Gå til innhold

"Små barn skal ikke sitte på potte!"??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier svigermor. Det er visst ikke bra har hun hørt. Men husker ikke hvorfor det ikke er bra. Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke? Hvis de kan sitte andre steder (på do f.eks), så kan de vel sitte på potte også?

Men de skal vel ikke settes på potte før de faktisk kan sitte selv da

Skrevet

Det stod noe om det i en av disse store babybøkene jeg har. Poenget var at å forvente det av et barn som ikke er klar kan være mot sin hensikt. Det stod at man bare må følge med på barnet sitt om det opplever det som greit. Mistrives det så avslutter man, til barnet viser iniativ igjen. En baby vil jo ikke være så stor at det føler noe press vil jeg tippe...

Personlig ble jeg roligere, for alle i barselgruppa har kjøpt potte eller do ring. Det er ikke noe galt å gjøre det, men det gjør heller ikke noe å vente.

Skrevet

Hm...det var rart... Jeg brukte aldri potte til eldstemann, men doring - men jeg går ut fra at det er ett fett. Småtten har tisset på do så godt som hver morgen fra han var sju-åtte mnd, men da holder jeg ham bare sittende på vår ring. (Og nei, jeg har ingen planer om spesielt tidlig bleieslutt.)

Kan ikke helt skjønne hva svigermoren din sikter til...men så lenge hun ikke har en god grunn som du er enig i kan du jo gjøre som du vil? ;)

Skrevet

Jeg ble satt på potte da jeg var 8 mnd og hadde vist nok ingen problemer med dette. Var tidlig tørr. Poengteres imidlertid at det ikke var noe press da jeg satt på potten, skulle bare bli "venn" med den og etterhvert da det kom noe i den var det applaus og smil.

Skrevet

Ja, dette er poenget mitt med å sette småtten på do fra tidlig alder også. Så lenge det er en positiv opplevelse for ham, og det er det, så tenker jeg at han blir "venn" med doen. Vi smiler til hverandre mens han sitter der, og han får ros for å sitte der - og ekstra ros når han tisser, noe som skjer så godt som hver morgen. Ellers er det jo også greit at man sparer det første bleieskiftet da. ;)

Skrevet

Kan ikke se at det skal være skadelig så lenge de ønsker å sitte der selv, ingen tvang eller pressing med andre ord. Jeg har satt begge de to eldste på potte fra de var 8-9 mnd uten problemer. Hadde ingen mål med tidlig bleieslutt men det kom som en bonus. Eldstejenta var faktisk ikke fylt 2 før hun var bleiefri på dagen og gutten var 2 år og 8 mnd. Skal ta frem potta igjen nå til minsten så får vi se om hun liker å sitte der også;)

Skrevet

Ja, er jo sunn fornuft å ikke tvinge små barn på potta. Var uproblematisk igår (innvidde potta), lille gjorde både nr. 1 og nr. 2 mens han lekte med noen små esker! Idag nekta han plent, så da tissa han heller rett opp i lufta mens vi byksa på stellebordet;)

Vet ikke helt hva svigermor siktet til, hun visste jo ikke selv. Men tror ikke hun tenkte på dette med "tvang"! Vi fortsetter med potte her i heimen, så "lettvint" når det ikke er smurt bæsj i hele rompa!

Skrevet

Datteren min, på 9 mnd, har sittet på potte i snart en mnd kanskje. Hun får en leke og så sitter hun der akkurat som om det skulle vært gulvet. Hun både tisser og bæsjer på potta, og en sjelden gang gjør hun begge deler:) Har ingen planer om tidlig bleieslutt jeg heller, men det er jo ikke noe problem så lenge barnet synes det er helt greit. Når hun ikke vil sitte der lenger tar jeg henne opp så klart. Og hun er så søt. Når hun har bæsjet, skal hun se oppi potta:) Kjempespennende å se hva hun har lagt igjen;) Hun får masse skryt og synes det er helt topp:)

Skrevet

Har aldri tenkt på å sette de på potte fra de var så små før jeg.. ser at der er en som skriver at det var en bonus at de ble tidlig tørr, er det flere som har opplevd det? Er det derfor dere setter de på potte så tidlig? Datteren min var tørr når hun var 2 1/2 år og gutten min nesten 3 år, men jeg begynte ikke med dotrening før de var rundt 1 1/2 år, kanskje jeg burde begynne litt før denne gangen.. Klarer dere få de tørr om natten også i en alder av 2?

Skrevet

Har hørt noe om at det liksom kan ødelegge lukkemuskelen i endetarmen, men helt ærlig så tror jeg dette er noe skvip som vi nordmenn har funnet på.

I andre land slutter de med bleie MYE tidligere enn her i landet, tror neppe at norske barns lukkemuskler utvikler seg annerledes enn amerikanske eller spanske unger for eks.

Vi satt vår eldste på potte fra hun var 6 mnd og da hun var to år var hun tørr både dag og natt.

Skrevet

Hei Rååååsa på ball! Ja, fikk faktisk forståelse for at det hadde noe med systemet å gjøre, altså fordøyelsen eller noe sånt. Kanskje hun mente nettopp det som du nevner ang. lukkemuskelen!

Rart at ingen har hørt om det her inne...?.. I alle fall, tar som utg.punkt at litt pottetrening i ny og ne er greit, så lenge det ikke innebærer tvang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...