Snabeltann Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Må smokker kokes før de tas i bruk? Jeg prøvde å koke en MAM smokk her nå, men det satte seg masse vann inni den, som jeg da må skvise ut.. er det normalt? Skal de koke i fem min i såfall? tror jeg kokte den jeg hadde i 10.. Må de kokes når de ramler i gulvet osv også? har aldri brukt smokk til barn før, så kan ikke detta
Lykke2009 Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Kok de i 5 minutter... om det gikk 10 gjør ingenting!! =) (husk å hiv smokkene i KALDT vann og la de koke opp fra "scratch") Det kommer vann i de, skvis og rist ut.. heeelt normalt. Jeg ser litt ann hvor smokkene faller i gulvet og hvordan. Er det et skittent/ fremmed/ offentlig ol. gulv koker jeg dem, hjemme skyller jeg de bare somoftest. Men har ganske lav terskel for når de skal kokes! Lykke til... =)=)
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 takk for oppskrift!!!!!!!!!!!
Cessa med Christopher&Mia Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg mener å ha lest at smokk kun skal kokes første gangen før de tas i bruk og så kun skylles i kaldt vann etter det.
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Den skal bare kokes første gangen, deretter skylles. Nå er vi kommet til barn nr 4 i rekken, s her plukker jeg bare av evt hår ol om den detter i bakken/gulvet og stapper de inn igjen. Så det er faktisk noe i den der "Med nr 1 koker man, med nr 2, skyller man, med nr 3...osv" ;-) Ellers så er det anbefalt å bytte smokker hver måned. Akkurat dette er vi flinke til da. Evt også bytte, eller koke dem (selv om man egentlig ikke skal det) etter sykdom.
A1exandra89 Skrevet 15. oktober 2009 #7 Skrevet 15. oktober 2009 je har hørt på barselavdelingen at så lenge babyen er i nyfødt perioden, ca til 3 mnd rundtom der, så skal smokkene kokes regelmessig sa de til meg, hvis de brukes mye. og det har jeg merket for det kommer ofte litt melk i smokken også lukter det litt så jeg prøver å koke par ganger i uka, tar det sammen med flaskene siden jenta mi får flaske:). men når det er over 3 mnd tror jeg de kan bare skylles hvis de ikke har falt ute en plass da.
MiMa09 Skrevet 16. oktober 2009 #8 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg putter smokkene i sterilisatoren flere ganger i uka. Men nå bruker jeg pumpe hver dag og noen flasker pr dag pga pumpingen, så sterilisatoren brukes hver kveld. Det er en smokk eller tre opp gang den brukes. Men jeg ksteriliserer ikke hver gang den faller i gulvet så lenge det er her hjemme. Men mister jeg den på gulvet på kjøpesenteret eller sånt så er det rett i sterilisator når jeg kommer hjem.
Cruella De Vil Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Hm, jeg har hørt at smokkene skal steriliseres en gang i døgnet, jeg, hvorfor skal de ikke det? Jeg bytter smokk hver morgen og vasker den gamle smokken og steriliserer den (mikrosterilisator). Dette med å bytte smokk hver måned har jeg heller ikke hørt, er det fordi den blir slitt eller noe sånt?
Itsrejk Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg koker smokkene innimellom, må jeg innrømme. Kanskje annenhver uke, noen ganger oftere. Hiver dem med når jeg koker tåtesmokkene hans (bruker slike når han drikker vann). Småtten har vel rundt ti smokker i omløp nå, og jeg får ikke med alle hver gang. Bytter ikke hver måned, men sånn innimellom. Jeg vet man egentlig ikke skal koke smokkene annet enn før første gangs bruk, men det strider imot sunn fornuft, spør du meg...så jeg gjør det likevel, jeg. Bruker bare silikonsmokker, og det virker ikke som de blir slitt/forandret av kokinga. Alva: Har du ikke bikkje? Trodde det var bikkja sin oppgave å slikke "ren" smokken til nummer fire.
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 Næ, vi har to med bikkjeallergi i familien, så det går nok ikke, men 2 åring har skkert en del dritt på hendene innimellom han tafser jo litt på vesla sin smokk, holder det ;-) Med førstemann kokte vi den bare den datt i gulvet, med andremann en gang i døgnet eller så, med tredje kanskje en gang i uken. Vesla sine har vi aldri kokt annet enn før første bruk. Synes jeg skal få lov å skryte av at vi har de minst syke ungene i bhg, sist år hadde vi 2 dager hjemme med sykt barn og da hadde vi 1 åring og 4 åring i bhg, så jeg har tro på at det er sundt å bli eksponert for litt bakterier jeg :-)
Itsrejk Skrevet 17. oktober 2009 #12 Skrevet 17. oktober 2009 Heheh...tipper toåringen gjør nytta, ja. Jeg har også tro på "naturlig vaksinering". Jeg koker smokkene innimellom, som sagt, men de er gjerne noen runder på gulvet mellom hver gang. Ellers tror jeg veldig på det å utsette babyen for andre unger. Med søsken blir det jo sånn - og selv om småtten bare har en storebror er det mange unger innom dørene her i løpet av ei normal uke, og alle skal leke og kose litt med småtten. "Hihi...se, han spiser på fingeren min" var en gjenganger fra flere før tennene kom. Måtte litt opplæring til da...hehe...feks: Når du kommer rett fra barnehagen må du vaske hendene før du koser med babyen. Håndvask er jo generelt en bra sak, synes jeg. Tror de får nok bakterier i seg uansett, med barnehage- og skoleunger rundt seg på daglig basis. Imponerende med så lite sykdom med en ettåring i barnehage, Alva! Husker med gru den første sesongen storebror gikk i barnehage. Ti runder sykdom i løpet av tre måneder. Nå var jo han eldst, og neppe like utsatt for bakterier fra fødselen av som lillebroren blir. Men så har storebror nesten ikke vært syk siden den gang da.
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #13 Skrevet 17. oktober 2009 Sånn var det her også. Eldstemann var omtrent aldri syk som baby, men var syk annenhver uke, minst(!), første halvåret i bhg, deretter var det sjeldent. Han er 7 år nå og jeg husker faktisk ikke når han var syk sist, må være et par år siden. Nr 2 og 3 var mye småpjusk som babyer, men kjempelite syk når de begynte i bhg, spesielt nr 3. Vesla her er forkjølet for 3 gang nå, bare 9 uker gammel, så antar hun også blir lite syk når hun begynner i bhg. Som du sier, de blir jo mye eksponert for andre barn og dermed må immunforsvaret bygge seg opp mye tidligere en førstefødte som har lite kontakt med andre barn. Du skal se din kommer til å være mye mindre syk enn det din eldste var :-)
Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #14 Skrevet 17. oktober 2009 Litt godt å se det dere skriver her dere med flere barn, min minste er nemlig så mye forkjølet synes jeg! kanskje hun blir mindre syk når hun begynner i barnehagen... Førstemann var ikke syk før hun begynte i barnehagen så første halvåret fikk vi alt! Men etter det har hun faktisk ikke vært syk:)
ifie Skrevet 17. oktober 2009 #15 Skrevet 17. oktober 2009 Er det bare jeg som leser bruksanvisningen?? MAMsmokken skal kokes 5 min før bruk, og vann som kommer inn skal klemmes ut. Det står at de bare skal skylles i vann etter det, men jeg koker de innimellom likevel. Det står også at tuten skal dras i - til alle kanter - før babyen får den. Det er for å sjekke at den sitter ordentlig fast og ikke har hull. At man skal bytte smokk hver mnd er jo fordi de blir slitt. Det er nok bare sikkerhet fra MAM sin side, så de slipper å bli stilt for retten dersom en baby skulle komme til å bli kvalt av en slitt og ødelagt smokk
Cruella De Vil Skrevet 18. oktober 2009 #16 Skrevet 18. oktober 2009 Haha, bruksavisning, hva er det?!? (*tvinne håret*) Men da var jo ting litt klarere, ja. Er fortsatt litt forundret over at de ikke skal steriliseres daglig, er jo det man "alltid" har hørt, i hvert fall frem til babyen er 3 måneder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå