Gå til innhold

Kan man ha for mye melk? Eller amme for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at når han suger kommer det så sinnsykt mye melk, han liksom bare gafler i seg, får ikke svelget alt og spytter ut noe osv.

De siste dagene har han også begynt å skrike mer, han blir helt desperat, virker som han kanskje har vondt i magen.

Uff syns det er så vondt å høre på. Når han skriker sånn er det ingen ting som hjelper, ikke pupp, ikke bleie ikke vugge han etc, oftest på kveld/natt.

Siden han oftest sovner på puppen raper han sjelden, han liker heller absolutt ikke å bli lagt opp mot skulderen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her også er det så mye melk, særlig om natten og morgene, at han ikke klarer å svelge unna, slipper puppen, vræææler, puster som en hval, for så å suge videre.. ligger ofte veldig urolig og spreller med kroppen, men blir illsint hvis jeg prøver å ta han opp. han svelger mye luft fordi han "gafler sånn" som du sier, og det kommer ofte raper etterpå med en god dose gulp. får han ikke rapet blir han bare liggende å kave etterpå, og gurgle på en måte... noen ganger kommer alt han har spist opp igjen i det jeg løfter han opp.. min erfaring fra forrige gang er at dette regulerer seg selv, og at man ikke må finne på å pumpe seg først, fordi da vil det bare komme mer melk. ved tre måneders alder så virker det ikke som om man har så mye melk i puppene som vi har nå, og de spiser mye bedre uten å slite med å svelge unna.

Skrevet

JA, man kan helt klart ha for mye melk. Jeg hadde dette "problemet" inntil lille var 4mnd. Melka mi nedjusterte seg aldri etter fødsel. Først når lille var stor nok til å spise unna all melka ble det behagelig for min del.

Var mye kaving her også pga brannslange av en utdrivningsrefleks, ble ikke noe bedre av at puppene var konstant sprengte! Løsningen min var å amme liggende, da var det minimalt med kaving. I tillegg brukte jeg (noen ganger) å koble han av da utdr. refleksen satt igang og "sprute" i en klut til trykket gav seg litt, for så å koble på igjen.

Som hun over sier, prøv å unngå å pumpe, det stimulerer bare til mer produksjon. Lett heller på trykket, 20-50 ml, alt ettersom hvor mye melk du har!

Skrevet

Vesla skrek også masse på kvelden frem til hun ble ca. 2 mnd. Så ble det sjeldnere og kortere skrikeøkter. Helt forferdelig å høre på mens det stod på. Har inntil nylig trodd at det var kolikk.

Løsningen her ble også å amme liggende. Fortsatt noe hyling fra vesla, men ikke så ille som når jeg satt. Det er først nå i det siste at melkemengden har stabilisert seg, og hun klarer å svelge unna. Nå er hun 3 mnd, og kveldene er rolige.

Hun liker heller ikke alltid å bli lagt opp mot skulderen. Noen ganger slipper hun, og rapen kommer etterhvert. Andre ganger slipper hun ikke unna da jeg vet at rapen er rett rundt hjørnet :0)

Skrevet

Takk for svar jenter. Så det er egentlig ikke så mye å gjøre da? Ser jo noen ganger at han når han slipper puppen plutselig så spyler jeg han jo ned stakkars hvis jeg ikke rekker å reagere. Skal virkelig prøve å koble han litt av og sprute litt i en klut ja:)

Føler her også at det beste er å ligge å amme, men det lar seg jo ikke alltid gjøre om man er ute:( han kaver også litt mindre da..

Får vel begynne å tvinge han litt mer til å rape også stakkars lille..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...