dukke av en av søskenbarna sine når hun var ca 6måndter. Og det var allerede stas da^^

Hun fikk sin første nye dukke på ett-års dagen sin, med stor suksess:)

Og dukkevogn på to-års dagen, men den kunne hun egentlig fått tidligere hvis det var det om å gjøre^^

Jeg trur det var lekekjøkken og dukker som var det store fra 1-2 år her i huset i hvertfall^^

Skrevet

Hvis hun ikke allerede har det ville jeg heller ønske meg en "gå-vogn" i tre, de fungerer fint som dukkevogn. Mini på 3,5 er førnøyd med sin lille paraplytrille til 70 kr, det er jo et rimeligere alternativ i fall det ikke er så interessant. Det er stort sett bamsene som får sitte på, babydukken var morsomst å tegne på :)

Skrevet

Jeg tror vi skal ønske oss dukke til ettårsdagen i desember. Hvis hun ikke vil leke med den, tror jeg storebror mer enn gjerne tar over! :-) Han er veldig opptatt av babyer etter han ble storebror (2 1/2)

Skrevet

Min er 1,5 år og hun er ikke særlig interessert enda. Hun kan gå ute og trille en dukkevogn, men det kunne like godt være en gåbil hun trillet. Hun liker bare å dytte ting. Hun er ikke spesielt opptatt av dukker eller andre "jente-leker".

Skrevet

Jeg har også tre jenter og det går veldig i perioder som med alt annet. Minstejenta er nå 1,5 år og hun har vært helt vill etter dukker i ei god stund, i hvert fall siden før hun fyllte året. Hun har ei dukke under armen hele tida nå. De på 5 og 3 er ikke så interessert nå, men det går som sagt i perioder.

Særlig artig å trille dukkevogner da :)

Skrevet

Hun er nå 19 mnd og det er først nå at hun har fått øynene opp for dukka og dukkevogna, veeeeldig populært nå ja :D

Skrevet

Takk for alle innspill! :-) Mange gode tips her.

Tenker også litt at om hun får til jul, så kan minstegutten få låne litt, han liker nemlig godt å leke med slikt, men vi har ikke noe (den ellers så liberale pappaen nekter å få dukketing i hus til guttene). Kan jo så klart også være hun ikke blir interessert i dukker, det får vi vel se med tiden. Jeg lekte nesten ikke med dukker som liten, men vesla er allerede ganske ulik meg i personlighet, så hvem vet? :-)

Skrevet

Jenta mi fikk sin første dukke til jul rett etter at hun fylte 1 år (fyller 20. november). Den dukka var med over alt og var den mest populære julegaven av alle. Kjøpte i tillegg en sånn paraplytrille til dukka som også var utrolig populær.

Nå er hun straks 3 år og leker enda ganske mye med dukker.

Skrevet

Vi hadde to gutter før vi fikk vesla, og det var jo stort sett bare biler og babyleker rundt omkring her, så det virket neste som hun gikk litt i opposisjon allerede i 7-8 mnds. alder mot alt som lignet på gutteleker! Jeg tok helt tilfeldig fram en gammel, stygg dukke som antakeligvis har kommet fra meg, og hun omfavnet den med en gang, og siden har det gått i dukker her! ;) Hun har tre dukker (riktignok ikke så store) og de må være med overalt, hvis ikke blir det krise og nå er hun halvannet!

Skrevet

Helt enkelt : har du barn fra før så har du også leker fra før. Da er det greiest og ønske klær.

Men om du også har noen du kan få leker av/arve. Eller låne. Så er det så greit med klær som julegaver fra andre. Kjøp en leke selv.

Vi ønsker ull undertøy eller hel dress i ull. Våre er 9 mnd til jul.

Skrevet

Ja, vi ønsker oss mest klær, men mamme og svigers maser om noe leker også, kjedelig med bare klær synes de ;-) Så da gjelder det å komme på noe. Vi har 3 gutter fra før, så har tonnevis av babyleker, biler osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...