Bettan:-) Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Hei Jeg trenger seriøst gode tips og råd her.Jenta vår på 3.5 er verdens snilleste og aldri noe problem å legge på kveld kl 19:00.Hun er født for tidlig og i tillegg mye bekymringer da hun kom til verden.Hun fikk eget rom da hun var 1 år og har etter det kommet inn til oss på natta og hun legger seg videre der til å sove. Vi har hatt egen seng til henne inn til oss for å slippe det nattestyret. Men, altså så er det nok........hun kommer inn i den tiden vi legger oss og ligger der hele natta.Blir da selvfølgelig vekket tidlig med vekkeklokke m.m! Dette kan ikke fortsette, alt av privatliv forsvinner........... Jeg vet det er "ris til egen bak".I natt har vi hatt runde nr 2 til avvenning.Det har da altså ikke gått bra.starter rundt midnatt og holder cirkus 2-3 timer om at hun ikke vil ligge i egen seng, er redd og sier hun fryser(er ikke kald,men skjelver p.g.a redsel) Aldri hatt våkennetter med henne før så dette er uvanlig av henne. Jeg synes det er trist og har vondt for pia mi selv om jeg vil gjennomføre det. Vi er en familie på fem i huset og hun vekker hele huset og styrer. Trenger seriøst gode tips til hva vi skal gjøre for å få henne til å ligge i sin egen seng og sove natten gjennom. det funker ikke med at døren er oppe på gløtt, heller ikke litt lys i kontakten.
metaMORfose Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Gode avtaler på forhånd har jeg lært meg er alfa og omega. Fokuser på at hun nå er stor jente og at det da er naturlig at hun sover i sin egen seng. jeg er ikke veldig for skjemaer og klistremerker osv, men for noen fungerer det med en premie og noe konkret å strekke seg etter. Da kan fokuset endres fra engstelse til oppspilthet. Hvis hun er redd kan det være at hun trenger en forandring. Går det an til å ommøblere på rommet hennes? Flytte senga, og la hun være med på å bestemme flyttingen? Det kan også endre fokuset hennes. Det kanskje viktigste er at DERE tror at hun kan ligge alene. Hvis dere er bekymret for at hun skal være rett osv, er det lett å flytte den angsten over på henne.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 15. oktober 2009 #3 Skrevet 15. oktober 2009 hva med at en av dere legger dere inne sammen med henne et par netter? jeg tror i allefall at dess lenger hun får holde på, dess værre blir det. Legg et pledd på henne i tillegg om hun fryser. Har hun kosedyr som hun pleier å ha med seg?
Bettan:-) Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2009 Takk for svar.Hun har 2 kosedyr oppi senga, men aldri vært spesielt intr i dem.De er der bare. Vi har lagt oss oppi senga hennes på skift jeg og mannen for å roe henne.Er litt redd for at det også kan bli en vane at vi ligger sammen med henne der så hun våkner om natta for at vi skal ligge der liksom. Hun fryser ikke, men er skjelver for at hun er redd. Nå har vi vært på Ikea og kjøpt inn skinn til å legge under så det blir enda mere behagelig og evt varmere. Venter spent på hvordan den 3 natta blir i natt
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har også vært igjennom slike runder, og av erfaring syns jeg at det beste er bare å være bestemt. Når hun kommer inn på rommet, er det bare å følge henne tilbake til hennes rom, og forklare henne at hun er stor nå, og greier fint å ligge på eget rom..etc.... Regner med at dette må gjenntaes mange, mange ganger, var iallefall slik med gutten min... Men til slutt så vil hun ikke komme, og da vil du ligge våken, fordi du ikke skjønner hvorfor hun ikke kommer...hehe:)) Det kan fungere med premier også, slik metamorfose skriver....
tikktakk Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 Vi har hatt samme problem som dere - for snille :-) Men alltid vært konsekvente på at han skal legge seg å sove i sin seg. Vi sov på gulvet til vår sønn i 3-4 dager, også tok vi ut madrassen, så var det kanskje en uke med litt våken netter - han kom vi fulgte han tilbake - satt der litt og gikk tilbake. Byttet på kveldene. Vi har innredet rommet hans sammen med han og vært på IKEA og kjøpt nattlamper - Spöka lampe som har både i og ved sengen og døren står åpen til gangen hele natten (vi logger den når han har sovnet og åpner når igjen når vi legger oss). Finn felles løsninger. Lykke til.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 Et tips jeg fikk for en del år siden var å ha en madrass på mitt rom og hvis gutten skulle ligge på mitt rom måtte han ligge der og måtte ta med seg dyne og pute fra sitt rom. Kosen med å ligge hos meg forsvant fort og det ble mer styr med å komme inn enn med å bare bli liggende i egen seng. Gikk litt tid før han forstå gangen i det, men han fikk beskjed om å hente dyne og pute på rommet sitt og legge seg på madrassen hvis han skulle sove på rommet mitt, og vips så gadd han rett og slett ikke styret lengre. Jeg følte meg som verdens verste mor når det stod på, men det funket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå