Gå til innhold

Kan barn under 1år drikke vanlig ku melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å er det noe de absolutt ikke kan få??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delt meninger om det, jeg har gitt min lit fra de har vært 10 11 mnd. det virker litt sykt på meg at fra dagen de fyller ett er det greit dagen føre er det falig.

Gav de aldri mye, men de fikk smake litt. Jeg har alltid gitt de det de har hat lyst på å smake. Untatt nøtter og honning og ingen av de har blitt syke av det, de spiser og drikker det meste i dag

Skrevet

Så at tamen til babyen kan skades av å spalte ned kumelkesukker og at barnet ditt mest sannsynlig vil slite med mageproblemer senere i livet, det driter du i?

Skrevet

Ein kan byrje å gje mindre mengder mjølkeprodukt i mat frå 10 mnd alder, men mjølk skal som hovudregel ikkje nyttast som drikke eller i graut før barnet er 12 mnd. Då bør ein heller nytte mme. Dette er pga mjølk inneheld lite jern som barn treng i denne alderen, og fortrengjer meir jernhaldig mat. referert frå "mat for spedbarn" frå helsedirektoratet. Står ingenting om tarmsjukdomar...

Skrevet

Tarme blir skadet når barnet er 11 mnd og noen dager men ikke fra den dagen det fyller ett. Står ikke på greip. Når min svigerinne fikk barn for ti årsiden fikk hun beskjed om at hun kunne gi litt lett melk fra 6 mnd.

Det er ikke snakk om en liter heller

Skrevet

Eg har fått mjølk sidan eg var 3 mnd og mor mi slutta å amme. Var vanleg å nytte utblanda kumjølk tilsett sukker før det kom mme. Tarmane mine har det i allefall heilt utmerka! ;-)

Skrevet

Grunnen til at de ikke skal ha melk før de er rundt 1 år er fordi melk hemmer opptaket av jern i kroppen. Jo mer melk man drikker, jo mer hemmer det jernopptaket og barn under 1 år drikker som oftest veldig mye melk.

Det er ingen krise om du gir kumelk til barn under ett år, men ville ikke gitt særlig mye.

I Danmark er det visst anbefalt med kumelk fra 6 mnds aldere, men der gir de også jerntilskudd fra samme tidspunkt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...