Gå til innhold

Noen som vet ang å gå til psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bli henvist fra fastlegen? Er det lang ventetid? Hvor mye koster det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli henvist via fastlegen.

Og det er stort sett lang ventetid. Flere måneder regner jeg med.

Vet ikke hva det koster, da det er mange år siden jeg gikk til behandling. Men mellom 100-300,- kanskje.

Går du privat, trenger du ikke henvisning. Ikke lang ventetid og koster 500-600,- timen... (er ikke sikker på prisene altså)

Skrevet

Egenandelen er nå på 295 kr per time.

Du får frikort når du når grensen på 1650 kr (tror jeg det er).

Ofte er det lang ventetid, men noen ganger kan det hjelpe hvis fastlegen din selv kontakter psykolog for deg (de har ofte et visst nettverk), og du er villig til å ta litt tilfeldige timer, dvs ikke til et fast tidspunkt på faste dager. Jeg fikk time i løpet av et par uker, og dette er i Bærum.

Skrevet

fastlegen henviser, og dette går på frikort tak 1. Altså betaler du psykologens pris (varierer, men ca 280 kr per gang) frem til du når frikortgrensen (tror den er på ca 1700 kr i år, se NAV sine sider), etter frikortgrensen er det gratis for alle lege og psykolog behandlinger, samt alle medisiner på blå resept

Skrevet

Egenandelen er som sagt 295 kr, den er gått opp.

Skrevet

Du kan bli henvist fra fastlegen ja. Litt variabelt hvor lang ventetid det er, spørs litt an på hvor "akutt" det er. For min del tok det ikke lang tid, tror jeg ventet i 2 mnd jeg.

Skrevet

Du kan bli henvist fra fastelegen din ja. Du kan også kontakte psykolog personlig, men det er da dyrere.

Jeg har aldri opplevd de lange ventelistene sog om alle snakker om. Bodde i en av storbyene tidligere, fikk en fødselsdepresjon og henvisning til psykolog. Gikk vel et par uker før brev og time kom i posten. Nå har jeg flyttet til en liten bygd, fikk komme rask til med psykolog her også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...