PogT med septemberprins :o) Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Noen der ute som kan gi meg noen råd? For 18 dager siden fikk jeg en nydelig gutt. Var klar over at det kom til å bli slitsomt med en liten en i hus, men ante nok ikke hva jeg gikk til. Lurer da på hva som er normalt eller ikke. - han ammes med 1 1/2 times mellomrom hele døgnet, noen ganger kan han sove i 2 timer, men det er untaksvis. Så her blir det sove 1-11/2 time for så å amme 20 min for så å sove litt igjen. Han har to våkenperioder i løpet av dagen. Så til natta, da sover han minimalt og kan henge i puppen i timesvis. Han legges på eget rom, men havner i senga med meg omkring klokka 2, legges klokka 23, men sovner sjeldent før 24 og sover da omkring en time. Henger så i puppen noen timer og sover bare 1 time imellom ammingene når han ligger inntil meg. Han skriker også mye på natta, og til tross for at han tar smokk vil han ikke ha den når han skriker. Virker som om han har vondt i magen også, men lurer jo også på om jeg har nok melk til ham. Ser slik ut i forhold til at han vokser og har fulle bleier. Nå ønsker mannen min å kjøpe mme og gi ett kveldsmåltid med det, men jeg ser det som ett nederlag og er redd for å miste melka. Han ser vell at verken jeg eller lillegutt har det bra om natta så han vil jo vårt eget beste. Vet at de ikke har rutiner så tidlig de små, men misunner dere som har små som sover 3 timer i slengen. Vet også at det finnes økedøgn, men han kan vell ikke ha det hver dag i 18 dager siden fødselen?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Det er helt vanlig at de spiser så ofte den første mnd! Det er en evig økeperiode de første 4-6 ukene, jeg vet det er slitsomt, men hold ut! Ikke gi mme om han allerede har magevondt, da kan du gjøre vondt verre. Hvorfor har du han på eget rom forresten?
PogT med septemberprins :o) Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2009 Ønsker at han skal ligge i egen seng fra begynnelsen. Dvs, rommet ligger vegg i vegg med soverommet vårt, og døra står oppe, så han ligger 5 meter fra oss, men han sover like dårlig inntil oss i senga vår som i sin egen seng.
Snabeltann Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 min baby er 3,5 uke. og han er driiit vanskeelig å få til å sove for kvelden. til tross for at han er en del våken om dagen. vi legger oss klokken elleve hver dag, men sovner aldri før ett-halv to.. i går ble det kvart OVER to.. han er veldig urolig fra vi går opp til han sovner, og klarer ikke spise ordentilg.. han sov da til fire, så var det opp å få pupp igjen, bæsjet mye og jeg måtte skifte på han, ble lys våken og sovnet ikke igjen før kvart på seks! så var han våken igjen åtte, fikk pupp igjen, men ikke veldig mye, sovnet igjen ni.. (måtte skifte igjen) og sov til halv elleve..altså er vi våkne flere timer hver natt, og han sover ikke lenge nok ï strekk på dagen til at jeg kan legge meg da heller. har fortrengt hvordan det var den første tiden med førstemann, men husker at han sov fra ti til fire i strekk da han var tre måneder,, så får vel holde ut. tør heller ikke begynne med mme på kvelden. selv om jeg tror det hadde hjulpet. huff..
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Ok. Kansje det kan være en løsning å ha sengen inn på deres rom og helt tett oppi deg? Det kan jo være at det tryggheten han vil ha, men klarer ikke å finne roen i sengen sin alene og heller ikke helt tett oppi deg. Da kan gjerne en mellomting være en god løsning. Det anbefales heller ikke av krybbedødforeningen at så små babyer sover på eget rom. Ellers anbefaler jeg deg å ta gutten din med til en manuellterapeut/kiropraktor. Det kan være han har stivheter i kroppen som gjør at han sover urolig og kansje får magevondt også. Har du prøvd å pakke han stramt inn i et teppe? Gjøre sengen mindre ved å bygge opp med sammenrullete tepper/håndkler under lakenet slik at han har en slags "vegg" rundt hele seg? Prøv å varme senge litt med varmeflasker før du legger han, noen har hatt god effekt ved det. Prøv å legg en klesplagg du har gått mye med(gjerne med melkerester på) så lukter han deg selv om du ikke er helt tett oppi han. Du kan også forsøke å gi han en teskje med fennikel-te eller NAF amme-te om kvelden før han legger seg. Det skal spalte luften i magen slik at det ikke oppstår kolikksmerter. Du bør også drikke 1 kopp amme-te for dagen også for at det skal ha noe effekt. Ønsker deg lykke til:)
PogT med septemberprins :o) Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. oktober 2009 Takk for råd. Pakker han inn med helseteppe, og laget rede i senga, legger også ned varmeflaske like før han legger seg, uten noen effekt. Kanskje vi rett og slett må flytte senga, men det rare er at han kan sove i senga og vogga på dagtid, men om natta er det ikke noe særlig. Godt å høre at det er flere i samme båt. Han her bæsjer også en del om natta, skifter to ganger per natt, men burde gjort det flere ganger, men han blir så våken av det. Jeg også sliter med å få sove på dagen siden han som oftest bare sover en liten time, og jeg trenger litt tid på å sovne så kanskje jeg får sove en liten halvtime.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 På dagen må du prøve å sove sammen med han i sengen din. Det fungerte iallefall supert for meg og min lille som kun sov 3 kvarter sammenhengende på dagen. Da kunne hun sove 2-3 timer. Hun var lik som din gutt, spiste hele natten de første 6 ukene. Men jeg tar tilbake det jeg sa ang mme, om du tror han trenger mer mat på kvelden så kan du jo etterfylle med mme. Men pass på at du ammer like mye på kvelden før han legger seg som du ville gjort om du ikke ga mme. For du bør ikke amme mindre selv om du gir tillegg. Jeg husker lite fra den tiden med lite søvn, men kom nettopp på at jenta mi drakk 60 ml mme etter jeg hadde ammet masse på kvelden. Det trengte jeg ikke å gi mer enn 2 uker tror jeg..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. oktober 2009 #8 Skrevet 14. oktober 2009 Det er nok dessverre ganske vanlig med nattevåkne babyer de første ukene- jenta mi sovna aldri før kl 03 de første 8 ukene av livet sitt...Det jeg angrer litt på nå i ettertid, er at vi HVER eneste kveld prøvde å få henne i seng før, ved å ha kveldsrutiner, inn på mørkt soverom osv., istedet for å bare slå seg til ro med situasjonen og prøve å gjøre det beste ut av det. F.eks sitte på stua med litt koselig belysning, se TV osv, og heller bare prøve å sove sammen med babyen når den sover, enten det er på natta eller formiddagen. Skriker han mye, ville jeg tatt ham med til en manuellterapeut for å sjekke ham for KISS (skjevhet/ låsninger i rygg, nakke)- det er gratis og veldig greit, og evt prøvd med litt ekstra mme etter amming på kvelden for å sjekke om han kan være sulten rett og slett.
Snabeltann Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 vet du, Lykkeli, akkurat det skal jeg gjøre i kveld (eller natt).. sitte i stua til lillebebis og se på junk-tv til han faktisk vil sove, enten det blir ett eller to, og ikke på død og liv gå opp på rommet klokken elleve og sitte i senga og være frustrert i tre timer.. nå blir nok gubben gla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå