Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Hvordan skal jeg forholde meg til pas. med påvist gule stafylokokker når jeg er på jobb? (Er sykepleier). Har for tiden en pas. med påvist gule i sår og en pas. med det i urinen. Bare vanlig kontaktsmitte ved sårstell/håndtering av foley eller holde meg helt unna disse to pasientene? Da jeg var på legekontroll sist hadde jeg + 2 på leukocytter i urinen, kan dette ha sammenheng?
Ate,mor til gutt nr3;-) Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg jobber i hjemmesykepleien og holder meg helt unna dem med noe ekstra smitte osv...alltid greit å være på den sikkre siden;-) Lykke til!!!!
pityriasis Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 MRSA er ikke farligere for gravide enn for andre. Du kan ta det helt med ro. Er selvsagt ikke noe artig å bli smittet/bærer, men dette påvirker normalt ikke fosteret i det hele tatt. Eneste er jo at det er dumt om du skulle få en MRSA infeksjon i et operasjonssår om du må ta keisersnitt etc. Jeg er 6.års legestudent, og jobber både som vikarlege (stud.med med lisens) på sykehus og i hjemmesykepleien på pleiesiden. I tillegg har vi jo mye praksis gjennom studiene. Nå som jeg er gravid prøver jeg å unngå pasienter med svineinfluensa, direkte kontakt med cytostatika/cytostatikapasientene, pas med CMV-infeksjoner og alle former for ioniserende stråling. Ellers omgås jeg pasienter som normalt, og steller absolutt sår selv om jeg er gravid. MRSA-sår skal jo uansett ha et spesielt smitteregime, så du er jo godt beskyttet uansett. Lykke til!
pityriasis Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Glemte å svare på leukocyttene i urinen... Det er meget lite trolig at du har en MRSA-infeksjon i urinveiene. Du ville da hatt utslag på andre ting enn bare leukocytter, særlig nitritt burde vært positiv, evt også blod/erytrocytter. Det skal sies at VELDIG mange gravide har utslag på leukocytter i urinen. Den vanligste årsaken er at urinprøven er forurenset med utflod fra skjeden, som er rik på leukocytter. Gravide har mer tynyflytende utflod, og det er derfor lettere å forurense enn hos ikke-gravide. Du kan, igjen, ta det helt med ro! Fortsett i jobben og omgå MRSA-pasientene med samme forsiktighet som du alltid gjør.
Frustrert frue;) Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Men gule staf. er vel ikke det samme som MRSA?!?! Da trådstarter ikke sier noen om at de gule staf. "hun har møtt på" er multiresistente? Hadde vært fint med en oppklaring, for nå ble jeg i tvil.
Frustrert frue;) Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 Men uansett så er det vil ikke farlig å omgå gule staf. så lenge man tar forhåndsreglene man alltid skal ta (kontaktsmitte).
pityriasis Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Nei, gule stafylokokker er jo ikke nødvendigvis MRSA - men i verste fall er de det. Når MRSA ikke er farlig for gravide, så er i alle fall ikke "vanlige" gule stafylokokker det, så blir jo egentlig det samme. MRSA er jo gule stafylokokker som er muterte og derfor resistente mot mange av våre vanlige antibiotika, og blant de bakteriene vi er mest bekymret for, i alle fall på stafylokokksiden. :-)
Elise80 Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg er sykepleier og holder meg helt unna pasienter med smitte. Man går gravid i ni måneder og jeg gidder virkelig ikke å ta noen sjanser denne korte tiden. Når det gjelder MRSA diskusjonen, så håper jeg virkelig at denne pas. er sjekket for det. Det har jo tross alt en stor betydning hvis pas skal legges inn på sykehus eller sykehjem. Alle pasienter i institusjon med MRSA skal isoleres. Å bli smittet av MRSA er virkelig mye verre enn"vanlige " gule staf. Som helsepersonell kan man få store problemer med å fortsette i arbeid hvis man er bærer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå