Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 skal flytte fra min samboer, blir alenemor til to barn på 2 mnd å 16 mnd. hvor skal jeg begynne? hvordan skal jeg greie å betale dep på leilighet, husleie å mat den første mnden å sånn? skal jo søke på en rekke stønader, men det får jeg jo ikke med en gang likevel..har jeg da krav på noen form får økonomisk hjelp i mellomtiden..må jo få det, har jo ikke sjangs uten det..har vi noe krav på noe? det haster litt får meg å finne leilighet også, noen som vet? har bestilt time på nav, men bare lurer litt likevel..sitter å tenker å grubler dagen lang. tør liksom ikke se etter leilighet før jeg har prata med nav.
*kaisa* Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Du får jo som du sikkert har lest på forumet diverse stødnader fra NAV som gjør at du klarer deg helt fint alene, dvs overgangsstødnad, barnetrygd for en till, evt. Barnetilsyn osv. Men det tar jo selvfølgelig litt tid.. Er det helt krise må du nok ta en tur til sosialen, så hjelper de deg med krisepenger fram til du får en vedtak fra NAV trygd. Depositum vet jeg ikke om de kan gi deg, det hadde kanskje vært bedre å se om du kan få låne av noen?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Du må kontakte sosialkontoret for å få penger til å overleve mens du venter på at søknadene behandles hos nav. Sosialkontoret hjelper deg med depositumsgaranti, eller evt depositumslån hvis huseier ikke godtar garanti. Om du får lån avhenger av din fremtidige inntekt i forhold til en nedbetalingsplan. Jeg betaler feks 1000kr mnd på mitt lån på 21000kr. Før du går på sosialkontoret må du levere inn alle søknader til nav. Ingen av disse søknadene dekker noe bakover i tid, så det er bare å få ut fingern, Bidrag i Oslo tar feks 6 mnd å få svar på. Husk å krysse av for bidragsforskudd og innkreving! De fleste skjemaene finner du på nav sine nettsider.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Du må kontakte familievernet og be om mekling. NAV krever meklingsattest for å kunne innvilge utvidet barnetrygd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå