samuraibeibi Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 ...utenom død og fordervelse, selvfølgelig. Jeg er skeptisk til vaksine og tror at jeg fint kan takle en omgang influensa, men jeg har også lest at gravide står i fare for å få kraftigere symptomer enn andre. Spørsmålet mitt er om vi risikerer noe på våre ufødte barns vegne? Er det potensielt skadelig med f.eks mors høye feber over lengre tid?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 De tingene jeg har lest om i forbindelse med gravide og svineinfluensa er økt risiko for komplikasjoner (særlig i forbindelse med lungene dine), abort, fortidligfødsel og som du sier selv; "død og fordervelse" Har aldri hørt at feberen i seg selv kan være farlig. Det er vel heller i medisinene man kan ha behov for ved evt. komplikasjoner som ikke alltid er så heldig for bebisen. Og ikke høres det så fristende ut med abort, fortidligfødsel eller død så fristende ut heller. Men i de aller aller fleste tilfellene går det jo bra. Problemet er jo at man ikke vet hvem som blir de "uheldige" i statistikken...
fremtidoghåp Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Langvaring feber kan være skadelig for barnet. Pluss større risiko for pusteproblemer hos mor ved "svineinfluensa", og opptil 10 ganger større fare for komplikasjoner. Risiko for dødfødsler og abort. Ikke noe særlig. Jeg har i tillegg ME (autoimmun sykdom) som i seg selv gjør at jeg bør UNNGÅ vaksine. Men jeg vet ikke om jeg tør la være. Har blitt akuttinnlagt med pusteproblemer under vanlig influensa to ganger, og har lest at denne nye influensaen går enda lenger ned i lungene. Nei, dette blir et valg mellom "pest og kolera!"
Linnhost88 Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har fått beskjed av legen min å ikke ta vaksinen!... I alle fall ikke før de vet mer om den, men at hun ikke kan nekte meg. Vil ikke jeg skal ta den pga fortidlifødsel, abortfare og fare for at bebisen ikke utvikler seg som den skal og får "misdannelser". Men dette kan jo skje uansett om man får influensa... Er ca 10 % sjanse for å få den innen det neste halve året og jeg tror ikke jeg vil ta risken på å "ødelegge" uansett! Vi får jo uansett spesialmedisin for å prøve å unngå komplikasjoner om vi skulle få influensa... Det jeg har lest om høy feber over lengre tid er at det kan forekomme allergier og astma hos barnet... Har Morbus Crhon sykdom og er 18+5 i dag. Vanligvis skulle jeg tatt vaksinen siden jeg ligger i risikogruppen...
alvira Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Er det potensielt skadelig med f.eks mors høye feber over lengre tid? Ja det gjør det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå