Gå til innhold

Er Hydrokortison sterkere enn vanlig Kortison?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påstand fra Pia`s oldefar for en tid tilbake.

Har tenkt på det hele tiden siden.

Hun går på kortison i tabl form, mens han bruker Hydrokortison kremmen.

Han la først ut mye opp og ned om at det ikke var bra for lille kroppen hennes å gå på det. Noe vi vet, men det er mye bedre en alternativet om hun ikke går på det.

Så avsluttet han med at hun går i det minste ikke på Hydrokortison slik som han. (Han vil helst være den som er sykest hele tiden, mest synd på, men ikke svakest)

Jeg mente det var to forskjellige ting, mens mannen var enig med bestefaren sin.

Hva er egentlig svaret her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg no ikke hva datteren deres bruker, finnes mange forskjellige typer kortison, og de havner i forskjellige klassifiseringer.

Men salven som heter Hydrokortison havner hvertfall i Gruppe l kortikosteroid. Det er gruppen for de milde typene. Den typen salve blir gjerne brukt mot mildere eksem eller rolige faser av mer hissig eksem f.eks.

Gruppe 1 inneholder altså Hydrokortison og Mildison bl.a. (svake)

Gruppe 2 inneholder bl.a. typene Locoid og Apolar (middels)

Gruppe 3 inneholder f.eks. Betnovat, Ibaril (sterke)

Gruppe 4 inneholder Dermovat (meget sterke)

Så hvis det er salven som heter Hydrokortison den eldre i familien bruker så er det ikke er sterkt kortikosteroid han går på.

Håper jeg var til litt hjelp, sikkert rotete forklart men jeg er trøtt :P

Skrevet

Tabletter med kortison vil jo alltid være "sterkere" enn kremer man smører på huden og som virker lokalt (altså taes i liten grad opp i kroppen og virker mest i det ytterste hudlaget) mens tabletter virker systemisk - dvs at de virker i hele kroppen...... Har man en veldig kraftig allergisk reaksjon med utslett f.eks vil man nok ikke velge å behandle det med bare salver, men man vil få kortison i tablett/intravenøs form (avhengig av alvorlighetsgrad)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...