Gå til innhold

13+0 og legen fant ikke hjertelyden enda :(


Frk Marge

Anbefalte innlegg

må innrømme at jeg er kjempeskuffet, selv om jeg holdt maska og lovte å ikke bli bekymret...

skal til UL om en uke og nå er det liksom litt mer skummelt... hadde håpet på å høre den hjertelyden først... nå må jeg liksom leve i "uvisse" frem til det :(

 

når er det vanlig å høre hjertelyden egentlig - sånn vanligvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

Jeg er i uke 12+2 og jordmor har gitt meg klar beskjed om at det ikke blir aktuelt å lytte etter hjertet før ca uke 20, fordi sjansen for å høre noe er så liten. Livmoren ligger rett og slett for langt bak før den tid.

 

Lykke til på UL. Det er helt sikkert i orden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føles veldig "i orden" ut om du skjønner hva jeg mener.. tydelig at det skjer ting der nede lol

kjenner bevegelse, plages med begynnende bekkenløsning, har ligamentsmerter, kjenner livmora, kvalm svimmel trøøtt.... lettere for å hovne i kroppen osv osv.... er ikke i tvil om at det er liv nedi der egentlig... men blir jo allikevel litt uskker da... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til legen nå nylig faktisk og er 13+4 på vei...

Fant hjertelyden ...den ar klar & tydelig;))

 

Han sa at det var mest vanlig rundt uke 14..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag og fikk så vidt høre hjertelyden i et par sekunder, jeg er 14+2. Var på ul i uke 11+2 og da prøvde legen først med utvendig ul, men lille mini var så aktiv at vi måtte ta innvendig i stedet;) Når de er så små kan det være vanskelig å få tak i hjertelyden hvis de er aktive og turner rundt, så det er nok ikke noe å bekymre seg for.

Lykke til, og gled deg til ul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med når man hører hjertelyd varierer mellom hver enkelt.. legen min ville ikke sjekke hjertelyden når jeg var hos han forige fredag, han har aldri hørt den "så tidlig".. skal selv til jordmor neste torsdag, skal høre om hun kan høre etter hjertelyd da..

ble utrolig skuffa da legen ikke ville prøve en gang, men forstår legen min samtidig... han vet hvor redd jeg var i uke 8 da jeg fikk blødninger og mens lignende smerter.. han vil nok bare passe på at jeg ikke skal få noe panikk nå :-) snill, men bestemt lege..

 

søstra mi fikk høre hjertelyd i løpet av uke 13, men ei venninne av meg hørte ikke hjertelyd før uke 15.. stor variasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt hjertelyden to ganger hos fastlegen, tidligste gangen var jeg 13 uker..sist nå på mandag. Hadde den VÆRSTE dagen i hele mitt liv i går..var for første gang hos jordmor, og jeg spurte om hun kunne lytte etter hjertelyden. Ja det skulle vi gjøre til slutt. Da jeg lå der spent og klar til å høre lille nurket..drev hun på å lette i over ti minutter..før hun spør meg om jeg ville bli veldig bekymret hvis hun ikke kunne finne den.. Så klart sa jeg..og begynte å gråte..da syns hun så synd på meg, og ville ikke sende meg hjem sånn uten videre, så hun ringte til sykehuset og avtalte at jeg skulle få komme dit, så skulle de lytte der. Jeg dro rett oppover, mens jeg gråt, og gråt, og ringte samboeren og fortalte alt. Han kom med en gang, og ble med meg på føden. Der ble vi tatt kjempegodt imot, og fikk komme rett inn på et rom, hvor en jordmor lyttet, og fant hjertelyden til lille babyen med en gang. huff..det var en tung dag..men gjett om vi var lettet og glad da vi dro der ifra..da ble det feiret med en god middag og litt shopping av babytøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er vel nettopp en av grunnene til at legene ikke vil lytte tidlig...

Hva er det som skjer, siden vi blir så lett urolige, så tidlig hvis vi ikke får bevis?

For noen tiår siden måtte de neste vente til ungen sparket i uke 20 før de fikk bevis...

 

Too much information will kill us?

 

:o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg! Jeg er 22+1 og har enda ikke hørt hjertelyd. Legen min sa han gjorde ikke det før tidligst i uke 24. Ikke så rart egentlig, med tanke å¨hvor bekymret vi blir når de ikke finner den. Så blir vi sendt til gyn/føde etc for å sjekke om alt er bra, noe det som regel er. Da har vi brukt av helsepersonells tid (som de kunne brukt til å hjelpe fødende kvinner etc) til ingen nytte fordi jordmor/lege i første omgang ikke greide å finne en hjertelyd som det egentlig ikke trengtes å lyttes etter.

 

Lykke til videre i svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble ikke hysterisk av ikke å høre den..., men om en uke skal jeg på tidlig UL.. og da skal sambo være med.

i sitt forrige forhold ble kjæresten hans gravid og de var på UL så mistet hun etterpå. :(

han taklet det veldig dårlig for å si det sånn og er livredd for at noe skal være galt med den vi venter nå.

derfor ville jeg så inderlig gjerne ha hatt dette lille beviset på at det faktisk er liv der inne før vi får "dommen" på UL. er så mye verre å skulle se det "live" om det skulle være noe galt om vi ikke har fått et hint først liksom...

er rett og slett kjempenervøs før UL jeg nå...

tenk om det er noe galt da?

 

om det skulle være noe galt, så vet jeg jo at det hadde ikke vært liv laga... sånn er det jo bare :(, men samboeren min hadde blitt knust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i ca uke 15 og hun mente at det var stor sjans for å høre den da. Hun stressa veldig for å få inn hjertelyden. Den lille var veldig aktiv og flytta på seg hele tiden. Fikk bare høre hjertet " i det fjerne" og hun fikk ikke inn antall slag pr. minutt. Var på ul noen dager etterpå og alt var i skjønneste orden. Synes at det er utrolig dumt at legene prøver å finne hjertelyden såpass tidlig når det er stor sjans for at man ikke hører den. Det er jo fort gjort at man blir urolig og stressa og det er jo ikke bra for den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På legesenteret der jeg går, praksiseres det å først lytte etter hjertelyd etter uke14. Dette har legen min gjort i de forrige svangerskapene mine og funnet god hjertelyd, håper på samme resultat nå på tirsdag, da er det tid for ny kontroll er da 14+5, så håper den lille høres fint, men vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare kjempespennt på UL til fredag jeg nå :S

vet jo at det varveldig tidlig, men ...

er jo alltid sånn at man er redd man innbiller seg ting, sant...

og nå er de verste plagene over, er ikke kvalm lenger litt mindre svimmel og trøtt og allmenntilstanden er mye bedre enn før.

men disse fæle symptomene er jo engang netopp symptomer... en "garanti" for at alt tilsynelatende er som det skal... nå har jeg ikke symptomene i samme grad å lene meg på og har ikke fått noen fullgod erstattning enda...

huff.. denne tiden er om mulig verre enn 1 tri med abortrisikoen hengende over seg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei!

Eg var hos legen på mandag. da var eg 16+1, spurte om eg kunne få høre hjertet.

Eg måtte også love og ikkje bli bekymret.

Han sa det var ikkje sikkert han kunne finne det. Tok lang tid før han fant det, men fant det tilslutt.

men eg fikk beskjed om at det kan vær en ikkje finner det før uke 18-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...