Gå til innhold

Noen her som fortsatt er plaget av kvalme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 12+4 og hadde gledet meg til denne uken begynte da jeg hadde forhåpninger om at kvalmen skulle avta. Men dengang ei. Jeg kaster opp, er kvalm og klarer ikke å spise/holde på maten for godt utpå formiddagen.

 

Jobber halvt nå pga. kvalmen, og hadde håpet i det lengste at det ville holde med sykemelding ut denne uken. Men jeg er jo dårlig fortsatt. Og utmattet av å holde på sånn i ukesvis. På jobb spør de hver dag: "du er vel bedre nå?" og jeg føler meg som en syter som må svare "egentlig ikke dessverre". Blir så lei meg av å bli minnet på at jeg enda ikke er bedre.

 

På en måte har jeg lyst til å gå tilbake til 100% som vanlig, men jeg vet rett og slett ikke om det går så lenge kvalmen med oppkast er der. Og det som nesten er flaut er at jeg på "toppen" av dette har begynt å få smerter i bekkenet. Vondt å gå, mer eller mindre kronisk verk inn i rumpeballene, lysken og ikke minst halebenet-korsrygg. Blææææh! *rive seg i håret*

 

Føler nesten det er flaut å be om en forlengelse av 50% sykemelding, når jeg føler alle er kjempefreshe når de går inn i andre trimester. Kan legge til at jeg har et barn fra før og der gikk svangerskapet som en lek- ingen plager. Dette gangen er det stikk motsatt- og absolutt ikke sånn jeg var forberedt på å ha det... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Skjønner godt at du blir lei deg. Har det nokså likt deg og det begynner å bli veldig slitsomt. Blir så sur! Med førstemann gikk kvalmen over rundt uke 10. Nå er jeg i uke 16 og stort sett helt fin, men hvis jeg setter opp tempoet litt, kaster jeg opp. (Med å sette opp tempoet, mener jeg f.eks pakke til ferie, ta ut av oppvaskmaskin osv.) 50% sykemeld gikk ut i høstferien, så nå er jeg tilbake i 100% -og er sliten, kvalm og kaster opp.Har tatt en egenmeld dag i dag og håper å få komme til lege i morgen og få sykemeld et par uker til. God bedring og ta vare på deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner følelsen;) med første mann var jeg frisk som en fisk og denne gangen har jeg vært dårlig fra dag en. Er 14+2 og kaster opp fremdeles:( Har fått henvisning til fysio for bekkenplager, ettersom det kan være lurt å ta tak i det tidligst mulig.

 

Lykke til og god bedring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 17 og er fremdeles meeeget kvalm. Har vært sykemeldt hele sv.skapet pga dette. Jeg har ikke sjangs til å arbeide.

Bare jeg er alene med dattera vår i en time så blir jeg skikkelig dårlig. Idag spyr jeg som en gal pga jeg var på et møte i en time i formiddag:-(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg! Jeg har vært forferdelig kvalm men har blitt så utrolig mye bedre de siste par ukene. Jeg har vært hjemme i 5 uker fra jobb, men begynte igjen nå på mandagh og det har gått kjempefint.

 

Jeg synes kanskje du skulle tatt en prat med legen din om å ta en ordentlig timeout istedenfor å prøve å hangle deg 50 prosent gjennom arbeidsdagene. Vet ikke hvilken jobb du har, men ofte er det belastende å være på jobben og få med seg alt man skulle ha gjort. Kanskje en uke i sengen kunne gitt deg de ekstra krefter til å komme i form til resten av sv.skap?

 

Forrige sv.skap hanglet jeg meg gjennom jobben og gikk opp og ned i sykemeldingsprosent. denne gangen håper jeg at de 5 ukene skal hjelpe meg til å holde kvalmen borte og energien på plass.

 

Lykke til - det er forferdelig å ha det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forferdelig å ha det slik. Alle snakker om at man blir bedre etter uke 12, og da blir man så skuffet når dt ikke skjer....

 

Første gang var jeg skikkelig kvalm til uke 19, da ble det sakte men sikkert bedre. De andre gangene har jeg merket bedring rundt uke 16. Det er skikkelig kjipt og jeg føler sånn med deg!

 

Ta en uke av gangen, masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er ikke for å ta fra deg mot, men jeg "bikket" over til uke 15 i dag, og sliter fortsatt med noe kvalme om morgenen, men den har avtatt en del siden uke 12..

det er nok ikke slik at kvalmen automatisk stopper opp i uke 12, så jeg mener du bør slappe av, ta dagene med ro og ikke anstreng deg for mye :-)

 

selv har jeg slitt med ekstrem kvalme/oppkast siden uke 4, og har gått ned 13 kg.. klarte så vidt å bevege på meg før jeg måtte kaste opp. men nå som jeg er i uke 15 er jeg bare lettere kvalm, spiser små åltider ca hver 3 time, og holder meg unna den type mat jeg vet jeg har kastet opp før.. de dagene jeg føler meg i bedre form tar jeg meg en spasertur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff..det værste er når alle rundt deg skal fortelle deg at dette går over snart - det er det faktisk ikke sikkert at det gjør ! Jeg har nesten misstet håpet..er 17 uker nå og 50% sykemeldt pga kvalme/tretthet. Har vært 100% sykemeldt i to uker tidligere, men hadde så lyst til å jobbe at jeg ble 50% i stedet..nå angrer jeg..al jeg vil er å bare ligge i senga.. huff.. HÅPER det gir seg snart..har så lyst til å nyte svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er faktisk kvalmen sterkere enn da jeg var 8-9 uker på vei.... Er 14 nå, ikke helt som jeg hadde forventet, nei. Svangerskap er utrolig forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og er verre:( 15+3

Jeg ble ltt mer opplagt etter de første tolv ukene, men kvalmen har søren meg blitt verre... uff.

Så det at svangerskap er ulike stemmer iallefall her... 3 stk som er noe for seg selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmen er der enda her også, 15+3 idag. Hadde et lite håp om at den skulle gå over etter 12 uker, men har nesten blitt verre. Har hørt at den er over innen uke 20 for de fleste, så krysser fingrene for det. På en god dag er den der heldigvis bare morgen og kveld, så det hjelper litt på motivasjonen. Har blitt så vant til å være kvalm at jeg nesten ikke kan se for meg å ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sliter jeg heldigvis ikke med oppkast lengere er "bare" kvalmen. Men jeg vil anbefale akupunktur vet om veldig mange som har hatt veldig god effekt av det mot kvalme/oppkast. Må bare ha passert uke 12, for før den tiden kan det fremkalle abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er nå 17 uker på vei og går fortsatt kvalm. Hadde et opphold mellom uke 12 og 15. Det går for det meste på druer og vann til meg, men plager i meg litt mat i hvert måltid. Har vondt i mellomgulvet og går bare å brekker meg om dagene, råsliten og vondt i hode. Kan ikke gå på jobb sånn, så jeg er sykmeldt. Dette er mitt 4 svangerskap, men ingen har vært sånn. Så det er bra det er siste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei,

 

Jeg er 17+0 i dag og er fortsatt kvalm. Jeg ble utrolig skuffet da kvalmen ikke gikk over når jeg var kommer over uke 12. Kvalmen er mye bedre nå men noen dager er den akkurat som i uke 4-14. Jeg har vært sykmeldt 100% av dette siden 4 uke og føler at jeg må tilbake på jobb nå. Alle spør om jeg ikke skal jobbe snart, at jeg må prøve osv. Noen dager vil jeg bare komme meg på jobb men så har jeg de dagene hvor jeg er så glad for at jeg slipper fordi jeg kjenner luktene og bølgene av kvalme som kommer hele dagen (og natten) i tillegg til at spy stadig kommer opp i halsen på meg.

Jeg reduserer kvalmen med å spise ofte, gå turer nesten hver dag, lufter ut hver dag for å få frisk lukt i hus, vasker kjøkkenet nesten hver dag med grønnsåpe (må gjøre det med en gang jeg står opp). Hjemmet vårt har aldri vært så reint:) så spiser jeg gjerne grønne epler, appelsin og druer.

Føler med deg - det høres ut som du har det værre enn meg og det unner jeg ikke min verste fiende. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...