Gå til innhold

reise til utlandet med barn i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen perioder i svangerskapet som er minst risikofylte?

jeg er mest bekymret for å fly pga blodpropp, og mat/drikke i utlandet

men kunne tenkt meg en bilferie i sommer, kanskje til frankrike og da kan jeg være gravid. på den andre siden, blir formen like elendig som med førstemann, holder vi oss hjemme (men unntak av 6.mnd, da var det fint for meg å være gravid!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i Egypt da jeg vur i uke 11 med Iris. Passet på all mat. Hadde ikke isbiter i drikken, spiste ikke salat (jo foressten så gjorde jeg det på hotellet og på hard rock. Men stoler på et 5 stjerners hotell. At de vasker salaten i flaskevann=)

Hvis du er mest bekyret for å fly er det bare å gå i midtgangen i 2 mniuter hver halvtime.

Bilferie, må stoppe ofte da! Kan få blodpropp av å sitte i ro for lenge i bil også...

Skrevet

Det er vel ingen perdioder med mer risiko enn andre, bortsett fra noen uker før termin, med mindre du vil føde i utlandet.

Mat og drikke er like farlig i Norge som ute.

Skrevet

Min lege sa at den tryggeste tiden å reise på, er 2.trimester.

Jeg var i Hellas forrige svangerskap i uke 17, ingen problem!

Og som en annen sier over her, biltur i mange timer er heller ingen god ide hvis du er redd for blodpropp

Skrevet

Jeg har reist mye i mine svangerskap. Vær litt ekstra streng med svangerskapsdietten i Frankrike og andre Syd-Europeiske land, da over 80 % av befolkningen har toxoplasmose og det er kjedelig å få dette akkurat mens du er gravid.

Ellers har jeg tatt Albyl-E (blodfortynnende medisiner som motvirker blodpropp og er trygt i svangerskapet) ved lengre flyreiser/bilreiser. Ellers er det ikke noe problem å fly fram til ca uke 36, så lengre du ikke har et risikosvangerskap og det er fare for for tidlig fødsel.

Søk også på Europeisk Helsekort på NAV's hjemmesider slik at du vet at du har tilgang til gratis helsehjem ved eventuelle komplikasjoner.

Ta med Tamiflu!

Skrevet

Jeg har vært i Egypt, Hongkong og Australia som gravid, var ikke noe stress i det hele tatt:)

Bare vær litt forsiktig med maten:) Og i frankrike er det jo ganske lik mat som i Norge:)

Skrevet

Jeg var i Paris på biltur med eldste mann da jeg var i uke 34(svangerskapsuke).. Jeg må bare si det at jeg fikk beskjed av legen at jeg bare kunne dra for jeg var i fin form, men jeg så jo ikke på helsekortet mitt fra legen, hadde jeg gjort det hadde jeg ikke dratt.. for der hadde jeg høyt blodtrykk, protein i urinen.. men legen sa det gikk bra.. med andre ord, legen min gjorde en feil, for da jeg ko tilbake søndag så var jeg litt uggen og hadde masse vann i kroppen, kom inn til min jordmor torsdag, hun ble bekymret og sendte meg rett på sykehus dagen etter.. Hun sa legen min burde ikke sendt meg på den turen.. men men gjort var gjort.. samme fredagen kom min første kl 23.49.. Jeg rakk ikke å reagere på at jeg hadde svangerskapsforgiftning og er evig takknemlig over at jeg ble sendt til sykehuset av jordmor.. for bare en time etter jeg ble lagt inn så ble jeg helt borte.. men det jeg syns du bør gjøre er å se ann formen din å følge med på hva legen og sånn skriver på helsekortet ditt.. det skal jeg nå.. jeg vil ha en tredje mann, men bare være litt obs på hva du har i deg :)

Midt beste tips til deg :)

Men leger kan ta feil de å, så da gjelder det nok å være litt ekstra øyer å se ;)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...