Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 sa venninnen min til meg.. me var å tittet i en kjøkkenbutikk og da sa hun at hun måtte kjøpe seg en ny kasserolle for hun måtte ha en egen til å koke vann til mme flasker. jeg spurte hvorfor hun ikke kunne bruke vannkokeren??? vannet måtte jo koke i 3 minutter hvis ikke kunne du like gjerne ta varmt vann fra krana...gjør dere det?
Lemonia Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Neida, vannet må ikke koke i tre minutter. Skjønner ikke hvor hun har det fra. Vannkoker er helt fint.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 jeg brukte vannkoker til mine barn.. de har iallefall overlevd.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Alle mine fire barn har fått vann fra vannkokeren, har aldri hørt at det skulle være noen fare.. Kan jo ikke sammenligne det med å ta vann fra varmtvannsberederen. Tar jo friskt kaldt vann fra krana og varmer det opp til det koker, kan ikke skjønne hvorfor det skulle være farlig.
Lemonia Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Grunnen til at man ikke skal bruke varmt vann rett fra krana er fordi varmt vann kan løsne metaller og andre ting fra rørene, og det vil man jo ikke ha. Det er altså ikke noe galt med kvaliteten på det varme vannet, og derfor er det å koke (kaldt) vann opp i vannkoker tilstrekkelig.
Neverstill Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 kan ikke skjønne det jeg heller, men har en venninne som mener det samme, at vannet må koke i 2 min
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 oh my god.. stakkars barn som vokser opp i sånne sterile hjem
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #8 Skrevet 14. oktober 2009 Grunnen til at man ikke skal bruke varmt vann rett fra krana er pga div bakterier som kan ligge og godgjøre seg der. Ingen, heller ikke voksne skal drikke varmt vann fra krana. Har du f.eks for liten temp på varmtvannsberederen er det mulighet for bakterier. Husker ikke eksakt grader det bør være. Enkelte bakterier må koke en viss tid for at man skal være sikker på at de er død. Det har vært mange utbrudd f.eks med e-coli utbrudd som kunne vært unngått om varmtvannberederen hadde varmet vannet godt nok. Det har bl.a vært flere utbrudd i hybelhus der mange har blitt smittet. Da det var e-coli utbrudd i Oslo for noen år siden anbefalte smittevernet at man kokte vannet i 5min før man brukte det. Det var for å være sikker på at bakteriene døde. Den gang kokte vi alt vann vi brukte til babyen godt. Altså ikke i vannkoker. Har du en vannkoker som slår seg av når vannet koker er det ikke godt nok. Når det er sagt så bruker vi til vanlig bare vannkoker, altså når det ikke er oppdaget noe ulumskheter i vannet.
Gjest losen Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 Varmtvann fra krana er Nei, vann fra vannkoker er i teorien også et nei. Det er 8 minutter som er kokegrensa om det skal bli helt sterilt. Men nå lever vi jo ikke i Afrika, og har rimelig god vannkvalitet, så vannkoker er helt ok.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 så lenge du ikke har vannreservoar i smitteområdet (steder der det har vært ytbrudd i det siste osv) så kan du koke vannet i vannkoker, men husk at vannkoker må renses på lik linje som kaffekokeren. Du kan bruke samme pulveret og fremgangsmåte:) Det er fordi det kan bli belegg på varmetrådene i vannkokeren som kan avgi litt slaggstoffer. Dette er ikke farlig, men kan jo gi mageubehag eller lignende hvis barnet er sensitivt:)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #11 Skrevet 14. oktober 2009 For å sterilisere flasker ol skal det koke i tre minutter.
Småtorsk Skrevet 14. oktober 2009 #12 Skrevet 14. oktober 2009 Det er mer kobber fra vannrørene i kaldt en i varmt vann. Kobber kan gi en forgiftning, stort sett mer ubehagelig en farlig. For sikkerhets skyld ville jeg ikke brukt varmt vann fra springen til babyer. http://www.lommelegen.no/367473/kobber-i-springvann For å sterilisere noe, må det kokes over litt tid, det er riktig. Men nytillaget babymat trenger da ikke å lages av sterilt vann!
Bunnies by night Skrevet 14. oktober 2009 #13 Skrevet 14. oktober 2009 Man må jo koke vannet noen minutter før vannet er sterilt, og det synes jeg er greit å gjøre mens babyene er små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå