Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre nå da?

Får ikke jobb, er gravid i 5 måned og alene. Har ikke penger, men bor midlertidig hos min far heldigvis.

Forstår ingenting, jeg har alltid vært en ettertaktet jobbkandidat, har alltid fått de jobbene jeg vil ha. Men nå, når jeg trenger det mest, virker det umulig. Har ikke rett til arbeidsledighetstønad da jeg gikk på vgs i fjor, mangler ett fag som jeg tar opp nå til høsten. Hadde jobb og bolig i en annen del av landet som jeg gav avkall på da jeg fikk vite at jeg var gravid for å være nærmere familien. Det burde jeg aldri gjort. Føler meg som verdens største taper. Jeg skal bli mor og kan ikke engang forsørge meg selv. Herregud, så patetisk jeg føler meg. Jeg skal ikke gi opp, noen må da ville ha meg selv om jeg er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager å si det, men du er ganske uattraktiv på jobbmarkedet. Du er 5mnd på vei, du kan max jobbe 2-3mnd før du må ut i perm.

Eneste du kan gjøre er vel å søke på alt av stønader som finnes, og snakke med nav, mulig dem kan hjelpe deg med en ordning.

Skrevet

Dersom du ikke bor med barnefar, så har du rett på nok stønader fra NAV til å klare deg.

De gjeldende stønadene er:

Overgangsstønad, som du kan søke om å få fra 2 måneder før termin. Denne er på 11 965,- pr mnd om du ikke har annen arbeidsinntekt.

Har du ikke tjent deg opp rett til permisjonspenger, så får du engangsstønaden på ca 33-35 000 i tillegg til overgangsstønad. Denne kan du også få utbetalt noen måneder før termin.

Når barnet kommer, så har du i tillegg rett på barnetrygd, og da en ekstra i forhold til antall barn.

Så skal du ha barnebidrag fra barnefar. Dette kan NAV regne ut og kreve inn for deg.

Alt dette er det NAV som har.

Så kan du søke om bostøtte hos kommunen, når du får boutgifter:)

Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare :) Jeg skal fortsette å søke, men hvis ikke skal jeg bite i det sure eplet å søke økonomisk støtte.

Takk igjen for svar :)

Skrevet

Om du hadde jobb før du flytte kan du også melde deg arbeidsledig og få dagpenger. Du får nok 12 ukers (?) karantene siden du selv sa opp, men vil allikevel få en fast "inntekt" før fødsel, som du kan få foreldrepenger fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...