Pysjen Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Kan noen fortelle meg hva det er? Og da mener jeg DE KRISTENE GRUNNVERDIENE, ikke de grunnverdiene som er felles for alle. Altså ikke generelle grunnverdier men kristene?
Suikerklontje Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 De generelle norske grunnverdienen er basert på de kristne. De er altså de samme.
Pysjen Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2009 Det er dette jeg lurer på! Hvilke er kristene? Jeg kjenner til flere generelle verdier men hvilke er kristene. Tenker altså på i forhold til "kristene grunnverdier i skole og barnehage"
meg & to små vampyrer Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Ja, hva er det som er de kristne som ikke går igjen innen humanistiske livsyn og andre religioner som vi kjenner til? Lurer også litt på hva som de vises til som spesifikt "kristent" i den sammenhengen...
Anne-B. Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Å ikke ta liv, ikkje stjele, ikke lyve, sympati og empat, solidariteti. Dette er noen av de kristne grunnverdiene, som også kan kalles humanistiske verdier. De kristne grunnverdiene er derfor generelle grunnverdier fordi Norge har vært kristnet i så lang tid. Norge er langt fra et sekularisert land.
Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Du kan starte med å lese de ti bud. Der finner du noen verdier som gjenspeiles i det norske samfunnet.
Anne-B. Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 Det er egentlig et veldig interessant studium. Anbefaler "The art of social relations" av Marianne Gullestad. Der står det mye om temaet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå