Gå til innhold

Legetimer, undersøkelser etc.?


mamma, mini og meg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om det er noen som har noe oversikt over hva som er vanlig oppfølging i et svangerskap? Jeg er gravid for første gang, og synes fastlegen min rett og slett har vært ganske så fjern når det gjelder graviditeten min. Første gang jeg var hos legen var jeg 8 uker på vei, og var der for å ta en stoffskifteprøve som var totalt uavhengig av graviditeten. Fortalte da at jeg var gravid, noe jeg nesten følte meg litt dum for, ettersom det virket som om legen mente jeg omtrent hadde funnet det ut for tidlig og begynte å legge ut om hvor mange som aborterte uten å vite det og bare trodde de hadde en kraftig utsatt mens.. I tillegg snakket han om svangerskap med livets rett etc, så jeg følte meg helt idiot etterpå. Var i utgangspunktet ikke noe særlig bekymret for om ting skulle gå galt, men etter denne timen ble jeg virkelig det.. Da jeg var på første svangerskapskontroll etter 12 uker, var han litt vennligere innstilt, men denne gangen var han mest opptatt av å forklare om mangelen på leger i Stavanger-området, og at det ikke er nok kapasitet på sykehuset etc. Så da fikk han meg mer bekymret for hva som kan gå galt under fødselen. I tillegg har han virkelig ikke informert noen ting om svangerskap, så det lille jeg har fått med meg, har jeg enten hørt fra familie/venner eller lest på nettet. I tillegg har vi fått en kattunge i sommer, som jeg virkelig gikk veldig oppi de første ukene før jeg fant ut jeg var gravid. Er derfor bekymret for Toxoplasmose smitte, noe jeg også informerte legen om. Tror ikke egentlig han brydde seg noe særlig om dette, og tviler på at han kjører test av dette i blodprøven han tok. Er dette normal atferd? Jeg vet ikke hvordan leger håndterer graviditeter, men jeg føler ikke jeg er på nett med legen min iallefall.. Skal på tidlig ultralyd på fredag, og håper legen der er lettere å prate med. Lurer også på hva som er vanlige oppfølginger når man er gravid? Dvs når man skal på neste kontroll etc.

 

Kanskje jeg bare burde bytte lege til en som er mer positiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes ikke ut som om noen hyggelige møter med legen din! Jeg er hvertfall litt ekstra sårbar når jegkommer til legen og er gravid, og jeg forventer meg hvertfall ikke skremselspropaganda og negativt fokus.

 

Det er jo viktig at han får tilbakemelding på hvordan du opplevde å bli møtt av han. Så har han hvertfall mulighet til å forbedre seg til neste gang det dukker opp en gravid. Det er enkelt å bytte fastlege, hvis du ikk eønsker å gi han en mulighet til. Husk at du selv velger om du ønsker å bli fulgt opp av kun lege, kun jordmor eller begge deler under svangerskapet.

 

Det er individuellt fra svangerskap til svangerskap hvor tett man drar til kontroll. Her i kommunen har de dette som utgangspunkt.

9-12 uke lege

14 - 16 uke jordmor

20 lege

24 jordmor

28 jordmor

32 lege

36 jordmor

38 lege

39 jordmor

40 jordmor

41 lege/jordmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes nå dette er en merkerlig oppførsel av legen jeg!

selv var jeg og fikk bekreftet graviditeten i uke 5, tok da en del blod prøver og fikk info om mine rettigheter, gikk til legen igjen i 12 uke, men var ikke stort som ble gjort da, sjekket blodtrykk, vekt og tok urintest...

skal ikke til legen igjen før etter ultralyden, men legen oppfordret meg til å gå mest til jordmor, siden hun vet mer om graviditet og fødsel..

skal til jordmor neste uke, er da i første dag av uke 16.. er nok hun jeg kommer til å gå mest til..

 

hadde jeg vært deg hadde jeg nok vurdert å bytte lege, er viktig at du har en lege du trives med og stoler på i tiden fremover!

 

det med katten hadde jeg forlanget at legen testet, kan også være en fordel å ta med katten til dyrlegen og teste h*n for Toxoplasmose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor (oslo) har kontrollene blitt satt opp som følger:

 

uke 6: Innom legen- søkte fødeplass og fylte ut skjema

uke 12: innom lab'en for blodprøver og urinprøve

uke 18: ultralyd

uke 24: jordmor

uke 28: lege

uke 32: jordmor

uke 36: lege

uke 38: jordmor

uke 40: lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt samme type møte med min lege da jeg kom "alt for tidlig" til førstegangskontroll. Jeg følte meg også dum. Forstår ikke legene at vi ikke har gjort dette før og naturligvis ikke er like rutinerte som dem?

 

Angående toxoplasmose så tror jeg ikke du skal være så veldig redd for det. Så lenge du har hatt en normal håndhygiene og katten er (og har vært så lenge dere har hatt den) frisk, så trenger du sikkert ikke å uroe deg.

 

Jeg har selv hatt toxoplasmose for et par år siden etter at katten min var veldig syk. Det gikk ca 4 uker før jeg kjente hovne kjertler hele veien rund halsen og nakken og var ekstremt trøtt i lang tid (var heldigvis ikke gravid da). Jeg tror du ville merket det nå, om du var smittet (men jeg er ingen ekspert!). For å være på den sikre siden kan du jo be legen spesifikt om å ta en test, så får du heller prøve å heve deg over den arrogante holdningen hennes/hans. Hold deg også unna kattedoen.

 

Jo færre bekymringer man har i svangerskaper, jo lettere blir resten, så luk denne bekymringen vekk!

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...