Theagullet Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Noen med erfaring her? Var på UL i dag 32+4 og fikk er vekstavvik på 11.11%....noen som har fått lignende beskjed, og hvordan har det gått? Noen som har født og fått veldig små barn? De estimerte ungen til å veie ca 1050 g, ifølge BIM så skal ungen nå være ca 1500 g....blei litt bekymra bare..
C <3 M <3 E <3 Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg hadde veksavvik på begge mine to, de var forholdsvis 2900 og 3100 ved fødsel. Med mindre avviket blir større og større når det nærmer seg temin, så tror jeg ikke det er så farlig. Betyr bare at du får et lite barn, noe som kan være greit med tanke på fødsel:-P De går jo ut fra gjennomsnittet når de måler avvik, men noen får små barn og andre igjen får STORE barn.
Ladybug~N&E Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 jeg fikk et lite barn. 2,6kilo. men han var estimert til 2kilo i uke 33+1 og det var midt på normalen så avvikene hans kom etter dette. om din veier 1kilo nå så er jo dette nesten 50% mindre enn det min var på samme tid??? det er veldig lite. men et avvik på 11% kan fort rette seg og det er ikke sååå mye! og de beregningene på bim må du bare lukke øynene for. de stemmer ikke i det hele tatt!!! helt på trynet fra begynnelse til slutt!!
Theagullet Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2009 Husker du som "venter på nr. 3" hvor mange % avvik du hadde? Fikk litt noia her når jeg har 50% mindre baby enn andre til ca. samme tid....
Ladybug~N&E Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 glemte å legge til at barn legger på seg i rykk og napp og at et vekstavvik kan fort rette på seg. dessuten så er det sånn at noen får store barn og andre får små tror nok ikke du skal bekymre deg om ikke legen din gjør det!!
Mamma med to søte små Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Fødte et barn med et vekstavik på -29% for noen år siden, var 2500 kg. Har et vaekstavik på 11% nå, men det var ikke mye sa legen til som tok ultralyden. Som noen sier, noen barn er små og noen er store Har lest at mange her inne sier at den vekten på bim ikke stemmeri det hele tatt.
Theagullet Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2009 Lyserosa&Lyseblå: Hvor langt på vei er du nå da? Litt interessant siden vi har samme vekstavvik.. Legen min mente også på at det var et "akseptabelt" avvik, men man blir jo bare så fort bekymra for alt mulig Fikk nemlig tre uker før termin med nr. 1...og det er jo ikke noe særlig hvis det skulle skje nå igjen, med tanke på at ungen kanskje er veldig liten i utgangspunktet.
Mamma med to søte små Skrevet 14. oktober 2009 #8 Skrevet 14. oktober 2009 Er i uke 34, får ekstra oppfølging pga litt høgt vekstavik med forrige mann. Det var aldri noe form for "panikk" med forrige om vekstaviket var 29%, så jeg tenker ikke at 11% er så mye. Skal du på flere kontroller? Hvis du er redd og usikker ville jeg bedt om en ny ultralyd om noen uker, så kan de heller følge med litt ekstra. Regner med at de sjekket at alt annet fungerte som det skulle, morkake, blodstrøm i navlestreng osv.
Theagullet Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg fikk ikke beskjed om noen flere kontroller nei...men nå kunne jeg godt tenkt meg det, kan kanskje bare snakke med fastlegen min om å få en UL om noen uker igjen. Litt betryggende å komme tilbake for en sjekk.. Hun sa ingenting om navlestreng men at morkaken var littegrann for langt ned, men visstnok ikke så mye at hun trodde det kom til å bli et problem.
mammatilen:) Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 Heisann! Jeg var på kontroll for avflatende symfyse-fundus mål i uke 36+2 og nå i dag i uke 38+2. Grunnen til at jeg ble satt opp til ny kontroll var at en UL undersøkelse vil jo ikke si noe om veksten - en må jo ha en kontroll til for å kunne si noe om med hvilken rate barnet vokser. Synes derfor det var litt rart at du ikke fikk innkalling til ny time. I min undersøkelse gjennomførte de en CTG pluss sparketest (selv om han sparket fint i følge mor:), før de så på barnets strl (magemål og lengde på lårbein, hodemål), mengden med fostervann, og blodtilstrømning i navlesnor. Etter to uker hadde forsåvidt gutten lagt på seg (en estimert) 400 g, uten at noe av dette har gjort utslag på hverken s-f mål eller vekt til mor:) Ser fremdeles ut som jeg gjorde i 6 mnd jeg - men i 6 mnd så jeg stor ut... Viss du føler deg usikker ville jeg absolutt ha tatt kontakt! Jeg ventet bare et døgn fra fastlegen fant avvikende mål til jeg var inne på kontroll, og det var mer en nok for katastrofetenkeren meg. Hadde lest alt jeg kom over på nett, og sutret over bilder av andre damer i samme uke som struttet med kjempemager... Det er godt å få svar på spm fra helsepersonell og føle at en blir ivaretatt. Husk også som noen skrev over her at de kan vokse i rykk og napp! Lykke til!
Theagullet Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 14. oktober 2009 Tusen takk for mange gode svar Har bestemt meg for å definitivt ta kontakt med fastlege og få avtalt ny UL. Greit å være sikker på at blodtilstrømning i navlesnor er ok og at vekstavviket ikke blir verre i alle fall. Er liksom noe betryggende med å føle at man blir fulgt litt ekstra ved sånne ting. Dumt å bekymre seg villt, når man kan få komme til ekstra sjekk, og alt kanskje viser seg å være i orden Har jo lyst til å kose meg de siste ukene, ikke måtte gå rundt å være bekymret...
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 14. oktober 2009 #12 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg er estimert til +15%, og fikk høre at han dermed ligger an til å bli ca. 3,9 kg ved termin. Ei venninne av meg fikk estimert -5%, og fødte en gutt på nesten 4 kg ved termin. Tror ikke du trenger å legge for mye i dette, men ta kontakt dersom du er engstelig. Du skal føle deg trygg.
Vekst Skrevet 15. oktober 2009 #13 Skrevet 15. oktober 2009 Hei, Jeg fikk målt vekstavvik på -10 % i uke 30 i dette svangerskapet etter at SF-målet hadde flatet ut i et par uker. Skal inn til ekstra sjekk 3 uker før termin for å sikre at gjennomstrømningen i navlestrengen fortsatt er bra, dvs. at morkaken gjør jobben sin. I tillegg fikk jeg streng beskjed om å ta kontakt med en gang dersom jeg merket at det ble roligere i magen. Har fra før to barn som begge også hadde vekstavvik på -10%, så jeg regner med at kroppen min standardiserer på "små" babyer. Begge de to første ble født 4 dager over termin og veide hhv. 3264 g og 3268 g. -Dvs. litt mindre enn snittet, men rikelig store og friske
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #14 Skrevet 15. oktober 2009 Vekten her inne på BIM stemmer ikke i det hele tatt. Jeg går utifra målingene til babyverden, og det samme gjør lege og jordmor (jeg fikk vekstkalender fra dem som var laget i samsvar med babyverden). På ultralyd vil de kunne sjekke bla. om blodgjennomstrømmingen i navlestrengen er god. Ved blodprøver skal de kunne sjekke om blodet ditt har riktig konsistens/tykkelse. Jordmor/lege avgjør om disse undersøkelsene er nødvendige eller om avviket ikke er urovekkende. Antakeligvis får du bare en litt liten baby, uten at det er noe å bekymre seg over:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå