1 Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Var på 15 mnd kontroll med jenta mi i dag, og hun var 8 kg og 75 cm.. Lagt på seg 30 gram på 2 mnd... Er ikke bekymret for henne, da hun er aktiv og energisk, godt humør og tidlig utviklet på mange områder. Men vi skal uansett forsøke noen grep for å se om hun legger på seg mer. Så hadde det vært kjekt å høre om det er flere som opplever å ha noen små tasser i hus:)
mor,2 prinser & 1 prinsesse <3 Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Her har jeg en av hver, min yngste på 2 år er nesten like stor som storebroren på 4 år, men han på 4 år er liten i forhold til hva han burde vært i alderen han er i.. Men han er da født 6 uker før termin, altså prematur, men han klarer seg, jeg trur nok ikke det er krise for hu vesla di, hun er ganske lang ser jeg.. 5 cm mindre en minstemannen min Han på 4 er 95 cm høy, så han ligger omtrent 10-15 cm under andre på hans alder, men han er til stadie undersøkelser for om han kanskje trenger veksthormoner, vi håper han slipper Men regner med de på helsestasjonen følger godt med vesla di om de syns hun er for tynn til alderen, men det er nok ingen fare Hun kommer nok til å ta igjen vettu Skal krysse fingra for dere jeg Lykke til videre med kontroller
1 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2009 Ja er det ikke fascinerende hvor forskjellig barn, og til og med søsken kan være:) Vi kommer også til å bli litt ekstra fulgt opp på helsestasjonen siden vektkurven hennes har stagnert litt. Men tror nok det kommer til å gå helt fint:)
mor,2 prinser & 1 prinsesse <3 Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Det er bra Ja det er helt merkelig hehe
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Jenta mi var vel 79 cm og veide ca 10 kg på 15 mnd.kontrollen. Det er så utrolig stor forskjell på disse små. Så å sammenligne med andre blir litt feil. Men så lenge dere får får oppfølging og snuppa er i godt humør tror jeg ikke det er så mye å bekymre seg over :-)
1 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2009 Ja er enig. Barn er veldig forskjellig, og er ikke bekymret for henne da hun er meget energisk og blid. Men føler "alle" kommenterer hvor lita og lett hun er, så da er litt kjekt å høre fra andre som også er i "samme båt" - at det faktisk er flere der ute:)
Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #8 Skrevet 14. oktober 2009 Gutten min er også ganske liten. Han var vel rundt samme høyden når han var like gammel som din, men rundt en kilo tyngre. På siste kontroll var han 19 mnd og rett over 10 kg, og 81,5 cm høy. Nå er han 21 mnd, utrolig energisk, og alltid vært tidlig ute både motorisk og språklig.Jeg passer nok litt ekstra på at han får i seg nok mat, og har vært til litt ekstra kontroller på helsestasjonen, men han følger kurven sin helt fint. Han har melkeallergi da, så da er det jo ikke så lett å fete ham opp på fløte og smør. Hehe. Jeg synes han er helt perfekt da, eneste er at han ikke har så mye å ta av når han blir syk!
LivetErEnLek Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 Nuppa mi er 13 mnd, 72 cm og 7,8 kg. Hun er født til termin (3550 g og 50 cm). Hun har vært en del syk. Frem til 6 mnd la hun på seg normalt (6 kg), men etter en del sykehusopphold stagnerte vekten og hun veide fremdeles 6 kg ved 9 mnd alder. Hun er ekstremt sær i matveien, spiser omtrent bare velling, så vi tar turen over til svenskene og hamstrer der. Største problemet med mat, er at hun ikke vil bli matet, så jeg lar henne få surre med maten selv når vi spiser, men det er desverre ikke stort hun får i seg. Vi får også ekstra oppfølging på helsestasjonen. De snakker blandt annet om å utrede henne for cøliaki
Sjefsmegga Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har småbarn, og har selv et aktivt barn som ikke legger på seg all verden. Jeg gir litt grøt som mellom måltid for å få i henne litt ekstra. Noen barn er aktive og er ikke typen til å legge på seg all verden, men så lenge de spiser greit og er aktive så er det ingen fare.
Mockanin Skrevet 14. oktober 2009 #11 Skrevet 14. oktober 2009 Min 3,5 åring er liten for alderen. De andre i bhg. er ett hode eller nesten to høyere enn han. Bruker klær i strk 98/104 og da er genserne ofte litt lange på ermene og buksene litt lange i bena. Men mor er ferdig med 98 nå... Fastlegen satte i gang med utredning av han i fjord, det fikk jeg stoppet for det er ikke noe galt med gutten. Han er høyt og lavt og holder følge med de store gutta i bhg. Hadde han vært slapp, sittet stille og vært apatisk hadde vi selvsagt fortsatt utredningen. Jeg også var bitte liten når jeg var på den alderen der.
Salmonella - tobarnsmamma Skrevet 14. oktober 2009 #12 Skrevet 14. oktober 2009 Da min var 15 mnd, var han 76 cm og 9,5 kg. Da han var 19 mnd, var han vokst til 79,5 cm og 10 kg. Han har alltid vært småspist, men er i full vigør og normalt utviklet motorisk.
*Rutletutt* Skrevet 14. oktober 2009 #13 Skrevet 14. oktober 2009 Har en jente på 2 år og 1/2 mnd som er ganske liten for alderen, og har vært det helt siden hun var 4 mnd. Hun var normalvektig med 3350g og 51cm ved fødselen og var 5880g og 60cm da hun var 4 mnd - etter det stoppet det liksom bare litt opp. Hun var hele tiden frisk og rask og utviklet seg akkurat som hun skulle, men la lite på seg, tok av inni mellom og stod stille på 66cm i over 2 mnd. Harvært og tatt utallige tester av henne, men heldigvis er alt ok - hun bare er sånn;-) Da hun var rundt året begynte det å skje litt mer ift veksten og hun var 7260 og 69cm på ett-års kontrollen. På 15 mnd kontrollen var hun 7870g og 72,5cm og nå er hun hele 10kg og 83cm:-) Det virker som om hun endelig har funnet kurven sin og ligger der, og det føles godt;-) Hun har alltid vært kresen på maten, og det blir et ekstra stress-moment når vi vetat hun burde legge på seg, men ikke noe å gjøre meddet annet enn å prøve å få henne til å smake på ting og få henne til å ville spise det. Hun går lett ned endel ivekt når hun blir syk, og det er det største problemet syns jeg. Når hun blir syk varer det også ofte lenger enn hos mange andre virker det som. Sist hun hadde omgangssyken varte den i 9 dager og hun gikk ned masse - det var ikke noe kjekt. Måtte til slutt få kvalmestillende medisiner til henne for å få henne til å holde på maten. Noen ganger spiser hun så lite at hun rett og slett kaster opp av det! Hun har ikke akkurat matvett...men jeg føler det har blitt litt bedre i det siste, hun skjønner mer det vi sier til henne og vi kan "forhandle" i henne mat;-) Om spisingen som sådan har hatt så mye å si for veksten hennes er jeg usikker på, for før hun var rundt 9-10 mnd spiste hun veldig godt...så jeg skjønner det ikke helt.
*Rutletutt* Skrevet 14. oktober 2009 #14 Skrevet 14. oktober 2009 Ser jeg skrev feil i begynnelsen av innlegget....hun er 2 år og 2 1/2 mnd;-)
1 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #15 Skrevet 14. oktober 2009 Det er fint å høre andres historier om sine "miniputter":) Og så bra rutletutt at jenta di har funnet kurven sin:) Jenta vår har alltid vært liten, men fulgt kurven sin helt fram til nå. På kontrollen i dag, hadde vektkurven imidlertid stagnert. Så skal følge med henne litt ekstra fremover. Nå vet ikke jeg hva som er normalt at et barn på 15 mnd spiser, siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, men tror hun spiser ganske bra. Hun har noen dager innimellom der hun er småspist, men tror ikke det er så uvanlig. Satser på en liten vektoppgang frem til neste kontroll om en månedstid:)
*Rutletutt* Skrevet 15. oktober 2009 #16 Skrevet 15. oktober 2009 Lykke til:-) Vet alt om å bli ekstra fulgt opp på kontroller....vi var inne på vektkontroll annenhver uke og noen ganger en gnag i uken, når hun stagnerte mest og gikk ned i vekt. Det er i hvertfall godt å vite at man blir fulgt opp, så hvis det skulle være noe, så finner de jo ut av det - men alt går nok bra:-)
Gjest mphs Skrevet 15. oktober 2009 #17 Skrevet 15. oktober 2009 Første jenta var 8920 g og 75 cm da hun var 15 mnd og er nå 14,2 kg som 4 åring. Andre jenta var 8800 g og 75 cm da hun var 15 mnd. Hun er 18 mnd så har ikke ny kontroll før 2 års kontrollen.
herola Skrevet 15. oktober 2009 #18 Skrevet 15. oktober 2009 Mange med små barn på "småtroll 1-2 år" så skriv inn der :-) Jenta mi var 9,5 kg og 78cm på 15 mnd kontrollen. Er veldig småspist, men aktiv og fornøyd. Hvor mye spiser jenta di da?
1 Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #19 Skrevet 15. oktober 2009 Jenta mi spiser stort sett 4 måltider pr dag. Slik kan en vanlig spisedag se ut: Frokost: 1 brødskive + melk Lunsj: 1 brødskive + juice Middag: fisk/kjøttkaker/pølse etc + vann. Kvelds: 2 brødskiver + melk I tillegg får hun som regel 1 banan, litt druer og 1 youghurt eller smoothie pr dag + litt drikke innimellom. Hun har vanligvis fått en del melk og juice i mellom måltidene, men skal heretter bare gi vann slik at hun ikke drikker seg mett. Tror nok dette kan være delaktig i at hun ikke har lagt på seg så mye i det siste. Er veeeeldig glad i både melk og juice, kunne nok drukket flere flasker om dag dersom hun hadde fått lov. I dag spiste hun faktisk 5 brødskiver tilsammen på hele dagen, og en stor porsjon fiskegrateng.Så kanskje vi allerede ser resultater av at vi ikke lar henne drikke så mye. Håper det:)
Ranveig R Skrevet 15. oktober 2009 #20 Skrevet 15. oktober 2009 Jenta vår er ikkje kort, men ho har til tider vore ganske tynn. Ved 10 mnd var ho 75 cm og 9185 g (vekt midt på snitt ift lengde), ved 17 mnd var ho 81,5 cm og 9375 g (nederste kurve på vekt/lengde). Ho blei då sendt på utredning på barneklinikken. I tillegg til dårleg vektauke skreik ho ein del, samt at ho alltid har hatt gul/blaut avføring. Like etter vi hadde blitt henvist til barneklinikken begynte ho å drikke melk (likte det ikkje tidlegare, men hadde ete ost og yoghurt frå 10,5 mnd), fekk då signalgul, tyntflytande, slimete diaré 8-10 gongar dagleg. Barneklinikken konkluderte med melkeallergi (eller kumelkproteinindusert colitt for å vere vanskeleg), og det blei full stopp i alle melkeprodukt. Måtte også slutte å amme. "Alle" andre allergiar og cøliaki er utelukka (har tatt dei prøvene to gongar med 3 mnd mellomrom). Dette halve året etter melkeslutt har vekta gått oppover igjen, frå 9375g ved 17 mnd til 10 635g (86 cm) ved knappe 23 mnd. Ho er framleis forholdsvis lang (litt over snitt for alder) og forholdsvis tynn (er på nest nederste kurve i staden for nederste), men vekta går i alle fall rett veg ) Ho er framleis tidvis (veldig) sutrete og har voldsomme skrikebyger, så ho er under utredning enno, no nevrologisk.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 15. oktober 2009 #21 Skrevet 15. oktober 2009 Jenta vår er kort, men ikke så tynn da... hun er 14 mnd, 70 cm og 8 kg.... liten plugg, som det er håpløst å få vinterklær og sko til... da hun bruker str 68-74 i klær (74 i dress er aaaaltfor stort) og 18-19 i sko.... men alle er vi ulike, og vi er ikke engstelige for henne, egentlig... enda hun altså er forholdsvis kort da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå