Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Ser du ikke at den setningen du kommer med i det andre innlegget er helt feil? Jeg har engelsk som morsmål, og man kan ikke skrive den setningen slik. Det gir ingen mening.
Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Ro deg ned da. Det må være lov å gjøre feil. Kanskje hun er litt trøtt?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Helt greit å gjøre feil, problemet er at hun er så jævlig påståelig, selv etter at mange påpeker at det er feil står hun på sitt. Det er irriterende! Jeg har engelsk som morsmål, den setningen gir ingen mening!
Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 jeje. jeg sitter og leser om tilpasset opplæring (i engelskundervinsningen;) )og tenkte jeg skulle være litt diplomatisk:p
Lemonia Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 Hehe, det må plage deg veldig siden du laget en egen tråd om saken. Det er i grunnen helt uinteressant for meg om du tror jeg tar feil, jeg vet at den setningen er fullstendig riktig (har du forresten tatt deg bryet med å titte på linken til ordboken lenger opp i den tråden?).
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 Hei Lemonia! Det er jeg som er HI i engelsktråden (det var jeg som ba om hjelp). Jeg spurte jo nettopp om hva forskjellen på then og than er. Jeg tenkte også at det var noe feil i setningen din, men regner med at du ikke hadde giddet å insistere dersom du ikke var sikker på at det var riktig. Kan du være så snill å forklare meg va som gjør det riktig? For jeg har aldri sett den bruken av ordet før. (Og det er ingen spydigheter i dette!)
Lemonia Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Det er jo ingen måte å forklare det på, annet enn at ordet than har flere betydninger. I den setningen flere stusset på betyr than det samme som when. Selvsagt kan man skrive when hvis man vil, men det er like riktig å skrive than. Det er ikke en spesielt vanlig bruk av ordet, som nok er grunnen til at flere tror det er feil. http://www.merriam-webster.com/dictionary/than http://www.thefreedictionary.com/than
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 Det er ikke alltid en kan all gramatikk selv på eget morsmål. Bare hør på en del amerikanere; et eksempel på ordfeil de sier, som irriterer vettet av meg; de sier "aks" i stedet for "ask" for "spørre". Lemonia tar ikke feil her. MEN der er regler for bruken av "than" som erstatning for "when". En kan ikke alltid bytte det ut.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #9 Skrevet 13. oktober 2009 Ja, ser jo at du har rett. Uff, nå ble jeg forvirret, for i mine ører lyder det veldig ulogisk. Trodde jeg fikk bruken av de to ordene på plass i går, men neida, her var det mer å lære Men tror nok jeg skal holde meg til when i tvilstilfeller, i fare for å drite meg ut :/
Tokatter_USA Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 Hold deg til "when", du. Folk flest bruker ikke "than" med den betydningen Lemonia påpeker. Engelsk har utrolig mange obskure ord, grammatiske regler og unntak som de færreste kjenner til. Det er et spennende språk!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #11 Skrevet 14. oktober 2009 Lemonia, bare fordi du har sett bruken av ´than´ som når i en ordbok, betyr ikke at du trenger å komme med et dårlig eksempel som forvirrer mer enn det opplyser. I tillegg er du faktisk ekkelt provoserende. Her sitter vi med engelsk morsmål og master i engelsk språk (begge deler for min del) og prøver å fortelle deg at setningen din ikke ville blitt brukt i noen sammenheng i England (en ordbok har rett, men den dekker ALLE eventualiteter, og skal ikke følges slavisk - det fins noe som heter språkvett) , og så sier du at du har mer rett siden du har språk som hobby!! SETNINGEN BURDE IKKE SES PÅ SOM ET EKSEMPEL!!!
Lemonia Skrevet 14. oktober 2009 #12 Skrevet 14. oktober 2009 Ja, jeg er ekkelt provoserende når folk tror de vet alt om et språk fordi det er deres morsmål. Det er bare tåpelig. Her er det tydelig mange som er sure fordi det viser seg at jeg har rett så da må selvsagt ordbøker og fagfolk ta feil. *himler med øynene* At dere ikke har sett denne bruken av ordet noe sted er faktisk ikke mitt problem. Nå melder jeg meg ut av diskusjonen, for dette blir bare dumt. Så kan dere leve videre lykkelig uvitende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå