Mammaioktober Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Hei hei Jeg er i den situasjon at jeg bor i distrikts-Nord-Norge, og har valget mellom å føde på fødestue på helsesenter og på sykehus. (UNN Tromsø). Greia er at jeg har nesten 4 timer (!) med bil til sykehuset, mens fødestua er to minutter unna. Fødestua har riktignok verken epidural, kirurger eller gynekologer, men de har såå god tid til meg, og jeg blir så godt ivaretatt. Det de har av smertelindring er akupunktur, badekar og lystgass (! oh yeah!) Sykehuset er vel som sykehus ofte er, travelt, muligens med litt samlebåndsaktig preg. Jeg er i tvil om hvor jeg helst vil føde!! Vil jeg føde på sykehuset må jeg ligge i ambulanse i nesten 4 timer med rier.. Må også dra hjem igjen med babyen i taxi!! Men samtidig føler jeg meg på en måte tryggere på sykehuset, dersom noe skulle skje. (Hastekeisersnitt, styrtblødning osv...) Hvis noen komplikasjoner skulle oppstå under fødselen, dersom jeg velger fødestua her hjemme, blir jeg sendt med helikopter, som tar noen minutter. Men ofte kan jo noen minutter være noen minutter for mange, om dere skjønner? Noen som har noen tanker om hva de hadde ville gjort? Eller som kan påpeke noe jeg ikke har tenkt på her? Eventuelt noen som er i noenlunde samme situasjon..?
villemo26 Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Hei. Eg er vel ikkje akkurat i samme situasjon, men eg MÅ en og en halv time med bil, og det over fjell og denslags der det går en del ras ...Her er ikkje fødestue. (eg har termin i desember) Men går det f.eks ikkje an å føde på fødestua? for regner med det kommer ambulansehelikopter vist det går skeis?? ja, no såg eg at det hadde du skreve ja.. hehe. Men hadde eg vore deg, så hadde eg valgt det du følte var tryggast.. Eg ville aldri lagt meg inn på ei fødestue, om en følte seg utrygg... Og omvendt.
Mammaioktober Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. oktober 2009 Jo, på fødestua er de jo veldig "føre var", ikke sant. Sånn at de ser an forløpet, hvordan det kommer til å gå osv. (Ikke det at jeg skjønner hvordan de kan gjøre det, om de er synske eller hva som er greia..) Men iallefall, dersom noe kritisk skulle skje, eller de ser at jeg må ha assistanse de ikke kan tilby, sendes jeg med helikopter ja. Kan jo fort bli sånn passelig stressende da! Tror egentlig jeg syns det føles litt utrygt, jo mer jeg tenker på hvilke komplikasjoner som faktisk kan oppstå.. Men samtidig.. 4 timer i bil! Med rier! Og hjem igjen, en dag eller to etter i, ja, taxi. Og det Nord-Norske været er jo også et eget kapittel. Sorgens kapittel.. Det er liksom mye som veier både for og imot begge alternativene egentlig.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 Er i samme situasjon som deg, bor i Nord-norge og har 4 timer til nærmeste sykehus. Dessuten har jeg født på fødestue der hvor jeg bodde tidligere, hadde da 2 timer til nærmeste sykehus. Og jeg er ikke i tvil, sykehus er best. Det er ikke det at man ikke er godt nok ivaretatt selv som fødende på en fødestue, men jeg kommer IKKE til å føde et sted hvor det ikke finnes barneleger! Vi fikk en veldig alvorlig syk sønn og det visste vi ingenting om på forhånd. Jordmødrene innrømmet i ettertid at de ikke var godt nok trent på dramatiske fødsler og hvordan kan de da forsvare dette fødetilbudet??? Det kunne gått riktig ille for han men takket være dyktig lege på luftambulansen så gikk det bra. Men man kan ikke satse på helikopter-transport, hvertfall ikke i Nord-Norge. Seakingen kan være ute på oppdrag og det kan være for dårlig flyvær for luftambulansen fra Tromsø. Min løsning er at jeg reiser hjem til mine foreldre 4 uker før termin og føder der, på sykehus. Så får det heller være at kanskje ikke pappan rekker fødselen, det viktigste for oss denne gangen er barnets og min sikkerhet.
Mammaioktober Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2009 Åherregud!!!! Ja, det har jeg faktisk ikke tenkt på!! Tenk om barnet har såpass med startvansker da, at det må ha masse assistanse for å puste, må i kuvøse/respirator eller sånt noe. Hva gjør de da, liksom..? De har jo ikke det en gang. Jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til hvordan de kan forsvare fødetilbudet selv, det er faktisk ikke lenge siden det kun var 2 gangs fødende som fikk føde der... De har ikke målt bekkenet mitt heller, ikke sjekket leie med ultralyd eller tatt vekstestimering eller noe.. Det blir jo litt for dumt å si "det kan jo gå bra". Det er kanskje best å helgardere seg med tanke på sikkerhet, mest av alt for barnet.
¤ 4 røde nisser små ¤ Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg er i veldig lik situasjon. har fødestue 30 min unna, sykehuset er nesten 3 timer. Jeg tenkte over dette lenge, men da jeg for alvor skjønte hva det ville si at det ikke var barnelege på fødestua, bestemte jeg meg med en gang for å ta sjangsen på å kjøre til sykehuset. Fikk uansett vite at jeg ventet tvillinger på ultralyden og da hadde jeg ikke noe valg lenger.Det er visst ikke lov å føde tvillinger på fødestue. Fordi det er mere komplikasjoner. Men da synes jeg egentlig at man ikke burde få lov til å føde på fødestue i det hele tatt jeg. Det burde faktisk være kompetent personale tilstede uansett hvor mange barn som skal fødes...Merkelige greier. Jeg for min del, har født veldig fort før og håper bare at jeg ikke føder i ambulansen;)
Mammaioktober Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2009 Hvaa? Men i alle dager, får du ikke helikopter? Det får man faktisk her uansett, dersom man enten har setefødsel, eller flerlinger. Da bestiller de inn helikopter/eller sykefly, med det samme. Åh, jeg er glad for at jeg skreiv inn her, for det hjelper på å høre hva andre har erfart, og tenker Tenk at jeg ikke tenkte på barnelege en gang Det er jo kjempeviktig! Huff
villemo26 Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 No skal iikje eg påberobe meg retten til å være en helikopter ekspert, men vist det er sånn vanlig lite sykehelikopter dei bruker, så er det ikkje plass til andre enn deg... Altså du kan ikkje ha med deg nåken (barnets far o.l)..
Mammaioktober Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. oktober 2009 Mamman min fikk helikopter da hun skulle ha tvillingene sine (20 år siden, men dog). Da var pappa med
villemo26 Skrevet 13. oktober 2009 #10 Skrevet 13. oktober 2009 Ok, var bra det da. er sikkert berre her det er sånn minihelikopter. Heheh... Men kan skjønne at valget er vansklig her. En må vel berre ta det en føler er tryggest. Sånn eg sjøl ser det er det viktig å føle seg trygg under en fødsel. Vi får bra oppfølging, og kan få sjukebil uansett om det ikkje er nødvendig, vist føret er dårlig, og en ikkje vil køyre sjøl. Så det er jo litt greit. Pluss jordmor kan møte oss på veien, uavhengig om en køyrer sjøl eller ikkje. Men eg hadde valget mellom to sjukehus. Det eg egentlig ville ha, er et lite sjukehus, med super oppfølging og en får ofte alenerom. Men då måtte eg tatt ferje, og den går ikkje om natta. Så da hadde det blitt alternativ nr 2 uansett. Og det var litt viktig for meg å faktisk vite kor eg skal føde. Av en elleranna grunn.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 14. oktober 2009 #11 Skrevet 14. oktober 2009 Helikoptertransport kan man IKKE være sikker på at man får. Det kryr ikke av dem i Nord-norge og de kan være ute på oppdrag eller det kan være dårlig vær. Da er alternativet ambulanse eller annen biltransport. For min del så er det uaktuelt, når min forrige fødsel tok 50 min. Dessuten er det de færreste fødestuer som har transportkuvøser. For vår del var det luftambulansen som hadde med kuvøse når de kom og hentet gutten vår. Syns ikke dette er noe å gamble med jeg. Så får man heller ligge på barsel på et stort sykehus og det det innebærer, viktigste er jo at ungen er i trygge hender spør du meg!!
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 14. oktober 2009 #12 Skrevet 14. oktober 2009 jeg bor også oppi nord, og har tre timer til sykehuset. her har vi ingen andre alternativer heller. men de gjør vell sitt beste på helsestasjonen om fødselen skulle starte... jeg har hatt greie ukompliserte fødsler før, og ingeting tilsier at det skal bli komplikasjoner denne gang heller. MEN, jeg vil uansett rekke sykehuset i tilfelle noe skulle skje. ingen fødsler er jo like... Ettersom de på føden har stor tro på at jeg kommer til å ha svært rask fødsel (første 48 t, andre 2 timer og tredje tre kvarter), så har de sagt at jeg skal komme inn 14 dager før termin for så å bli satt i gang i kontrollerte omgivelser.... skulle denne fødsel bli like snar som den siste, så rekker jo ikke ambulansen å komme hjem til meg før fødselen kan være over. Og etter prat med seakingpiloten, så snakka han om at OM de skulle være ledig for oppdrag, så måtte man beregne like lang tid fra de fikk beskjed til at man var fremme på sykehuset..så helikopter trenger ikke være en snar løsning... helikopter skal startes med alle prosedyrer og det tar tid med både å gå opp-gå ned å hente-gå opp igjen- og så lande i nærheten av sykehuset... man må jo også være sikker på flygeværet... og tror neppe at det er mere behagelig å føde i et helikopter enn i bilen. bilen kan man i det minste stoppe. nei jeg råder deg heller til å få en avtale om å få komme litt før til sykehotellet på UNN om du velger UNN istedet for fødestua.... bor du på sykehotellet, så kan du jo være der frem til fødselen starter istedetfor å ligge med rier i bilen...
AO3 Skrevet 14. oktober 2009 #13 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg er ikke gravid, men sniker meg til å svare deg likevel. Jeg har vært i samme situasjon, selv om avstandene er mindre. Jeg bor 1 min unna nærmeste sykehus - hvor de kun har fødestue, uten mulighet for keisersnitt. Ingen gynekolog, "bare" jordmødre, som visstnok ser så tidlig i forløpet hvis noe går galt at de rekker å sende til et av de to andre sykehusene. To sykehus ligger ca 1-1,5 time unna, der er det fødeavdelinger med gynekologer, men ingen av dem har barneavdeling. Det er langt fra alle sykehus som har barneleger på vakt! Jeg skulle egentlig reise til et fjerde sykehus (med barneavdeling), hvor foreldrene mine bor, for å føde, men slik ville ikke knerten min det - vannet gikk dagen før vi skulle reise dit. Jeg fikk tilbud om å føde på den lokale fødestua da jeg kom inn med vannavgang, men det var aldri noe alternativ for meg - jeg ville ha muligheten for keisersnitt. Jeg endte med å måtte settes i gang, så jeg hadde uansett måttet føde ved et annet sykehus, så min historie er ikke så dramatisk sånn sett. Fødselen min ble i utgangspunktet en risikofødsel, og slike tar man aldri på fødestue. Uansett, det hele endte i hastekeisersnitt til slutt, og jeg priser meg lykkelig fordi jeg aldri vurderte å føde på fødestue. Det hadde (antagelig....) ikke stått om liv for vår del, jeg hadde "bare" fått en SVÆRT ubehagelig ambulansetur på en time, med pressrier og stresset baby - jeg grøsser bare ved tanken. Den manglende barnelegen ble det heldigvis aldri bruk for - da hadde sønnen min måttet bli flydd til Bodø!! For meg var det aldri noe alternativ å føde et sted hvor operasjonssalen ikke var fem minutter unna, og det er jeg sjeleglad for nå. Ingen hadde kunnet forutsi at noe skulle gå galt under min fødsel, men det gjorde det. For meg var det ikke så akutt - men for noen er det det. Da står det om minutter, og da hjelper det lite at det kanskje, kanskje ikke, er et helikopter som kan fly en til nærmeste fødeavdeling. Det verste er nesten at jeg har hørt flere av de lokale legene, både før og etter fødsel, si at de aldri ville latt sine egne koner føde der, og at det er galskap å føde utenfor fødavdeling. Jeg vet at det har skjedd ganske stygge ting på fødestua - barn som har blitt skadet for livet, og som kanskje hadde kunnet få en annen skjebne med gynekolog på vakt. Det er kanskje ikke så politisk korrekt å skrive slike ting, og jeg er for all del for fritt valg ang fødested, men man må VITE hva man går til. Man må være komfortabel med valget man tar, og vite de mulige konsekvensene. Går fødselen greit, er det ingen ting som er bedre enn en jordmordrevet fødestue, hvor det er god tid, avslappet stemning, hvor man føler seg trygg, og du kanskje kjenner alle jordmødrene fra før. Går ting galt, er det bare hjemmefødsel og fødsel i bil som er verre. Du har jo alltids muligheten for å reise inn til Tromsø 2-3 uker før termin, og være der til riene starter. Dette er et dilemma som gjelder mange kvinner i distrikts-Norge - derfor blir jeg alltid like oppgitt over de evige diskusjonene om AHUS vs Riksen vs Bærum vs Ullevål som er her inne!
Mammaioktober Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 14. oktober 2009 Huff ja.. Jeg har vel forsåvidt bestemt meg for at jeg faktisk ønsker å føde i Tromsø. Hadde følt meg så utrygg her! Såfremt de lar meg reise da! For det er jordmødrene her på fødestua som ser an situasjonen og bestemmer om de sender meg eller ikke.. Forståelig nok, for har jeg kommet for langt i fødselsforløpet, så selvsagt kan de ikke sende meg. Jeg synes det faktisk høres ganske uansvarlig ut å la, ialle fall førstegangsfødende, føde på fødestue. Spesielt med tanke på hvordan tilbudet er her. Er det i det hele tatt totalt forsvarlig? Når man tenker seg godt om? Et normalt svangerskap har da vel ingenting å si for hvordan fødselen utarter seg. Noe de bruker som argument for at vi skal føde på fødestuen. "Så lenge svangerskapet ditt har vært normalt, kan du godt føde her". Jeg vet at jordmødrene her skal ha så og så mange fødsler i året, men jeg kan ikke se for meg at de har like god trening som jordmødrene ved et stort sykehus...? For å være helt ærlig føler jeg et sterkt press fra jordmødrene på fødestua her om at de ønsker at jeg skal føde her. Det virker som de vanskeliggjør det å føde på UNN. Uten at jeg kan forklare det veldig godt, så virker de negative til å sende folk til Tromsø. Jeg synes også at det er nærmest uetisk å sende hjem en som nettopp har født 4 timer i taxi.. Man kan risikere å måtte ta taxi sammen med andre pasienter også. Og så skal man amme osv..
BJE Skrevet 15. oktober 2009 #15 Skrevet 15. oktober 2009 Det kan jo også være at det er for dårlig vær både for Luftambulanse og SeaKing, slik at de ikke har mulighet til å rykke ut... Så her er det masse og tenke på. Skjønner godt at det ikke er et enkelt valg. Selv har jeg 2 timer til sykehus, men har mine foreldre boende bare 5 minutter unna... Så når det nærmer seg termin har jeg en plan om å bosette meg der Hvis det skal skje noe før håper jeg at jeg får ambulanse inn til sykehuset, ser for meg at det blir en litt bedre transport enn hvis vi skal kjøre selv - i tillegg til at det kan gå litt raskere hvis det er noe som uventet skal dukke opp. Som regel går det bra, men man vet jo aldri.
AO3 Skrevet 15. oktober 2009 #16 Skrevet 15. oktober 2009 Men hvis du føder i Tromsø, kan du jo velge å ha hele innleggelsen etter fødsel der? Det er vel ingen som tvinger deg til å ta barseltiden på den lokale fødestua, og dermed en fire timers taxitur dagen etter fødsel? Et normalt svangerskap er jo et godt utgangspunkt for en normal fødsel, men likevel kan man aldri vite hvordan det kommer til å gå. Jeg kan sitere fra "Gynekologi", 3. utgave, kapittel 22: "I minst 10 prosent av de fødsler der det på grunnlag av svangerskapskontrollene må antas vil forløpe normalt, tilstøter det komplikasjoner som gjør at man må gripe inn for å sikre den fødendes og barnets helse. Det betyr at vi må tilrå at ALLE kvinner bør føde i institusjon hvor det er sakkyndig personell og utstyr til operativ forløsning." De fortsetter videre om problematikken rundt de geografiske forholdene i Norge, og at noen undersøkelser viser at ved stram seleksjon av fødende er det sjelden behov for operative inngrep. Likevel - konklusjonen deres er ganske klar, synes jeg. Jeg havnet selv inn under disse ti prosentene, og det er ikke spesielt trivelig å tenke på alternativet for min del. Jeg er nok litt the glass is half empty på grunn av det. Jeg opplevde aldri noe slags press fra jordmødrene om å føde på fødestua, de bare informerte, og lot valget være opp til meg. Slik mener jeg det skal være, og jeg synes det er ille hvis du opplever at du blir presset av jordmødrene! Jeg vet også at mange av jordmødrene her har hospitering på store sykehus årlig, eller de jobber også ved andre og større sykehus, slik at de får større mengdetrening, og det synes jeg er kjempebra. Det er godt mulig de har noe lignende der du hører til, også. Jeg kan også legge til at de fortalte meg at i fjor (året sønnen min var født) 1/3 av de som fødte på fødestua førstegangsfødende. Husk likevel at fødsel på lokal fødestue, hvis ting går veldig fort, er mye bedre enn en transportfødsel! Det er derfor de ikke lar folk reise hvis fødselen har kommet for langt, og det er en helt riktig vurdering. Hvis du føler det utrygg ved tanken på å føde på fødestua, har du allerede tatt valget ditt. Uansett hva man velger, enten det er hjemme, fødestue eller fødeavdeling, må man være trygg på at det valget man tar er riktig. Lykke til!
Mammaioktober Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 15. oktober 2009 Såvisst har jeg bestemt meg Blir UNN på meg. (Såfremt de holder meg igjen pga kjapt fødselsforløp da). Grunnen til at jeg nevner det med taxi tilbake, er at det er dyrt for barnefar å oppholde seg på sykehotellet på UNN. Vi er ikke de rikeste i verden, og for meg er det ekstremt viktig at kjæresten min er sammen med oss den første tiden, og sover sammen med oss. Derfor ønsker vi å tilbringe barseltiden på fødestuen hjemme. Kan jo nevne at barnefar må betale for taxituren hjem. Hehe.. Skal ikke være lett dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå