It's all about me Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Siden du jo er kokk, kanskje du i samme slengen kan fortelle hvordan jeg lager gryterett fra bunnen av. Grønnsaker og kjøtt kan jeg alltids klare å finne på selv (men tar gjerne imot tips på det også), men hvordan lager jeg den tykke smørja? ha ha. Og hvordan lage fiskesuppe?
Gjest mphs Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Kommer ann på hvilken gryte du vil lage. Men i kyllinggryte med kokosmelk blander jeg vann og mel og har i sausen og koker den til melsmaken er borte ca.5-10 min og så har jeg i kjøttet og til slutt gr.sakene. I chili con carne og lignende "røde" gryter passer man på veskemengden og koker den inn til passe tykkelse. Da er det best å vente med de gr.sakene som lett kokes i stykker eller mister fargen og ha de i på slutten av koketiden. Om du har en rød gryte som er litt for bløt kan du f.eks ha i litt couscous for å få den tykkere. Ellers er det utrolig mange oppskrifter på net,t så bruker du google og skriver inn f.eks. kylling kokkosmelk får du opp en rekke forslag til oppskrifter og så leser du gjennom noen til du finner en med ingridienser du liker eller som ser spennende ut. Artig å prøve ut nye ting. Fiskesuppe:(jeg liker kremet fiskesuppe best) Smelt smør og ha i mel. Spe med fiskekraft( bruk buljong terning eller kraften fra fiskeboller om du skal bruke det i) og fløte. Kok i ca. 5-7 min og ha i revet eller finkuttet gulrot og purreløk og den fisken eller skalldyr du vil ha i. Har du rester er det spennende å ha flere forskjellige fiskeslag i. F.eks litt laks, torsk, sei og reker Eller du kan bruke oppkuttede fiskeboller/ suppeboller i for en mer barnevenlig og lettere variant. Jeg syns det er veldig godt med hvitløksbagetter til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå