Sistah*G07*J09* Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Å ble egentlig ikke så mye klokere, men fikk nå spurt om det jeg lurte på. Var der pga at forrige fødsel ikke gikk som den skulle, og det ble hastekeisersnitt tilslutt. Mini som da ble født var 4140g og 39 rundt hodet, så stor unge. Denne gangen er jeg veldig bekymret for hvor stor ungen vil være og om jeg rett og slett er bygg for å føde en så stor unge på normal måte. Så på samtalen i dag, tok hun vekstestimering og jeg fikk bekreftet mine bekymringer. Snuppa i magen kommer til å være ca. 4500g ved termin. Skal tilbake om 2uker for ny vurdering, da skal visst to leger måle babyen i magen, for å kryss sjekke hverandres mål osv. å visst ungen fortsatt er stor så blir det mest sannsynlig planlagt keisersnitt vel en uke før termin. Legen sa at de helst ikke satt i gang fødsler der ungen var stor?? noen andre som har hørt dette?? var ihvertfall derfor de ville ta keisersnitt i stedet. Men men, føler meg ihvertfall 10kg lettere, siden jeg fikk snakket om mine bekymringer i forhold til fødselen
lille oss Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 jeg har og vært på ekstestimering og fått beregnet at babyen kom til å være ca 4500 g ved termin.. legen sa at i værste fall jeg gikk over kuinne den bli så stor som 5500 g.. dette er mitt andre barn, og legen mente at 4500 g klarte jeg å føde siden første gang kom en jente på 4100, men at jeg fikk komme tilbake dagen før terminen for en ny estimering... han sa ikke noe om igangsetting, men jeg tok det bare for gitt at det var det som ville skje hvis jeg ikke startet av meg selv.. sa legen din noe om hvorfor de ikke satt igang for store unger? vil ike ha keisersnitt!
Sistah*G07*J09* Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2009 Legen mente at i mitt tilfelle ville det være uheldig med igangsetting. I og med at jeg ble satt i gang forrige gang, å det ikke gikk som det skulle da. Så denne gangen ønsket de å unngå dette. Hun sa at det beste var jo visst fødselen min startet av seg selv, men visst neste estimering viste seg å være lik den jeg hadde i dag, så ville de heller ta kesiersnitt. Siden de ikke er sikker på om jeg er "bygd" for å føde en stor unge. Siden du har født en stor unge før, så blir det nok ikke noe problem denne gangen heller Vi er jo alle forskjellige, heldigvis
maizi Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Hei! Fikk litt panikk nå når jeg leste innlegget ditt... Gutten i magen min er estimert til å veie 4600 til termin (går ironisk nok til vekstestimering pga lite barn sist). Har ytret min bekymring til legene ang å føde en så stor unge, om det evt er mulig å bli satt i gang rundt termin. Dette avviser de blankt og begrunner det med at svangerskapet er friskt og normalt og at babyen kommer når den er klar. De har ingen betenkeligheter med å la meg gå 14 dager på overtid sier de. Hmmm, er skeptisk..Ble satt i gang sist og den fødselen gikk ikke helt som den skulle og endte med at barnet måtte klippes ut og taes med vakuum, uten noen som helst form for smertelindring. Syntes det var helt jævlig og gruer meg enormt nå. Hvordan vet de hvem som er kapabel til å føde så store unger? Virker også som det er litt forskjellig prakis fra sykehus til sykehus. Jeg skal føde i Bergen, dere? Noen gode tips til meg? Er livredd....og termin om noen dager og ingen tegn på nær forestående fødsel.....Hjelp!!
maizi Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Et spm til... Hvordan er SF målet deres i forhold til gjennomsnittet? Mitt ligger like over gjennomsnittet nå og babyen har fremdeles plass til å snu seg frem og tilbake, så kan ikke helt forstå at det skal være plass til en unge på 4500 g. Men er vel utrolig så smidig de er:)
Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Til Maizi! Jeg er også veldig bekymret for å føde igjen. Ble også klippet og fikk ikke bedøvelse av noe slag... Grusomt! Jeg har blitt anbefalt å snakke med en som heter Inger Sofie på KK i Bergen. Hun jobber med fødselsangst og lignende. Hun har kontakter på føden og kan hjelpe deg å trekke i de rette trådene slik at fødselen blir best mulig. Jeg skal høre om jeg kan snakke med henne når fødselen nærmer seg for meg. Det blir først i desember en gang. Så jeg skal vente litt til... men du kan jo ringe og spørre etter henne.
maizi Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 Det skal jeg jammen gjøre! Tusen takk for tips!
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 14. oktober 2009 #8 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg var på fødselssamtale igår, pga stor baby sist (4290g og 37 cm h.o), og ved sist vekstestimering sa legen at denne babyen havnet på rundt 4 kg til termin. Forrige fødsel endte i akk.ks, og nå vil jeg helst klare å føde vaginalt. Samtalen gikk bra, hun kom frem til ca samme mål som forrige lege, hodemålene ligger under det graverte feltet, mao godt under gjenomsnittet, derimot er magemålene noe høyere, slik at det drar opp vekten på babyen. For min del er ikke det så farlig, da jeg fokuserer mest på hodet, ettersom det er den største kroppsdelen å føde, og det bør bekkenet mitt klare, hvis målene stemmer sånn nogelunde Men jeg klarer virkelig ikke å tro på at han nærmer seg 4 kg, sammenlignet med hvordan jeg så ut på slutten i forrige sv.skap. I uke 40 forrige gang, lå symfysemålet mitt ett hakk over det øverste av det grønne området. Denne gangen ligger jeg under den røde streken, som illustrerer gjennomsnittet. Igjen sies det jo at man ikke kan basere fødselsvekten utfra sf-målene, men hvis lillegutt hadde vært i nærheten av str på datteren min, så kan det vel umulig stemme at magen nesten er halvparten av hvordan jeg var sist? Jaja, skal bli spennende å se da han kommer Ut skal han iallefall, så håper jeg bare at jeg skal klare det vaginalt denne gangen
Sistah*G07*J09* Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2009 Virker som det er litt forskjellig praksis rundt omkring ja, skal føde i Bodø. Dumt at det skal være slik. De kan nok ikke vite hvem som er kapabel til å føde store unger, men siden min tidligere fødselshistorie er som den er, så ble jeg visst regnet som en "rød fødene" (risikofødsel pga tidligere KS). Så blir ekstra godt passet på, både jeg og babyen. Jeg blir egentlig regnet som førstegangsfødene siden jeg aldri kom i aktiv fødsel sist. Ytret ønske om planlagt KS visst denne ungen var like stor/større enn første. Trodde jeg kom til å bli avfeid med det samme, men den gang ei. Virket ikke som det var noe problem, men det måtte seff diskuteres med de andre legene på KK. Får håpe for din del at du føder snart, evt får tid til å snakke med noen om dette, som tar deg på alvor å ikke bare feier spm dine bort. Uansett så blir du nok godt fulgt opp når fødselen starter, å stol på legene/jordmødrene, de kan jobben sin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå