Gå til innhold

Når overbeskytter man barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2859907.ece

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6810551

Når overbeskytter man og når beskytter man? Hvor går grensen mellom å gi barna nok utfordringer og når blir det for mye?

Jeg har aldri hindret barna å klatre på sofaen eller i trær i frykt for at de skulle ramle og brekke en arm. Tvert i mot er det bra å få prøvd seg. Hvordan skal barna ellers lære om seg selv og kroppen sin og hvis de ikke får prøvd den ut? Når lekeplasser bare kan ha spesielle lekeapparater og spesialsand og barnehagene ikke har klatretrær og fysisk utfordrende miljøer synes jeg det blir overdrevent. Vil vi ha barn som ikke kjenner kroppens begrensninger og som bare kan gå og stå og sitte? Kroppene våre er ikke bygget for passivitet eller stillstand. Kroppen har godt av å bli brukt. Jeg mener det er viktig at ungene får utfordret seg fysisk hver dag i barnehagen og skole/sfo. Hvis foreldre skal ha fullt ansvar kan vi ikke ha barna full tid i barnehagen/sfo, noe som er en umulighet for de fleste.

Synes du barna dine for nok utfordringer i løpet av dagen på skole/sfo/barnehagen eller kompenserer du på fritiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt mine unger i en utebarnehage de siste årene før skolestart, og selv om det av og til har fungert så som så, så har ungene fått masse erfaringer, og ikke minst fysiske utfordringer. Når de begynte på skolen, ble det nærmest bom stopp, selv om de går på sfo. Utegym begrenser seg til turgåing, og å gå frem og tilbake fra svømmehallen, så vidt jeg vet. Gymtimene er så spredte at det ikke regnes som fysisk aktivitet.

På fritida driver begge med to aktiviteter hver som er svært fysisk krevende, og de er fornøyd med det. Vi prøver også å være ute med dem selv, og i hagen vår står det flere praktfulle klatretrær.

Jeg syns det er tragisk at ikke sfo krever bedre uteområder, og at de ikke har mer fysisk aktivitet. De får jo faktisk en stor andel elever som kommer rett fra utebarnehage, og jeg skulle ønske de klarte å gi disse barna videre utfordringer, i stedet for kun inneaktiviteter eller fri lek ute.

Skrevet

Hva driver de med på fritiden?

Skrevet

Jeg synes det er bra jeg at ungene får utfolde seg, når vi går tur i skogen klatrer gutten min i trærne og han klatrer også på toppen av lekehuset/stativet dem har på skolen hehe. Men han er flink til å klatre og er ikke redd for høyder så for han er ikke det noe problem, men jenta mi har litt høydeskrekk så hun klatrer ikke så høyt da.

Når han gikk i barnehagen satt han ofte på toppen av huskene hehe, det fikk jeg høre ofte men det var jo myk sand og gress under.

Skrevet

Fotball, turn og bryting

Skrevet

Jeg syntes vi overbeskytter barna våre, og undervurderer dem rett og slett. Er en skremmende verden og vi er så altfor opplyste om hver minste lille ting som skjer av forferdelige ting rundt om i verden. Og landet blir trygt ned av paragrafer og lover. Detter ett barn fra en karusell så blir den jo nesten fjernet dagen etter fra samtlige lekeplasser i hele landet. hinderløyper og slikt er jo noe helt utrolig vanskelig å sette opp. De skal ha de rette mål og vinkler ned til hver minste detalj.

Våre barn klatrer masse i trær, er ute i naturen, sykler, springer, leker, frilek og organisert lek. Jeg føler mange reagerer hysterisk når barn faller og slår seg. Eller kanskej ikke mange, men en del iallefall.

Eller den verste unnskyldningen jeg hører er når foreldre sier til barna at de ikke får leke fordi de ikke har leke klær på seg nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...