second_time Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg tar jerntabletter med blodprosenten stiger ikke.Legen min ringte meg i dag og ba meg komme hyppigere på kontroll. Er i uke 37. Kan anemi være skadelig for barnet i magen? Noen råd for å få økt blodprosenten? Hilsen ei som kronisk er trøtt, svimmel og kvalm
Mummimamma 09+12 Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Spis c-vitaminer i tillegg til jerntabletter, det øker opptaket i kroppen. Ellers ville jg nok spist jernrik mat som brokkoli og leverpostei og frukt.
second_time Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2009 Takk for råd Jeg spiser jernrik mat og drikker appelsinjuice for å bedre opptaket av jernet, men jeg har ikke forsøkt å ta c-vitaminer i tillegg. Det går i handlekurven i dag!
tvillingmamma med babyimagen Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 åh stakkars deg... jeg har også vært plaget med det, men min har steget litt de siste gangene, likevel har de meg inn på kontroller for å sjekke blodprosenten. barnet lider nok ingen nød (etter det jeg fikk forståelse av), men gynekologen som følger meg opp snakket om mulig jern drypp i etterkant av fødsel, for da går jernlagret ned igjen. og om man skal ha blødninger i 6-8 uker i etterkant, så er det jo ikke rart. både legen og jordmor snakker mye om å ha energi til babystellet som kreves etter fødsel, så hadde jeg vært deg ville jeg tatt opp dette med legen min. ikke artig å få enda et blodprosent dropp når den er så lav som 8,5. særlig når det er etter fødsel det kreves natteamming og slikt....... lykke til..... ps jeg spiser 100 mg jern 3 ganger om dagen utenom måltider og appelsinjus og c vitaminer....
Snow78 Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har slitt med det samme og hatt like lav blodprosent som deg. Jeg har gått opp til 200mg jerntabletter og jeg svelger disse sammen med appelsinjuice. Jeg forsøker å ikke spise melkeprodukter eller drikke melk til samme måltid som jeg tar jerntabletten. Spis ellers røbeter, rosiner, rødt kjøtt, broccoli og leverpostei. Sist jeg sjekket jernet var jeg kommet opp til 10.6 igjen i blodprosent og det var bra, men jeg vil ha det høyere. Selv var jeg i uke 28 når jeg hadde 8.6 i blodprosent. I dag er jeg i uke 34. Lykke til!
maizi Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 mange gode råd her....fikk også beskjed om å ta b-vitamin. mange som har jernmangelanemi mangler også dette. uansett også godt for hud, hår og negler:)
NurseShark Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 hei, viktig å ta jern, c-vitamin og b-vitamin sammen, samtidig som man
second_time Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. oktober 2009 Takk for gode råd alle sammen! Jeg får bedre veiledning her inne enn på legekontoret jeg. Supert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå